Få hjälp / tips om kapsling.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

TomasL skrev:
Kan sätta pengar på att ingen av er har eller kommer någonsin försöka göra en produkt. Era kommentarer visar på totalt oförstånd vad det kostar och innebär att köra en kampanj. Det är så jävla mycket bekvämare att sitta o försöka sänka andra som försöker med en massa paragraf rytteri.
Hur mycket pengar vill du ge mig.
Jag har utifrån en Ide, jag fick någon gång 2001 eller så i ensam skapat produkter och ett i dag börsnoterat företag, och ja det har kostat arbetstid, åsidosatt familj, och en sjuhärrans massa pengar, gissar uppåt en 50 mille eller så totalt.
Så jag vet EXAKT vad du vill göra, MEN sorry, det finns inga genvägar, du måste se till att dina produkter uppfyller gällande krav.
Jag började som privatperson med den tidiga utvecklingen utan bolag, efter ett par år fick jag lite pengar från olika håll och det hela kunde accelerera.
Med min historia, och det blod jag lagt ned, för att få saker rätt, så har jag ingen acceptans för sådana som vill fuska,
Det är bara att gratulera. Inget snack om saken. Det finns en liten skillnad mellan din idé och min. Du visste från början att det var något som skulle bli en riktig produkt. Mitt mål är en fullgjord crowdfunding, men inget mer.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

newbadboy skrev: Men där räcker det, ni kan inte påtvinga ngn era åsikter. Om ni vill att folk ska följa lagen gå ut o hindra brott eller ngt vettigt.
Det är det jag gör. I mitt yrke kan jag tvinga en tillverkare att sluta sälja sin produkt inom hela EU om den inte uppfyller kraven. Vi fungerar i princip som underleverantör till myndigheterna.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av taimanov »

Nerre: då har du kanske något tips på en plast som passar för vacuumformning och kanske en som passar för gjutning som kanske uppfyller det vanligaste kraven för emc, flamsäkerhet och kyla/värme så TS har något att utgå ifrån.
Då kan han läsa vidare om egenskaper och krav utifrån det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Alla har ju rätt att ha åsikter, sättet att framföra dem kan vara mer eller mindre respektfulla.
Jag har stor respekt, både för Nerres kunskaper och framföraltt TomasL med det drivet. Men det hjälper Er inte att alla gånger ha den där wisserbesserattityden, även om jag vet att ni har den kunskap som kanske inte andra har.
Min utpekning gäller bara det allmänna , nedvärderande, sättet att hantera andra på här på forumet.
Ja det finns en del andra som oftast har en taskig attityd, och jag kan själv klämma åt ibland!
Men den berömda vattendroppen som fick bägaren att rinna över kom igår.
Så jag hotar inte med att lämna Sef, för det tjänar inget till, men glädjen att vara här, läsa och fröjdas med andras framsteg på livets stig.
Den är nästan körd i botten. Så idag läser jag mer än skriver, och bryar mig mindre om Sef.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

taimanov skrev:Nerre: då har du kanske något tips på en plast som passar för vacuumformning och kanske en som passar för gjutning som kanske uppfyller det vanligaste kraven för emc, flamsäkerhet och kyla/värme så TS har något att utgå ifrån.
Då kan han läsa vidare om egenskaper och krav utifrån det.
Nej, eftersom jag inte jobbar med konstruktion.

Inte ens när jag jobbade med provning hade jag koll på detta, där provade vi helt enkelt vad plasten klarade. Släppte en halvkilos stålkula från 130 cm höjd för att testa slagfasthet, skar ut bitar av plasten för att göra flamprov osv.

Konsulter kan säkert sånt, men jag är inte konsult. Jag har kompisar som läst materialteknik på högskola, det har inte jag.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

I Europa är det egentligen inte UL 94 man kör, det finns nån IEC-standard som är likvärdig.
Som kuriosa så kan jag ju berätta att vi hade en kund som var övertygad om att deras plast var UL 94 V-0, men när vårt materiallabb testade den så brann den som en fackla.

Det visade sig att den ofärgade plastbasen var V-0, men det blå pigmentet som de hade tillsatt sabbade flamklassningen.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Ok, men so jag nämnde innan och folk kanske missade är att jag även tittar på alu kapsling. Det lär ju lösa div problem med flammsäkert....
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av taimanov »

Nerre: aha, det där lät ju ganska roligt. Ni liksom dissikerade konstruktion in i minsta detalj.
Är det många tester man utgår från då?
Slagtålighet och flamsäkerhet...kolla ni typ om den leder ström, om den blir bräcklig av kyla och andra liknande tester oxå?
Det där lät ju som ett ganska roligt jobb!

TomasL: Intressant, blev jag lite sugen att experimentera med. Antagligen ett material newbadboy kanske kan gå över till sedan efter alu-kapsling om det skulle bli stor efterfrågan.

Newbadboy: jag hoppas att du visar produkten när du börjar bli klar för att lansera det, man blev ju lite nyfiken. :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av säter »

newbadboy skrev:Ok, men so jag nämnde innan och folk kanske missade är att jag även tittar på alu kapsling. Det lär ju lösa div problem med flammsäkert....
Du kanske kunde posta en bild av en 3D-modell?
Jag hade samma problem får några år sedan och fick fräsa lådor i aluminium.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Kapslingen består av en topp och en botten som kläms ihof och håller på så sätt ett kretskort på plats. Se bilderna och jämf storleken med ett usb minne

Lufthålen vet jag inte om de behövs, har inte hunnit göra värmetester ännu. Men magkänslan säger att de kommer att försvinna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

taimanov skrev:Nerre: aha, det där lät ju ganska roligt. Ni liksom dissikerade konstruktion in i minsta detalj.
Är det många tester man utgår från då?
Slagtålighet och flamsäkerhet...kolla ni typ om den leder ström, om den blir bräcklig av kyla och andra liknande tester oxå?
Det där lät ju som ett ganska roligt jobb!

TomasL: Intressant, blev jag lite sugen att experimentera med. Antagligen ett material newbadboy kanske kan gå över till sedan efter alu-kapsling om det skulle bli stor efterfrågan.

Newbadboy: jag hoppas att du visar produkten när du börjar bli klar för att lansera det, man blev ju lite nyfiken. :-)
Hehe vågar knappt. Nu när det varit så mycket snack om det. Det är inget jätteavancerat alls. Bara en pryl jag villa ha själv eg. Finns redan i många varianter men man vill ha det på sitt sätt ju
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av säter »

Jag misstänker att kapslingen inte får kosta något heller?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Haha klassiker.

Alltså är det plast kapsling så ska det vara billigt. Max några usd.

Hade jag kunnat få tex svart anodiserad alu eller likvärdigt så kan jag tänka uppåt 10usd för topp och botten. Eller billigare såklart om möjligt
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

taimanov skrev:Nerre: aha, det där lät ju ganska roligt. Ni liksom dissikerade konstruktion in i minsta detalj.
Är det många tester man utgår från då?
Vi provade utifrån de olika standarder som finns.

Standarder är tyvärr inte gratis, men några exempel på "huvudstandarder":
https://www.sis.se/produkter/hem-och-hu ... sen600652/
https://www.sis.se/produkter/miljo-och- ... sen603351/
https://www.sis.se/produkter/informatio ... 095012005/
https://www.sis.se/produkter/provning-4 ... sen610101/
https://www.sis.se/produkter/halso-och- ... en6060114/

Sen har man då för olika varianter av apparater så kallade "patrikulära" standarder (vi brukade kalla dem "del 2:or", eftersom numret då ofta är -2-xx).
Slagtålighet och flamsäkerhet...kolla ni typ om den leder ström, om den blir bräcklig av kyla och andra liknande tester oxå?
Jag jobbade mest med provning av medicintekniska prylar, de är sällan tänkta att användas i kyla, däremot för t.ex. saker på hjul så gjorde man "tröskelprov" (ska kunna köras både uppför och nerför 20 mm tröskel i en viss fart utan att tippa över), fanns även ett "dörrkarmsprov" och lite såna grejer.

Mycket handlar om användningsmiljön. Är det saker som ska sitta monterade i en ambulans så kör man t.ex. vibrationsprov.

Vårt labb provade också bara elsäkerhet, EMC provades på annat labb. Så ibland blev en tillverkare tvungen att ändra nåt för att minska EMC-problem, och då blev vi kanske tvungna att köra om vissa elsäkerhetstester.

(Det är lite fel att kalla det för elsäkerhetstester, det inkluderar även skydd mot brandspridning, klämrisker och såna grejer.)
Skriv svar