Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kexet123
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2019, 17:59:06

Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av kexet123 »

Vi är ett UF företag och vi håller på att bygga en simpel ljumixer för dig som inte vill ha så mycket funktioner utan bara höja och sänka volymen. Vi skulle vilja att ni svara på denna marknadsundersökning. svaren hjälper oss med vårat gymnasiearbete och vårat UF-Företag.
Ljudmixerns informations finns i dokumentet som är länkat nedan.

https://forms.gle/5PEDk2N3A87KB3x89
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av hummel »

Ingen teknisk information om mixern finns på den länken.
kexet123
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2019, 17:59:06

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av kexet123 »

Vi är just nu bara ute efter om det finns en marknad för en sådan produkt och vi har inte designat den helt klar än så länge.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av Icecap »

En simpel mixer som är ledningsbaserat finns annanstans billigt.

Men om det var möjlighet att t.ex. koppla upp via BT (flera enheter samtidig) ville det vara ett ganska annat behov av en sådan grunka - och därmed pris.

Men en vanlig kabelansluten? Tror det inte.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av FormerMazda »

Hej!

Jag kommer kanske låta lite negativ mot idén nu, men jag tror inte marknaden finns för en dylik produkt.
Det säger jag då jag tolkar det som den är inriktad mot trådanslutna enheter, och sättet vi använder teknik på idag går ju inte direkt mot det trådade. Tvärt om.
Sen har ju mycket av de mono-funktionella apparaterna också försvunnit, idag gör väl de flesta 95% av sitt mediatittande på sin smartfån, och har man hörlurar så är de i regel trådlösa. Antingen av bekvämlighetsskäl eller för att man helt enkelt inte kan ansluta med kabel längre.

Mig som exempel:
Musik: Jag har en smartfån MED hörlursuttag, men kör numer i princip uteslutande trådlöst (Marshall monitor BT).
Sen har jag ett par trådlösa högtalare, en Klipsch KMC3 och en soundbar. Jag kan lyssna på musik antingen bara till en av dessa, eller flera samtidigt, detta via BT.

Film: Ser jag på telefonen så har jag antingen telefonens ljud, som trots allt är helt ok med Dolby Atmos, eller så är det i stereo med lurarna.
Är det film på TVn så går ljudet via en äldre logitech Z5500, och detta optiskt från TVn som också fungerar som ljudväxel för chromecast, marksänt eller blu-rayen.

Jag tror inte jag är särskilt unik i min uppsättning och användande. Sen finns det alltid entusiaster eller ointresserade.
Men en audifil köper inget som inte är guldpläterat, och den ointresserade är just ointresserad.

Jag försöker komma på alternativ här, typ om mixern skulle ha en eller flera BT-anslutningar också, eller HDMI eller liknande. Men då brister ju priset rätt bra, och fortfarande tror jag de flesta moderna produkter redan hanterar detta bra i sig själva.
Ser dock fram emot utvecklingen från er, som jag hoppas delas här! :)
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av gkar »

Jag har letat efter små linjemixrar som har 5 ingångar, inte är toppmatade, har RCA in/ut. Det finns inte mycket att välja på.
Många har monokanaler, XLR eller teleplugg, toppmatade eller andra saker jag inte vill ha.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av PeterH »

Två av dessa till nästan samma pris kanske?

Edit: här är till och med en passiv som tydligen funkar helt utan matningsspänning...
mixer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av TomasL »

Har ni varit i kontakt med SUF eller någon av dess lokalföreningar?
http://uppfinnare.se/
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Feedback på vårat UF-Företags ide om en ljudmixer

Inlägg av Nerre »

Jag tror intresset är extremt litet, helt enkelt eftersom gemene man förstår inte vad en mixer är eller hur den fungerar.

Jag förstår inte riktigt vad utgångarna ska kopplas till, det står högtalare och hörlurar. Kommer den alltså att ha en inbyggd förstärkare för både högtalare och hörlurar? Då blir det ju i princip en vanlig förstärkare men med mix av signalerna istället för ren omkoppling? Och sånt använder ju folk knappt längre.

Om folk inte vet vad en ljudmixer är så förstår de inte era frågor. Och vet folk var en ljudmixer är så tror jag att de redan har rätt bra koll på utbudet. Att ta fram en mixer som prismässigt konkurrerar med dagens massproducerade grejer blir extremt svårt.

Jag tror ni har fel utgångspunkt, ni har bestämt er för en produkt och vill se om det finns efterfrågan, ni borde istället titta på vilken typ av produkt folk saknar. Men det kräver betydligt annorlunda frågor. Kanske en lång lista på scenarion och betygsätta dem från 1-5 efter hur gärna man vill kunna göra det.

Exempel:
Lyssna på musik från två ljudkällor samtidigt i min hörlurar
Spela upp samma ljud både i hörlurar och högtalare
Enkelt kunna växla mellan hörlurar och högtalare

Men ni lär behöva ha åtminstone ett dussin frågor, och såklart även fritext där folk kan skriva sånt ni inte tänkt på.
Skriv svar