Hemgjort labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Själva elektroniken i labbagget färdigt och fungerar :) Jag kommer upp i drygt 29 Volt och ner till 2.8 V. Strömbegränsningen fungerar också fast potten ska vridas åt motsatt håll, tyckte jag tänkte till, men det gjorde jag tydligen inte hehe. Avkopplingskondingar till L200 är inte ditsatta än, och att bygga egen strömförsörjning till och koppla in panelinstrumentet återstår.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Platis »

Kul det går framåt! :) :tumupp:
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Tappas »

Hej Hobbyisten och alla andra! :)
hoppas att det är okej att jag ställer frågor i din tråd!
Jag håller på med liknande projekt som du och bygger ett eget labbaggregat!
Dock har jag fastnat lite i valet av komponenter.

Jag har inte bestämt mig vilken spänningsregulator jag skall använda men har börjat rita med LM117/LM317.

Än så länge har jag bara gjort ritningar och labbat lite i ett program samt caddat ett pcb lite halvhjärtat.

Jag tänkte höra hur du tänkt bygga ditt labbaggregat? etsar du ditt eget kretskort eller?

Jag har problem att hitta en Trafo till mitt projekt och då jag tänkt ta ut ungefär som du ca 1.25V till ca 25V och upp till 2A.
vad valde du för trafo och borde jag välja L200 istället för LM117/L317?

det verkar enklare att reglera strömmen med en L200 kontra LM117.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

På vilket vis har du problem med att hitta en trafo? Menar du utspänningen, effekten eller var du kan köpa?

Det bästa är en trafo på 22V. AC. Det blir efter likriktning 31V. Om du vill kunna ta ut drygt 20V. stabbad spänning


Det finns trafar med 20V. utspänning (Bhiab kan ha). Annars är 24V. AC standard och lätta att få tag på. Det ger ca.34V. efter likriktning. Med risk för överspänning på elnätet kan det vara lite på marginalen. L200 och LM317 klarar max. 40V.

L200 har den fördelen att strömmen lättare kan regleras. Nackdelen är att utspänningen inte kommer under 2,85V.

Det går bra att bygga på ett laboratoriekort typ detta eller liknande https://www.elfa.se/sv/laboratoriekort- ... =trueockså men visst är det lite elegant att etsa ett kort. Med tanke på att man kan ha ett sådant här labbagg. i många år så är det kanske värt att kosta på tiden för ett etsat kort. Det bör vara ett dubbelsidigt med jordplan.

En fördel med LM317 är att du kan tillsamman med LM337 som är en regulator som ger ut negativ spänning skapa ett symmetriskt labbaggregat. Alltså +/- spänning mot jord. Titta på schemat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av opampen 21 mars 2020, 14:11:48, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

@ Tappas : opampen svarade såg jag, jag monterar uppkopplingen på veroboard.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Tappas: När det gäller strömbegränsningen har LM317 en intern strömgräns vid 1,5A. Om du vill kunna begränsa strömmen där under så behöves en yttre ström begränsare.

"Load" skulle i detta fall vara LM317 som du kopplar in. T1 måste klara av den strömmen du tar ut från regulatorn. Minst 2A i ditt fall. Typ. 2N3055 eller liknande.

Typ denna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Tyvärr klarar min L200 inte att driva några större strömstyrkor genom sig. Små lampor - ja, men en 1.5 A-lampa - nej. Jag har visserligen lite långa kablar, men detta går fint eftersom dessa större lampor lyser mellan pinne 1 på L200 och jord på kortet. Undrade om L200:an felade och bytte till en ny, men samma sak hände. Avkopplingskondingar valde jag en 100nF på utgången, men en hela 1uF mot rekommenderade 220nF på ingången, kan DET spöka ? Man tycker inte det. Första L200:an hade jag fastskruvad på kylflänsen, men utan den isolerande brickan som opampen rekommenderade. Jag är faktiskt helt utan ledtrådar. Kan det vara att strömregleringspotten kopplad parallellt med utgångsdioden inte leder tillräckligt med ström genom sig ?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av PeterH »

Här är mitt tips till er som vill bygga själv, detta aggregat finns i otaliga varianter, har bra prestanda och finns mycket dokumentation om man söker och framförallt oslagbart pris, ni kommer aldrig att få ihop ett billigare lika bra aggregat själva... Kostar ca: 110:- från Tyskland så slipper man postens avgifter...

