Hemgjort labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

En uppdatering här bara för att jag inte skrivit på länge för den händelse nån följer tråden. Jag har gett upp tanken på variabel strömbegränsning och låter strömmen följa spänningen eftersom det av nån anledning inte funkade med potentiometerlösningen. En sak jag märkt på iaf mina potentiometrar är att motståndet aldrig helt kan vridas ner till 0 Ω. Så ett 0.22 Ω effektmotstånd att sätta mellan pinne 5 & 2på L200 beställd från Bhiab nu, bör komma på tisdag. Mitt vero ser ut som ett ormbo av trådar. Har med min begränsade kunskap valt inte alltför grova ledningar, för jag har tyckt mig förstått att en relativt tunn ledare klarar ett par A. Jag har tänt en 48 V 1.25 A lampa mellan polerna efter likriktningen av trafon, så det bör inte vara ett problem. Tål inte en vanlig starkströmskabel runt 7-8 A ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Glenn »

Det beror ju på spänning och längd :)

Finns diagram för sånt, men de enda gångerna jag använt sådana är när man ska dra längre kablar i bilar.

Dom heter nåt speciellt, minns inte vad, men man har värden på sidorna och lägger en linjal mellan och läser av.. hmm, var nog en 25 år sen jag använde ett senast :)

Nuförtiden kan man säkert använda en kalkylator online eller i mobilen istället.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Hobbyisten skrev:En uppdatering här bara för att jag inte skrivit på länge för den händelse nån följer tråden. Jag har gett upp tanken på variabel strömbegränsning och låter strömmen följa spänningen eftersom det av nån anledning inte funkade med potentiometerlösningen. En sak jag märkt på iaf mina potentiometrar är att motståndet aldrig helt kan vridas ner till 0 Ω. Så ett 0.22 Ω effektmotstånd att sätta mellan pinne 5 & 2på L200 beställd från Bhiab nu, bör komma på tisdag. Mitt vero ser ut som ett ormbo av trådar. Har med min begränsade kunskap valt inte alltför grova ledningar, för jag har tyckt mig förstått att en relativt tunn ledare klarar ett par A. Jag har tänt en 48 V 1.25 A lampa mellan polerna efter likriktningen av trafon, så det bör inte vara ett problem. Tål inte en vanlig starkströmskabel runt 7-8 A ?
Roligt att du är igång med stabben igen!

Det är nog ganska vanligt förekommande att man inte kan få ned motståndet på pottar helt till 0 ohm. Sen beror det förstås lite hur hög resistansen är hos potten. Har du en pott på t.ex. 10 ohm är det lättare att komma ned till "0". Men om det är en pott på 100 kOhm kan det bli svårare. Men mycket beror på kvaliteten hos potten. Ju bättre och dyrare den är desto bättre följsamhet får man.

Du ska ha så korta kablar som möjligt! Undvik "ormbo" eftersom det i förlängningen kan påverka regleringen eller strömgränsen och risk för självsvängning.

Är det strömmar på några amp. så bör du använda samma grovlek på tråden som t.ex. en vanlig lampsladd. Du kan köpa i en vanlig el-affär eller beställa från Elfa m fl. Dom finns i olika färger. Men rekommenderar inte att gå under den tjock leken i alla fall inte i ett labbaggregat.

Du behöver naturligtvis inte ha så grova kablar överallt till exempelvis potten eller annat som det inte går så mycket ström igenom utan det är framförallt från likriktaren och in /ut på L200.

Det här med starkströmskabel är ett brett begrepp. Starkström kan vara i ett bilelektriskt system eftersom det ofta är höga strömmar där men däremot låga spänningar. Om du menar vid 230V. så bör kabeln vara tjockare än en vanlig lampsladd vid 7-8A.

Alltså använd gärna lite för grova kablar än för tunna. Som nämns här också så finns det tabeller och det går att räkna ut men det är ofta ett minsta mått. Längden på kabeln är förstås avgörande också!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Kan med stor tillfredställelse nu rapportera att L200 driver kraftiga strömmar genom sig ! :) En medlem härinne fick mig att implementera fig 21 I databladet för L200, Jag triggade med förra uppkopplingen "safe protecting area" eller nåt sånt. En transistor och ett motstånd var allt som behövdes ! :D
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Bra att du fick igång L200!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Nattens grejande med labbaggregatet slutade med en explosion nu här på morgonkvisten, sprängde L200 i småbitar, tur jag klarade ögonen. Jag blir frenetiskt fängslad när jag försöker få till det, och det är inte så bra för koncentrationens skull att sitta för länge. Jag hade trafon levererandes ström och skulle klippa av några trådar på kretskortet med en tång, pang ! Ett kardinalfel :oops:
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Aj, Aj. Vilken otur du har nu! Du råkade alltså kortsluta L200?! Hade du kopplat in effektrissan också? Vad hände med den i så fall?

Men hoppas att du går vidare och fortsätter att labba med ny L200!? Sådant här kan hända alla ibland speciellt om man är trött och suttit länge!
Skriv svar