Digitalisera analogkamera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kraftigt inspirerad av BigMacs spion-Volvo började jag tänka i samma banor. Innan lagböckerna och fjärde kapitlet i dataövervakningsbrottsbalken och fjärde tillägget till landets konstitution vill jag poängtera att det vore spännande att se vilka som grisar ner vår återvinningsplats, men mer generellt vore det OERHÖRT kul att sno ihop en kamera som kan registrera saker över en längre period - intervallfotografering.

Kort om hur jag har tänkt mig då:
Billig och enkel digitalkamera √
Enkel tidsstyrning
Spänningsmatning

Tidsstyrningen kan ju utgöras av en Arduino (Nano) eller rentav en Attiny 84/85. Tänker mig enklast möjliga med några fasta lägen på tidsintervall, eller justerbart 1-10 minuter (eller något sådant). Kopplingen till kameran via ett par små reläer - en för att sätta på kameran och en för att skjuta ett foto.

Spänningsmatning kan bestå av ett gäng LiIon-celler eller en liten blyack. Biltemas 6V-batterier finns ju för rimliga pengar och 4-6Ah räcker nog långt. Nanon (eller Attiny) ska matas med 5V och kameran med 4.5V.

Billiga och enkla kameran ser ut så här.
IMG_9305.JPG
Knappar för on/off och knäpp ser ut så här.
IMG_9302.JPG
Batterierna rensas ut och lite sladd löds till tryckknapparna och allt monteras i en liten låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Henry »

Att bara fotografera i 1 min stort intervall ger ingen som helst garanti att man då får med marodörerna, då får man nog gå ner till säg kanske var 10 sekund eller så istället som mest.

Ger för övrigt den där mini sensorn verkligen ok bild?
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av guckrum »

Jag tror att ett alternativ kan vara en gammal i stort sett valfri Canon-kamera med den där öppna mjukvaran varenuhette som man kunde lägga på SD-kortet. Vad jag minns från tio+ år sedan var att den bland annat innehöll intervallfunktion.
Jag använde den för att automatiskt ta multipla macrobilder med varierande fokusavstånd i syfte att skapa macrobilder med stort skärpedjup. Rätt kul var det.
Kändes som att den drog mycket ström, dock.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som svar på någon fråga: "men mer generellt vore det OERHÖRT kul att sno ihop en kamera som kan registrera saker över en längre period". Jag har sketkameran och jag har pryttlar att styra den med, så varför inte testa. Att fånga marodörerna på bild är väl kanske inte det viktigaste men jag tänkte kolla med blomsterhandeln om där fanns en ihålig sten som såg ut som en sten och i vilken man kunde stoppa in hela "tjofräsen" och ställa ut i naturen eller vad som helst.


Canonentusiaster har ju hackat sina kameror, och som svar på fråga 2: CHDK
Jag kollade lite Instructables som behandlade det här och någon noterade att hans kamera drog .5A vid startögonblicket. Jag tänkte kolla idag huyr mycket ström kameran drar om den är igång hela tiden.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av guckrum »

Om det råder brist på marodörer är det ju annars en bra tid på året för att titta närmare på hur växter växer. Jag såg en gång en makalöst cool sekvens i någon Attemborough-film där man hade intervallfotograferat ett växande björnbärssnår. Kastar ut taggiga tenkakler åt alla håll och håller på. Värsta alien!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har ju kameran och har tankar hur den ska styras, så vad den ska vara till får liksom lösas. Försökte mäta hur mycket ström den drog men det gillade den inte alls och vägrade vara med. Kanske drar den betydligt mer än man anar och ogillar en extra resistans (DMM) i vägen.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av ecenier »

Jag byggde en sån här för många år sedan, http://www.doc-diy.net/photo/hdr-jack/

Den har en massa funktioner, men den lägger framför allt till automatisk intervallfotografering.
Det coola med den är att den strömmarnas från kameran och är minimal.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Platis »

Såg dom sålde 8Mpixlars kameror till PI zero på electrokit!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av rvl »

