Uppdatering av löpband

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Uppdatering av löpband

Inlägg av Icecap »

Min kära granne har ett löpband - men det används knappast då det ju är dödligt tråkigt att gå på stället framför samma vita vägg.

Jag mindes då en grej jag har sett för ett bra tag sedan om en kille som kopplade sin motionscykel till en laptop som rullade Google Maps street-view framför cykeln.

Då kunde han börja på en valfri plats och se världen per motionscykel.

Gumman (73 år) blev ytterst intresserat och bad mig kolla om det går att fixa på hennes löpband.

Och jag kom på att det borde vara rimligen enkelt med någon pick-up i löpbandet som medelst RS232 meddelar pulser med "steg". Koppla till en "svänga höger" o en "svänga vänster" knapp och saken är biff med löpbandet.

Ta en laptop och gör ett program som pratar med Google Maps och vi är i mål.

Detta kräver dock att det finns något API till Google Maps men det borde det ju vara.

Det enda hårdvara som behövs är en µC till att skicka data till serieporten (rakt fram, höger fram eller vänster fram) via en MAX232 eller liknande, resten görs i en dator.

Jag ska skriva projektbeskrivning imorgon och kolla mitt lager av reservdelar och sedan kolla löpbandet med vilka pulser som kan hämtas, matningsspänning osv.

EDIT: Google Map API kostar såklart pengar - o det ids jag inte använda pengar på. Alltså får jag använda ett t-bord som interface o man får ställa datorn rätt till att börja med.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av farskost »

Går det att styra Google Maps med piltangenterna? Skyllde en processor som emulerar ett tangentbord (eller ett modifierat tangentbord) kunna klicka fram ett steg varje varv bandet tar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av Icecap »

Jag har definitivt för mig att det går. Jag sitter just inte till för att testa det men testa själv att gå in på maps.google.com och välj street view.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av PeterH »

Att köra med knappar funkar sådär... lyckas du lösa det blir jag lite impad :tumupp:
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av robertk »

Hjälper till med lite länkar till Google Maps dokumentation:

https://developers.google.com/maps/documentation


//Robert
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av Icecap »

Jag har tidigare använd USB-anslutna t-bord där jag har plockat ut elektroniken och monterat några optokopplare på rätt plats i matrisen. Då kan jag styra knappar på enkelt vis.

Det kan vara att Maps strular med detta sätt men jag tackar för alla tips och jag testar vad som fungerar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av mrfrenzy »

Lite inspiration hur det ser ut med "Street view" på en kommersiell cykel: (hoppa till 10:21)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man sätter sig i street wiev och trycker sig fram steg för steg så inser man snabbt att detta är en väldigt dålig ide.
Dels blir det hackigt på grund av att bilderna tar med för långt mellanrum och dels så "blurar" man bilden som rendreras först när datan är nerladdad.

Inte skulle jag bli mer motiverad av detta, snarare åksjuk eller irriterad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av Glenn »

Jag har en kollega som kör det där med sin vanliga cykel monterad i ett "träningsställ", men jag fattade det som att hamn körde en speciell mjukvara för det ?

Ska fråga vid tillfälle.

Den mjukvaran borde ju kunna adapteras till ett löpband också.. frågan är om det finns "filmer" som passar löpande..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av Icecap »

Jag är överens om att det inte är optimalt - men lite mer info:
Gumman ifråga är 72, har blivit född med diabetes, är änka och MÅSTE röra på sig.

Hon har mycket dåligt syn och är otrygg vid att vara ute bland folk pga. episoder som har varit hotande samt att hon har snubblat på ett dåligt trottoar.

Det siste kostade henne ca. 2 månader med en oanvändbar hand (bruten), nya glasögon och många smärtor.

Så ALLT ANNAT än en vit vägg är bra och skulle det vara något som hänger ihop med vad hon gör är det bara fint.

Det kunde såklart vara en filmat vandretur som ville göra susen, detta ska jag kolla närmare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kunde ju bli ett hela-forumet-stormar-projekt. Vi går ut i skog och mark (och i stan om stan är fin) och filmar medan vi går och skickar filmen till dig så får du byta film med jämna mellanrum.

(Filmtips: Les Triplettes de Belleville)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av ToPNoTCH »

Borde det inte bli bättre att plocka ner en film (typ https://www.youtube.com/watch?v=qoh8_VxpUqo) och köra den i VLC.
Sen använda en hall-givare för att styra uppspelningshastigheten.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av Micke_s »

ToPNoTCH ide är bra: Kör VLC + hall-effekt.

Spela videon 0.5 tempo(mest för få videon att räcka längre) om det trampas, slutar du trampa så drar du ner uppspelningshastigheten till 0 över 0.5sek eller så.
Börjar du trampa så drar du från 0 till 0.5 igen över 0.5sekund.

Den äldre damen kommer nog inte märka om videon går fortare eller långsammare oavsett hur snabbt hon trampar.

Lägg sådär 15-24h i en spellista i VLC i så lär hon ha som det räcker och slå på looping.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av GalFisk »

Om du vill ha feedback via löpbandet till dator, finns det Arduino och kloner som man kan programmera att emulera USB-tangentbord eller möss. Även om man tar emot signalerna som tangentbordstryckningar behöver man inte matta dessa direkt till Google Maps, utan man kan göra egen programvara eller använda något makro-program för att konvertera signalerna till lämplig input.
I Street view verkar det vara typ 5m mellan varje foto, så varje bild kan ju visas i några sekunder om hon inte springer fort. Går du videovägen, kan man även kontrollera hastigheten i VLC och på YouTube med knapptryckningar. YouTube har massa "virtual running"-videor.
Med video kanske inte det behöver göras mer komplicerat än att pausa videon när hon stannar, och fortsätta när hon sätter igång igen.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Uppdatering av löpband

Inlägg av JanErik »

Atmega32U4 dvs Leonardo kan fungera som tangentbord och mus.
Skriv svar