Knappar man inte använder.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu gjorde jag något som kommer att spara mig mycket tid. Jag programmerade om CapsLock till LeftShift. Otaliga är de gånger jag suttit och skrivit rad upp och rad ned med versaler bara för att jag vid något tillfälle tryckt ned både a och CapsLock utan att märka det förrän jag skrivit en hel jävla uppsats med versaler. Nu är et slut på det. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag brukar också låsa den till någon annan funktion, just in case av samma skäl, likaledes windows och menytangenterna då man använder vissa program där skiten plötsligt avbryter och lägger in en ful blaffa mitt i det man håller på med då man ställer tillbaka kaffekoppen, eller kommer åt den med handleden... :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av mrfrenzy »

Under hjälpmedel i windows kan man aktivera en ljudsignal för capslock och numlock. Mycket praktiskt då man använder knapparna ibland.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av davidi »

Gimbal skrev: Dock funderar jag på att skippa följande:
Scroll lock,
Pause break,
Jag använder dem! Grymt störande att de inte finns på laptopen. Används för att kunna gå tillbaka i historyn i FreeBSD-konsolen.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av davidi »

Glenn skrev:Nästan allt som inte är PC egentligen ? Sun, Amiga, Atari osv.

Vill minnas att även DEC körde så ? AS/400-terminalen jag satt framför på mitt första jobb.. (inte en dator iofs men..)
Sun type 4 har ctrl till vänster om a, precis som det ska vara. Type 5 är trasigt och har capslock där istället.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Findecanor »

Det finns faktiskt båda varianterna av Sun Type 5.
Sun Type 5 med Control till vänster om A tror jag bara finns med engelsk tangentuppsättning, medans Sun Type 5 med svenska tangenter har Caps Lock i dess plats.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Findecanor skrev: Om man bygger ett eget tangentbord med egen firmware (baserad på t.ex. QMK) så skulle man i och för sig kunna lägga Compose och Alt Gr på samma tangent.
Ja jag hade väl tänkt att använda QMK i botten, även om jag än så länge inte vet så mycket om det. Det är bara att konstatera att det finns en hel del att läsa på innan man kommer till skott.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Funderar på att lägga numpaden på vänstersidan av tangentbordet för att minska överhänget på högersidan.

Frågan är om man då även skall spegelvända numpaden helt, eller delvis (flytta över enter, + och - till yttersta vänsterkanten men behålla sifferdelen "normal") eller bara flytta över numpaden precis som den är. :humm:

Svårt detta...
Skriv svar