Länk: Labbagg 0-30V/0-2A
labbagg30v2a.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Hobbyisten skrev:Tyvärr klarar min L200 inte att driva några större strömstyrkor genom sig. Små lampor - ja, men en 1.5 A-lampa - nej. Jag har visserligen lite långa kablar, men detta går fint eftersom dessa större lampor lyser mellan pinne 1 på L200 och jord på kortet. Undrade om L200:an felade och bytte till en ny, men samma sak hände. Avkopplingskondingar valde jag en 100nF på utgången, men en hela 1uF mot rekommenderade 220nF på ingången, kan DET spöka ? Man tycker inte det. Första L200:an hade jag fastskruvad på kylflänsen, men utan den isolerande brickan som opampen rekommenderade. Jag är faktiskt helt utan ledtrådar. Kan det vara att strömregleringspotten kopplad parallellt med utgångsdioden inte leder tillräckligt med ström genom sig ?
Jag har ju rekommenderat att du ska koppla upp enligt databladet! Har du gjort det?

Du ska dessutom ha ett lågohmigt motstånd omkring 0,2 ohm mellan pinne 2-5!

Du ser precis hur du ska göra!

Om det sen alla fall inte funkar är en annan sak då får vi ta det då!
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

PeterH skrev:Här är mitt tips till er som vill bygga själv, detta aggregat finns i otaliga varianter, har bra prestanda och finns mycket dokumentation om man söker och framförallt oslagbart pris, ni kommer aldrig att få ihop ett billigare lika bra aggregat själva... Kostar ca: 110:- från Tyskland så slipper man postens avgifter...

Länk: Labbagg 0-30V/0-2A
labbagg30v2a.png
Det är säker ett jättebra aggregat men det roliga är väl att bygga helt själv. Kanske göra sin egen ide´av en LM317 eller L200. Göra ett eget kretskort och få den helt unikt just som jag vill ha det!

Visst det är en större utmaning men så är det väl med all elektronik! Vi elektroniker vill väl bygga själva! Det är ju själva lösningen, konstruktionen som är det roliga. Sen vet jag också att det inte blir billigare oftast tvärt om eftersom jag kanske bara beställer tre stycken av en komponent. Ett företag beställer kanske tiotusen och får naturligtvis ett helt annat pris.

Inte bygga själv ett lika bra aggregat säger du?! Det beror väl på designen! Kan säker bygga ett som är mist lika bra som det där !
Senast redigerad av opampen 23 mars 2020, 16:08:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Platis »

Har för mej att det är nån svaghet/brist i konstruktionen på den där och att den egentligen behöver tweakas en del för att leverera enligt spec. :humm:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av PeterH »

Hobbyisten skrev:Om någon har ett förslag på en helt annan arkitektur så vill jag gärna veta det :)
PS: jag har köpt två av dessa och dom gör vad dom ska, har också för mig att det finns några "tweaks" som kan göras men kan inte påminna mig om vad just nu... :humm:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Har efter lite enkel matematik kommit fram till att jag behöver motstånd och potentiometrar som klarar 2W.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Du ska inte använda en pott i det här sammanhanget! I vilket fall inte för strömgränsen! Om det är det du menar? Det blir en väldigt lågohmig pott i så fall och effektkrävande!

Som vi kom fram till tidigare så ska motståndet mellan pin 2-5 vara 0,2 ohm. Funkar inte med en så lågohmig pott i detta sammanhang!

För att få en steglös inställning finns det bättre lösningar om du tittar i data bladet! I annat fall måste du ha en omkopplare för att kunna i olika steg välja motstånd för strömbegränsningen.

Det här har varit uppe för något halv år sedan i denna tråd! Titta där vad du fick för svar!

Det kanske finns någon som här en smidig ide´hur du kan lösa detta!? Om du nu ska använda den kopplingen i boken du visade förut!
Senast redigerad av opampen 30 mars 2020, 15:59:44, redigerad totalt 2 gånger.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Hobbyisten:

Fler som har skrivit liknande kring strömgränsen från den 8 oktober 2019. titta på sidan 1!
Skriv svar