HUGGBÄVERN skrev:Canonentusiaster har ju hackat sina kameror, och som svar på fråga 2: CHDK
Jag kollade lite Instructables som behandlade det här och någon noterade att hans kamera drog .5A vid startögonblicket. Jag tänkte kolla idag huyr mycket ström kameran drar om den är igång hela tiden.
Jag har testat check disk, nej det var CHKDSK... Har inte kört intervall, men har tänkt göra det bara jag först skulle få tummen ur och printa (nej jag har ingen 3D-printer) en batteriatrapp för extern spänningsmatning, så att inte batteriet dör medan man tar en lång bildserie. Rörelsedetektorfunktionen vill jag minnas att triggade sig själv och hade svårt att sluta när den en gång börjat, men kanske jag inte hittade optimala parametrar. High Dynamic Range funktionen var jag rätt nöjd med. Fjärrstyrning genom USB-kontakten är också möjlig. Det är väl mest fantasin som sätter gränser på vad man kan göra med CHDK, när man kan göra egna script.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ska jag inte använda min Canon-kamera till det här men jag har spanat på sådan där firmwarehack (Magic Lantern) och det är lite coolt BARA det är intelligent gjort och att funktionerna är intuitiva för användare.

Hade jag varit i Pi-nisse hade kameran varit en definitiv tillgång men idag blev lödkolven väldigt varm och ...
IMG_9402.JPG
Sladdarna må vara lite korta men det får väl hamna en kontakt eller nåt liknande. Det är testat och klar och jag förstorade ett hål där en bärrem är tänkt att fästas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av YD1150 »

Är det endast en tryckknapp för slutaren? Har provat samma sak på en 2Mpixel Nikon kamera
men då är knappen aktiverad i två lägen, halvt nertryckt = fokus, helt nere = ta bilden.
Blir lite mer trixande då.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fan vet hur den ser ut. Det är ju om det är ett resistivt kontaktelement i slutarknappen men det kollade jag inte och jag förutsatte att det inte fanns. Som syns av bilderna av kamerainnanmätet finns det ju ingen fokuseringsmekanik alls om det nu inte ligger i mjukvaran på något sätt. Sensorn och den pyttelilla linsen kanske fixar nån sorts "allfokus" (fixfokus heter det vist på fotospråk).
Jag ska käka, kolla nån dokumentär och kila ner i källaren efter en relämodul (timer) och börja göra praktiska prov.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här är mina timermoduler med 1, 2 resp 4 kanaler. De kan programmeras att fungera på 18 olika sätt men grovt kan man säga att de triggas antingen med spänningspåslag (hela modulen får massa spänning), genom att en ingång aktiveras eller att de kör en cykel om och om igen. Man ställer två tider T1 och T2, och beroende på program kan T1 vara off-tid eller on-tid och T2 då vara omvänt on-tid eller off-tid.
T ex kan man ställa modulerna att efter triggning har man ingen aktiv utgång (reläet inte draget) under T1 för att sedan aktivera utgången under T2 (reläet drar). Jag tror tom att man kunde ställa modulerna att gå cykliskt ett förinställt antal gånger.

Jag tänker mig att timer ett får snurra och generera trigg signal till timer två och tre. Timer två sätter på kameran och stänger av kameran:
Limited Cycle Mode B:the relay does not operate after power on, give [X]
Interface a high pulse signal, the relay pull-in immediately, when arrived the timing
time [T1],the relay disconnect, when arrived the timing time [T2],the relay pull-in,
then repeat the above status "NX" times, [T1] and [T2]can be adjustable between
0.1 second -9999 seconds, the cycle times "NX" can be adjustable between 1-9999,give
[X]connector a high pulse signal again,repeat the above function.
Timer tre dröjer lite och tar sedan ett kort och väntar på nästa triggpuls.
Trigger mode C:the relay does not operate after power on,give [X] interface
a high pulse signal,when arrived the timing time [T1],the relay pull-in,when arrived the timing time T2,the relay disconnect,[T1] and [T2] can be adjustable between 0.1 second -270 hours, give [X] interface a high pulse signal again, repeat
the above function one time.
Modulerna köptes för en del år sedan på AliX men finns väl lite varstans kan jag tänka mig. De kan heta FRM-01/02/04 eller DRM-01/02/04. Min 4-kanals kort går på spänning mellan 8 och 36V och funkar därför bra för batteridrift.
relay.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar