Automatisk belysning i ett garage

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Sverige »

Ja det är skillnad på IR och RS.
Ex här används 5,8GHz, man kan ställa in känsligheten. http://weblink.solar.se/sgs/catalog/Pub ... e44_A4.pdf
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Glenn »

Med tanke på hur lite en svag LED-lampa drar så kanske det är vettigare att ha nåt ledljus (höhö) som lyser hela tiden ?

Jag insåg ju tex att "mysbelysningen" i köksfönstret som drar 1W drar mindre än timern som den är kopplad till..
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av becker »

Dags att väcka denna tråd igen. Tack för alla inlägg och förslag.
Ni har nästan övertygat mig att det är rörelsevakt som gäller...

Men jag vill inte olika armaturer i taket. Jag vill ha tips på rörelsevakter som jag kan montera på vägg och eller tak. Jag tänker mig att rörelsevakten triggar en kontaktor som drar alla armaturer i taket. Estetiskt snyggare med en armatur i taket, tycker jag ;)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av PeterH »

Kan du tänka dig en sensor som sitter där brytaren normalt sitter? Då finns ju ett antal varianter och fabrikat som enkelt kan bytas ut mot befintlig strömbrytare...
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av becker »

Jag kan tänka mig det mesta, bara det funkar :tumupp:

Garaget är inte byggt än... så jag kan göra det som är bäst.

Men jag vill också ha strömbrytare om jag vill ha ljuset tänt längre stunder.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Jonaz »

Typ en sådan här istället för vanliga strömbrytaren.
https://www.bauhaus.se/exxact-rorelsede ... escription

Edit. Läste inte ordenligt..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av JimmyAndersson »

Men Jonas då… :D :wink:

Allvarligt skojat så skulle den fungera, med en ram för utanpåliggande montering.


Becker:
"Men jag vill också ha strömbrytare om jag vill ha ljuset tänt längre stunder."

Det går att ha rörelsevakt och strömbrytare parallellkopplat.
Men då ska man ha koll på vad man gör.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av PeterH »

Jag skulle då valt en takmonterad sensor tillsammans med en vanlig strömbrytare för att få den funktion du vill ha... Men jag såg att just takmonterade sensorer var extra dyra av någon anledning :humm:

Men som jag skrivit tidigare valde jag själv istället lösningen med en separat armatur med inbyggd sensor (radar) för ledljus och en vanlig brytare för huvudbelysningen när man ska jobba i garaget. Lampan går att ställa tiden för påslag och går att ställa fullt tillräckligt för vad som kan anses behövas för ledljus, ska man vara där längre tid tänder man riktiga ljuset manuellt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Palle500 »

Man kan även montera en trappautomat för den manuella tändningen. Är utmärkt att det slocknar automatiskt efter typ 30-60 minuter. Led ljuset är ju tänt av rörelse sensorn. Är inte så kul om man går in i huset och tänker att man skall ju ut igen så jag släcker inte. Sen blir man kvar i huset och får gå och släcka senare i verkstaden när man är på väg till sängen och så är man klarvaken igen!
Hur som förbered i elcentralen med kontaktor och pulsstyrtrelä för lysrören och att det finns plats för trappautomat eller annan automationsmodul.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av JimmyAndersson »

”Är inte så kul om man går in i huset och tänker att man skall ju ut igen så jag släcker inte. Sen blir man kvar i huset och får gå och släcka senare i verkstaden när man är på väg till sängen och så är man klarvaken igen!”

Intressant att man inte är ensam om den erfarenheten... :oops:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av PeterH »

Jo, det är ju delvis därför det sitter en Siemens Logo! med LAN-anslutning för styrning/automatik i garaget till både lyset och valda förbrukare... 8)
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av becker »

Palle500 skrev:Man kan även montera en trappautomat för den manuella tändningen. Är utmärkt att det slocknar automatiskt efter typ 30-60 minuter. Led ljuset är ju tänt av rörelse sensorn. Är inte så kul om man går in i huset och tänker att man skall ju ut igen så jag släcker inte. Sen blir man kvar i huset och får gå och släcka senare i verkstaden när man är på väg till sängen och så är man klarvaken igen!
Hur som förbered i elcentralen med kontaktor och pulsstyrtrelä för lysrören och att det finns plats för trappautomat eller annan automationsmodul.
:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Glycol79 »

Jag skulle vilja veta om vi snackar villagarage för typ två bilar (PIR/Microvåg med inbyggt relä) eller maskinhall med trefasmatning via kontaktor till belysningen.

Ni förstår vart jag vill komma antar jag. Om inte så skall jag förklara.

För ett normalt garage behövs inga kontaktorer och dylikt som gör det komplicerat. Man kan köra med en vanlig rörelsevakt och låta den styra armaturerna.
Man kan välja armaturer med inbyggd styrning, då sätts en armatur som master och de andra som slavar. En detektor med RF är att föredra då de är känsligare än PIR. Ljuset är inte lika benäget att slockna när man arbetar i garaget. Det triggar också på dörröppningar men tyvärr gå det även igenom tunna väggar ibland, då tänds ljuset när man närmar sig byggnaden och det är kanske inte alltid önskvärt.

Hur stort byggnad är det TS skall snickra ihop ?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av PeterH »

Vad är ett "normalt" garage? Är det för dig en förvaringsplats för bilen där du försiktigt får öppna dörren och gå ut sidledes? Jag har ingen "maskinhall" utan ett garage för två bilar och en verkstadsdel med möjlighet att utföra min hobby (fräs/svarv/svets/plasma/elektronikrum/3D skrivare/CAD/CAM osv.). Har flera trefasuttag, kontaktorer för belysningen, LAN+Wifi och PLC för att styra diverse prylar samt vatten och varmvattenberedare eftersom det är skönt att kunna tvätta av sig när man skruvat bil/MC... :vissla:
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Glycol79 »

Ett normalt garage för mig och de flesta andra är nog ett villagarage med plats för en eller två bilar.
För oss som hänger här är det kanske mer som PeterH´s. Mitt eget är inte ens ett garage längre. Det är bara hobbyrum.

Från början var det ett garage stort nog för två bilar och lite trädgårdsprylar. Dock bara en port. Jag har 6 st LED-armaturer placerad 3x2. RF-närvaro i en armatur i mittenraden, de andra som slavar.
Har två dörrar och en återfjädrande knapp vid varje. Där kan jag tända,dimma och släcka. Släcker man tända lampor så förblir de släckta tills man trycker på knappen. Tänder man på knappen lyser de i 15 minuter om ingen rör sig. Är man i garaget så har de aldrig släckt.
Funkar bra och man kan inte glömma att släcka, däremot kan man ha släckt manuellt och då tänds de som sagt inte automatiskt nästa gång man kommer dit.
Skriv svar