Elektronisk Pussellåda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hyperbolen
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 april 2020, 15:25:33

Elektronisk Pussellåda

Inlägg av hyperbolen »

Jag håller på att planera inför mitt första hobbyprojekt på många år: en elektronisk pussellåda.

Min tanke är att ta en större låda eller väska av något slag och sedan fästa ett antal olika pussel som måste lösas för att den ska kunna öppnas. Jag vill att den ska vara familjevänlig så att det finns olika svåra pussel för olika åldrar. Jag har också tänkt att bygga den ganska modulärt så att det är enkelt att lägga till eller byta ut pussel så att den kan utvecklas under lång tid.

Inspirationsbild från någon som gjort något liknande:
Bild

Några pusselidéer har jag hittills:
  • GPS+HD44780-display. Lägg in en eller flera platser som ska besökas. Displayen kan visa ledtrådar samt avstånd till nästa plats som ska besökas.
  • Bygelfält med ett antal färgmärkta banankontakter som ska kopplas ihop på rätt sätt
  • Kombinationslås, antingen med rotary encoders och en display eller fysiska vridomkopplare
  • Keypad+display för att mata in svaret på matteproblem. Alternativt mata in koder som fås på andra sätt. Till exempel hitta en nergrävd låda baserat på en fysisk karta.
  • Bygelfält med ett antal positioner för serie/parallellkoppling av motstånd, samt ett antal motstånd i olika värden. Nå ett visst spänningsvärde genom att sätta motstånden på rätt plats. En eller två 7-segmentsdisplayer blir nog ett bra interface.
  • Hitta och vrida om nycklar
Jag tänker försöka använda saker jag redan har, vilket innebär att det blir arduinobaserat. Jag tänker använda en arduino till 1 eller 2 pussel. Det kommer alltså att bli ett flertal processorer i det här systemet. Anledningen till detta är att jag vill göra det hyfsat enkelt att lägga till och ta bort pussel senare utan att behöva ändra på och testa om sådant som redan fungerar.

Det kommer att behövas en centralnod som avgör om pusslen är lösta eller inte. Min nuvarande tanke är att använda vanlig digital io mellan centralnoden och varje pusselnod där 1 = pussel löst och 0 = pussel inte löst. Det ger mig också möjlighet att enkelt kunna sätta små override-strömbrytare på baksidan som gör att jag kan deaktivera pussel utan att behöva programmera om eller felsöka någonting. Det kan vara bra om någonting går sönder eller om man stöter på oväntade hörnfall vid användning.

Är det någon som har tips på vart man kan få tag på fräcka strömbrytare? Jag tänker att det vore kul med lite vippströmbrytare med skydd, lysande/blinkande knappar av olika sorter.. Exempel: Bild

Idéer och synpunkter tas tacksamt emot!

Edit: Lade in bilderna som bildlänkar
Senast redigerad av hyperbolen 2 april 2020, 13:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronisk Pussellåda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Komponenter hittar du främst på Electrokit.com.

Du vet väl att du kan ladda upp bilder på forumservern?!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Elektronisk Pussellåda

Inlägg av Klickmans »

Otroligt vackra bilder, det känns som om man går och njuter på ett tekniskt museum of art.

Så jag snodde båda två.

Tänk vilken känsla det måste vara att faktiskt sitta och pilla på alla rattar och knappar, WoW
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elektronisk Pussellåda

Inlägg av TomasL »

NIM går att göra elektroniskt, PE hade en byggbeskrivning på NiMRON
https://www.americanradiohistory.com/UK ... 974-07.pdf
hyperbolen
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 april 2020, 15:25:33

Re: Elektronisk Pussellåda

Inlägg av hyperbolen »

Tack för tipset om att kolla på electrokit! Där fanns det en hel del att välja på. Också kul att fler gillar bilderna, visst är det härligt med rejäla knappar och rattar :) .

TomasL, jag förstår inte riktigt vad du menar. Råkade inlägget komma fel eller missar jag något? Edit: Aha, NIM är ett spel! Tack för idén!
Senast redigerad av hyperbolen 3 april 2020, 12:27:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronisk Pussellåda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla också bhiab.se. Där hittar du en surpluskatalog - inga bilder men ändå (och billigt).
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Elektronisk Pussellåda

Inlägg av alexanderson »

En del Analogsynthar påminner om din pusselbox.

De är ofta onödigt dyra 15.000-25.000:-
Skriv svar