Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Phiplex
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Phiplex »

Hur ska jag göra ett litet elektoniskt stängsel (i höjdled)?

Idag har jag GPS-spårare på våra katter och kan där definiera ett elektroniskt stängsel och få larm om katterna går utanför.

Katterna ska för en (längre) period vara i en lägenhet på tredje våningen med en balkong där de kan vara ute. Ibland måste de tyvärr vara ensamma utan övervakning. Visserligen finns ett visst skydd (nät) på balkongen, men jag är ändå lite orolig för att de ska försöka hoppa eller ramla ner.

Jag tror inte mina GPS fungerar särskilt bra i höjdled, och skulle vilja få omedelbart larm om katterna inte längre är på balkongen.

Har ni någon idé på hur jag jag skulle kunna fixa detta? Jag har funderat på om katternas RFID taggar skulle kunna användas, men kan inget om sådant. Skulle vilja kunna konstant verifiera att katterna finns på balkongen som har storleken kanske 1,5-2 m x 5 m (uppskattat - kan inte mäta nu). Kan man scanna RFID på så pass avstånd? Jag skulle kunna montera flera antenner (eller vad det heter på RFID’iska) om det behövs.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av AndLi »

Kamera?

Kan de inte vara inne med?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra fråga, välkommen till forumet förresten! Nä RFID av den typ som katterna har i sig är inga långa mätobjekt!
Visst kan man sätta upp flera RFID enheter men i ditt fall så är lösning ganska säkert ett säkert nät!
Allt skall inte krånglas till med elektronik, även om det är både kostsammare och roligare.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Micke_s »

Pir sensor och blocka med en skiva för få en specifik höjd
Phiplex
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Phiplex »

Efter mer efterforskningar verkar det nu som om det som kallas Bluetooth Beacon Trackers skulle kunna vara en teknik som kan fungera. Finns t.ex. en speciell variant som heter iBeacon utvecklat av Apple. Kjell säljer en annan variant som heter Tile Mate https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... gL8cPD_BwE som också kan användas som närvarodetektor. Funderar på att bygga själva detektorn med en Raspberry pi. Ungefär som man verkar gjort här https://www.domoticz.com/wiki/Presence_ ... gy_Beacon)
Någon som gjort något sådant redan, och fått det att fungera?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av AndLi »

Positionera med rssi värden blir aldrig riktigt hundra...
Mobilapparna som använder det använder också alla andra sensorer för att positionera mobilen.

Titta då istället på nya bluetooth 5.0 med tidsmätning. Då börjar du nog kunna få till ett system som funkar.

Silabs senaste kretsar supportar det!

Men jag förstår inte intresset i att veta att katten trillat 7.5m och dött? Är det inte bättre att jobba på nätet eller hitta en annan kattvakt?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man skulle ju till och med ha dubbla nät med en någon dm spalt med fotocellövervakning i mellanrummet för att snabbt få larm på rymlingarna.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av ToPNoTCH »

Detta känns som ett konstlat teknikbehov.

Om man inte vill att katter skall ramla från tredje våningen så finns två alternativ:
1.) Se till att dom inte kommer ut på balkongen.
2.) Se till att dom inte kan ramla ned (säkra med bättre nät som sitter tight).

Jag hyrde en lägenhet ett tag av en 20 årig tjej som säkrat sin balkong på detta sätt.

Jag förstår inte vad vitsen är att få signal om dom ramlar ner och du inte är i närheten. ?
Om katten/erna skadar sig kostar det massor att laga. Utfallet blir ju inte annorlunda för att du har en tracker på dom eller ej. ?
Phiplex
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Phiplex »

Tack för alla välmenande ifrågasättande av mina motiv och behov av det jag vill åstadkomma.

Har dock insett att det jag är ute efter är ju en så kallad elektronisk fotboja som kriminalvården har - läste om det i dagens tidning och då gick ett liljeholmens upp för mig. Sådan finns ju redan och således inget jag behöver åstadkomma själv. Återstår bara att hitta var man får tag på en sådan - utan att begå brott förstås :badgrin:

Någon som vet?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av AndLi »

Du länkade ju till en från kjell!

Sen behöver du bara en ble mottagare som kan smsa dig när signalen försvinner/blir låg.
Phiplex
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Phiplex »

Javisst skulle jag kunna bygga en sådan ble mottagare som t.ex skickar sms. Men när jag insåg att det fanns redan färdiga tillämpningar i form av fotboja tänkte jag slippa det jobbet och försöka ta reda på var jag kan köpa en färdig boja istället.
Phiplex
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Phiplex »

Eller menar du att det också finns sådana färdiga ble mottagare som skickar t.ex sms (eller ännu hellre skickar en Apple Push note) och som passar till den tag som finns hos Kjell?
Senast redigerad av Phiplex 21 juli 2019, 22:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av AndLi »

Vilken enhet som helst som supportar ble kan aggera mottagare. Mobil är ju enklast att skicka sms med.

Raspberry Pi har väl ble support i nån version? Men då behöver du ju ett sätt att skicka sms eller appel push till dig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

OK Om de förslag som vi har om nät och slikt inte är relevant så kanske detta är ett helt annat fall än att kolla katter på tredje våningen?
Kan det vara så!
Att spåra enheter med GPS är väl annars det vettigaste.
Phiplex
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: Elektroniskt stängsel (ev mha RFID)

Inlägg av Phiplex »

Nejdå Lasp - det är mina katter jag vill ha lite koll på. Vet inte riktigt vad annat du tänker på? Det är bara det att nät och slikt har jag inte möjlighet att helt bestämma utformningen av själv, så jag kan inte bygga några nätburar e.dyl med tak eller andra mer avancerade anordningar. Det som finns idag är plexiglasskivor utefter balkongräcket, och jag har fått lov att bygga på det upptill med en inåtvinklad del (nät eller plexiglas) för att minska möjligheten att de hoppar över räcket. Det var det jag hade att utgå ifrån när jag funderade på vad jag kunde göra ytterligare. Och lite frisk luft vill jag också att katterna ska kunna få på balkongen. Beklagar om jag inte kan tillfredställa andras önskemål ang. nätets utformning och annat :(
[Detta var min första tråd/fråga - kanske den sista? :roll: ]
Senast redigerad av Phiplex 22 juli 2019, 08:18:23, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar