Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.12 2020-04-03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.07 2020-03-22 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
okej kan flytta LM317 lite närmare trissan. sen är värdet på Kondningarna fel då jag tog några som fanns i programmet med rätt footprint bara.

3mm ledarbredd ska inte va några problem då jag har rätt mycket plats att röra mig med.

Angående fläkt så har jag inte tänkt så mycket på hur jag ska lösa det problemet än. det kanske inte ens behövs en fläkt med nog bra Kylflänsar då jag inte ska ta ut några stora effekter?

Det skulle väl kunna gå att använda en termistor och en transistor för att styra fläkten? det blir ju av/på bara dock.
Men som sagt jag ska inte göra detta för komplicerat heller så det kanske funkar utan fläkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.58 2020-03-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Det blir bra att du flyttar dom närmare varandra!

Ju större kylfläns du har desto mindre behov av en fläkt. Du kan ju annars använda en termistor som styr en transistor som i sin tur drar igång fläkten. Det går bra att fläkten går på lite lägre varvtal när kylaren är lite varmare och fult på drag när kylaren är väldigt varm.

Fördelen att välja en riktigt kraftig kylfläns är om du skulle vilja ta ut lite högre ström i framtiden t.ex. 3A eftersom den transformatorn du kommer att välja klarar det. Tänk då också på att likriktar dioderna ska klara den strömmen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.36 2020-03-24 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Sådär! en liten uppdatering på hur långt jag kommit än så länge!

Jag är nu klar med designen av pcbn, hyffsat!
Det va lite krångligt att dra ledarbanor som blev så tjocka för en oerfaren person.
Men alla ledare som skall bära högre ström är iallafall 3mm.

Jag har satt ut lite platser för mindre kondningar ifall detta skulle behövas längre fram! detta fick bli tantaler då det var lättast att få tag i för mig, men det är främst hålen på pcbt jag är ute efter då jag kommer köra främst hålat. Jag har även satt ut en shunt ifall jag vill bygga på kretsen med en strömregulator eller nått annat kul i framtiden.

Sen har jag lyckats fått tag på väldigt bra kylare till LM317 och även trissorna så det ska inte va något problem.
Jag tänkte lägga till en säkring som är enkel att byta på ca 2-5A.

Jag ska beställa hem pcbt i slutet av veckan, sen är det väl bara att hålla tummarna att jag inte kopplat fel någonstans.

Sen är det lådbygge och säkert en del felsökning med min tur :D

och som sagt värdet på vissa komponenter är lite fel men det är mest för att få ut plats på pcbt.

Såg nu i efterhand att det kommer bli kortis vid likriktaren. Lika bra å bygga en egen med dioder.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.15 2020-03-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Roligt att det börjar ta form!

Bra att du hittat kylflänsar!

Har du funderat på vilken typ av låda du ska ha?

Ja, det bästa är med lösa dioder. Då kan du lägga en lite konding ca. 22-47 nF parallellt med varje diod för att minska rippel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.31 2020-03-25 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Lådan tänkte jag också bygga själv! har inte kommit till det steget än :D .

programmet jag caddar i gillar inte små komponenter och 3mm ledningsbanor har jag märkt haha!

Får error då det kommer bli kortis under Q1 alltså den ena trissan. finns den i annan kapsel tro? jag vet inte hur jag ska lösa det annars med 3mm ledarbanor.
Kanske går att flytta den lite åt sidan och hoppas den leder ändå :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.13 2020-03-26 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Företaget jag får lite hjälp av har en

https://www.elfa.se/sv/toroidtransforma ... track=true

Skulle den funka tro? Kommer ju lite billigare undan på detta vis men LM317K kanske inte orkar med spänningen som blir efter likriktning.

Har inte fått den jag beställt från bhiab än så.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.51 2020-03-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Tappas skrev:
Lådan tänkte jag också bygga själv! har inte kommit till det steget än :D .

programmet jag caddar i gillar inte små komponenter och 3mm ledningsbanor har jag märkt haha!

Får error då det kommer bli kortis under Q1 alltså den ena trissan. finns den i annan kapsel tro? jag vet inte hur jag ska lösa det annars med 3mm ledarbanor.
Kanske går att flytta den lite åt sidan och hoppas den leder ändå :D


Ja, det ska gå att flytta på den. Trissan är standard kapsel så det borde fungera!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.01 2020-03-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Tappas skrev:
Företaget jag får lite hjälp av har en

https://www.elfa.se/sv/toroidtransforma ... track=true

Skulle den funka tro? Kommer ju lite billigare undan på detta vis men LM317K kanske inte orkar med spänningen som blir efter likriktning.

Har inte fått den jag beställt från bhiab än så.


Du kan göra på två sätt: Antingen seriekoppla lindingarna 2*12 för att få ut 24V vilket ger ca. 34V. efter likriktning vilket kan vara på gränsen som vi talade om tidigare.

Eller bara använda en lindning eller parallellkoppla dom för 100VA.(12V.) Men då kommer spänningen bli alldeles för låg efter likriktning. Det blir bara 17V. Vilket gör att du kan ta ut max 12-13V. från stabben. Så det är inte en bra lösning!

Men visst du kan ju se om det går bra med serie koppling alltså 24V AC. från trafon 34V DC. Men som sagt det kan bli lite på gränsen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.18 2020-03-26 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Okej jag vill ju hellre att den ska bli lite dyr och fungera än att det brinner upp:)

Går det verkligen koppla likriktaren med kondningar som jag gjort i bilagan innan? Det känns fel på nått sätt?

Sen kanske det inte behövs då jag har 3st utsatta redan direkt efter likriktarn.

Behöver jag skydda LM317 på nått vis? tex sätta en diod parallellt med LM317 ? har för mig att jag sett det nånstans.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.09 2020-03-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Det är en bra inställning att den blir lite dyrare...För som sagt bygger man den ordentligt från början så kan ett sådant här aggregat bli både bättre än många fabriksfärdiga och hålla många år!

Du har ritat helt riktig när det gäller kondingarna parallellt över dioderna. Det är vanligt att man gör på det sättet! Tycker du ska använda dom. Dom kondingar som kommer efter har ju högre värden.

Men använd gärna likriktar dioder som klara högre backspänning. Du har valt 1N4001 som bara tål 50V backspänningen, det är lite på gränsen eftersom den likriktade spänningen kan gå över 30V.! Det är bättre med t.ex. !N4002 som klara 100V.

Ja, det är bra att sätta en diod över 317.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.41 2020-03-28 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Okej ja värdet och val av vissa komponenter är bara för att få ut hål/paddar på pcbt. Jag antar att jag kommer få fibbla lite sen när allt ska monteras och få det att fungera :D

Jag har även tänkt på hur jag kan sätta in en eller två displayer eller liknande som visar vilken spänning/ ström aggregatet levererar. Sett att det finns en del billiga 9v displayer färdiga att köpa.
Dessa antar jag kan drivas med ett 9V batteri eller liknande och kopplas in på utgången för spänningsmätning. Jag har satt ut hål i pcbt för en shunt till strömmätning.

Tänkte mig något som denna: https://www.elfa.se/sv/led-voltmetermod ... track=true


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.58 2020-03-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Den displayen du visade till på Elfa är bra men eftersom det är LED siffror så räcker inte batteri. Det finns liknade den du länkar till som är av LCD-typ som går att driva med ett batteri.

Här ett exempel på en LCD voltmeter från Bhiab. Sök på: "Panelinstrument digitala". Art. nr: PMLCDL Den går med fördel att driva med batteri. Den går även att användas för ström mätning om man mäter över en ström shunt.

Men tycker att dom här av LED typ är bättre, syns bättre och är lite "fräckare". Det är lätt att ordna en liten extern strömförsörjning med en fast regulator på 9-12V. DC. Men tänk på att den måste ha en egen liten trafo vid sidan om. Den måste alltså vara galvaniskt skild från det du mäter på som stabbagget. i ditt fall.

Den här är ett alternativ med både ström och spännings mätning i samma display: https://www.electrokit.com/produkt/pane ... vdc-0-10a/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.39 2020-03-29 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Ja en som visar både V och A är ju fräsigt! :D

Jag hade tänkt kanske att lata till mig lite här och köpa mig en stepdown Dc-Dc modul. Den borde väl inte påverka själva Labbagg delen värst mycket?
tex en sån har https://www.electrokit.com/produkt/dc-d ... 25-35v-5a/

Den blir väll galvaniskt skild?


Tänkte koppla in den direkt efter likriktaren på detta viset och ta ut 9-12v till displayen.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.00 2020-03-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1171
Ort: Stockholm
Nej, den där DC-DC modulen är inte bra! För det första finns alltid risk med den här typen av switchade regulatorer att sw. frekvensen på 180 KHz kan läcka in till stabbaggregatet. Har varit med om det i andra sammanhang! Då får du en liten i bästa fall överlagrad frekvens på 180 KHz över den väl filtrerade likspänningen. Undvik det! Nu när du gör ett fint labbaggregat av bra kvalitet! Bättre är, och det blir inte så värst mycket mer komponenter att ha en liten enkel fast 12V. regulator med en likriktare.

Med Galvanisk avskilda menar jag att det ska vara olika trafar och det ska det vara i vilket fall oavsett vilken lösning du väljer!

Det räcker ju med ca. 200mA eller så mycket som displayen drar! Alltså en vanlig lite trafo som denna: https://www.electrokit.com/produkt/tran ... 0ma-3-6va/


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.16 2020-03-29 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 22
Okej tur jag fråga om den modulen hade inte tänkt på det du sa!

Tar en https://www.electrokit.com/produkt/tran ... 12v-200ma/ och har gjort ett egen pcb för displayen.

Jag tänkte om jag sätter ut ett extra uttag på pcbt nedanför och då kanske jag även kan ta ut 12V till en värmereglerad fläkt?
kan jag driva fläkt och display från samma krets om du förstår vad jag menar?
Eller behöver jag rita ett nytt pcb för att styra fläkten med också? isåfall tror jag att jag skippar den än så länge och hoppas Agget inte blir så varmt då jag inte tänkt köra 2A hela tiden :D

För att styra fläkten med värme är det väl bara 12v DC och en termistor som aktiverar en trissa till jord och i sin tur aktiverar på fläkten.

Ber om ursäkt om jag spammar tråden med bilder! Men jag behöver dokumentera allt för att spä ut min rapport sen som skall in :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010