Path och datum-generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Bifogar bat-fil på formen txt-fil, hoppas den är riktig. Förslag på vart jag skall lägga den (även om det inte tycks spela roll)? Sen undrar jag varför datorn säger wordpad om txt-filer, är det att wordpad öppnar txt-filen, eller? Hittar annars inte notepad även om jag använt den mycket förr tills en på Xilinx support sa till mig att notepad var "braindead", glömmer aldrig det :)
Notepad är spartanskt men fungerar korrekt, ej "hjärndött".

Du kan starta det genom att skriva notepad i run-rutan som du i sin tur borde kunna få fram med WIN+R på tangentbordet.

Det måste ligga ett exemplar av bat-filen i varje mapp där du har dina paint-ritningar, bat-filen läser av sin egen sökväg och kan inte veta vart du öppnat andra bild-ritningar.

Om du är villig att standardisera vart på ritningarna sökväg m.m. skall stå t.ex. nere till höger då skulle det gå att automatstämpla alla .bmp-filer i en viss katalog med underkataloger med rätt info.
rogerk8 skrev:Ska jag förresten spara filen i alla mappar jag jobbar med eller räcker det att spara den i en mapp? Ni hör ju vad jag förstår om datorer :D
Du verkar tyvärr ha drabbats av ovanan "fråga först, tänk efter sedan" :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Path och datum-generator

Inlägg av JimmyAndersson »

Swesysmgr & Mr Andersson:
Ni kan ju visa hur man lägger till sökvägen till scriptet i path’en. Så behöver inte Roger kopiera. :)
(Att jag inte gör det är för att jag sitter med mobilen och gärna testar mina förslag först så jag inte missat något.)

Förresten så blir jag glad över att ni visar hur man gör. :tumupp: :tumupp:
Annars det ju vanligare med gnäll så fort någon söker något speciellt, t.ex ”Öh va näh..” och hur kul är det...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag älskar det här primitiva snacket :)

Det blir dock problem om jag måste lägga bat-filen i samtliga dom projektmappar jag jobbar med paint i för, med underkataloger, är dom nog nästan 100st (har fler än 50 projekt med var sin mapp som jag jobbar med).

Sen är jag mycket nyfiken på hur bat-filen kommer fungera i praktiken för hur hamnar "stämpeln" i mitt paint-dokument?

Och VAR i dokumentet hamnar informationen?

Dvs hur nyttjar jag bat-filen?

MVH/Roger
PS
Dubbelklickar jag kanske på den och kopierar nån slags pop-up information, eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Path och datum-generator

Inlägg av TomasL »

Du kopierar resultatet från bat-filen manuellt, och klistrar in det i ditt dokument, manuellt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Du kopierar resultatet från bat-filen manuellt, och klistrar in det i ditt dokument, manuellt.
Vadå "kopierar resultatet"?

Jag måste väl "köra" den typ dubbelklicka på den eller nåt?

MVH/Roger
PS
Skickliga datormänninskor som du suger på att förklara hur man faktiskt skall göra, mycket underförstås och det verkar inte gå fram att jag liksom 90% av mänskligheten inte förstår datorer ner till minsta detalj. Fast det är väl som när jag skrev en massa wikipediaartiklar, det är svårt att veta vilken nivå man skall lägga sig på samtidigt som wikipedias ambition ju är att nå ut till så många som möjligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Path och datum-generator

Inlägg av TomasL »

Eftersom det är i en kommandoprompt, markerar du texten och högerklickar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Förlåt mig Tomas men jag är så dum.

Vad säger du?

Bat-filen ligger väl i en katalog?

Typ då i alla kataloger jag använder.

Gissar att om jag dubbeklickar på filen så poppar det upp nåt, eller?

Vill gärna veta innan jag provar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

JimmyAndersson skrev:Swesysmgr & Mr Andersson:
Ni kan ju visa hur man lägger till sökvägen till scriptet i path’en. Så behöver inte Roger kopiera. :)
Nja det kommer inte att fungera, bat-raden ger med variabeln %cd% Current Directory.

Den måste köras från samma katalog som ritningsbilden ligger i för att fungera korrekt och ge rätt sökväg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Det blir dock problem om jag måste lägga bat-filen i samtliga dom projektmappar jag jobbar med paint i för, med underkataloger, är dom nog nästan 100st (har fler än 50 projekt med var sin mapp som jag jobbar med).

Sen är jag mycket nyfiken på hur bat-filen kommer fungera i praktiken för hur hamnar "stämpeln" i mitt paint-dokument?

Och VAR i dokumentet hamnar informationen?
Du kör den från cmd-prompt ståendes i katalogen för ditt aktuella projekt. Kopiera texten genom att markera den och trycka CTRL+C eller Enter. Välj text-verktyget i paint och klistra in med CTRL+V. Det var så jag förstod att du vill göra.

Det går som sagt ganska enkelt att automatstämpla alla bilder i ett katalogträd om du är villig att installera t.ex. ImageMagick.

Det går nog även att göra en batfil som kopierar den första filen till alla mappar under en viss mapp om det är till någon hjälp.
BJ
Inlägg: 8234
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Path och datum-generator

Inlägg av BJ »

Nu har jag ingen Windows-dator igång,
så jag kan inte titta efter, men är det inte
så i xp:s kommando-fönster att man måste
gå in i en meny och välja redigera --> markera
först, innan man kan markera texten.
Kan ju vara bra att veta...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Förlåt swesysmgr men skall jag dubbelklicka på bat-filen eller köra den i run-fönstret?

Jag fattar inte, sorry?

Men ja, jag gärna kopierar och klistrar in resultatet manuellt i paint-filen, mycket gärna :)

Denna bit är alltså perfekt.

Men hur får jag fram resultatet att kopiera?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu provat följande:
1) Ändrade wordpad-suffixet från .txt till .bat
2) Startade notepad och klistrade in grejerna där istället samt ändrade .txt till .bat

Gjorde alltså detta i två olika omgångar.

Detta händer båda gångerna:
Det blinkar till ett DOS-fönster när man dubbelklickar på bat-filen.

Detta är allt som händer.

Tacksam för vidare tips.

MVH/Roger
PS
Har man DOS igång samtidigt (typ att man kört cmd i run-fönstret) så händer ändå inget.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Om lägger till PAUSE sist i .bat filen på en egen rad då borde fönstret inte stängas.

Om du startar en kommandoprompt först och ställer dig i rätt katalog för att sedan köra .bat filen genom att skriva dess namn vid kommandoprompten då kommer det inte att behövas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Med Pause hände det roliga saker :)

Dock får jag vår information två gånger.

MEN jag kan ju inte gärna använda musen i DOS-miljö så jag kan inte kopiera informationen.

Please advise :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ju så dum!

Det är klart jag får informationen två gånger det är ju det jag begärt :D

När jag dock gjorde ett gäng käcka cd i DOS och gjorde som du sa swesysmgr dvs körde bat-filen på stället så gick det först inte så bra för jag hade kallat den "P&D.bat" vilket inte DOS gillade MEN när jag bytte till PD.bat så gick det bättre, informationen kom upp.

Fast hur kopierar jag den? :humm:

MVH/Roger
PS
Njae, jag tycker nog det ekas en gång för mycket
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 augusti 2019, 05:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar