Fjärrstyring av garageport - klona fjärris fast bättre

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Fjärrstyring av garageport - klona fjärris fast bättre

Inlägg av Icecap »

För att komma i cykelkällaren ska vi ha en 433MHz fjärris.
Det är en SEAV TXS3 som är en "aning" klumpig, använder ett 23A batteri (12V) - och vi har bara 1 enhet.

Jag har ett par FOB liggande och behöver bara en knapp så det kan vara ett kul sommarprojekt tycker jag.

Originalet använder en sådär dålig SAW-oscillator som finns i de där dåliga OOK-radioer, en 3-pinnig sak som har spänningsberoende frekvens och är allmänt usel samt en HT12E för att skicka koden.

Jag vill ner på en 2035-cell och stabil frekvens och då koden är fast vill jag använda en liten PIC18Fxxx för att styra allting.

Det svåraste är alltså att skapa en 433,92MHz sändare som kan styras via OOK. Det svåra är nog att få den frekvensstabil trots olika temperaturer och då jag ska använda en lägre spänning behövs en liten helical-antenn.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fjärrstyring av garageport - klona fjärris fast bättre

Inlägg av Icecap »

Har kollat lite runt och det lutar åt att helt enkelt bygga en 1-transistor Colpitt-oscillator som sedan styrs (On/Off) av PIC'en.

Jag vet om att det finns övertoner o skit men den används kanske 2 sekunder åt gången med som ett par minuters mellanrum (öppna porten & stänga porten) kanske 2 gg/dygn (hämta cykeln & ställa tillbaka den) så störningar kommer att bli få och kortvariga till en grad att jag anser att det är likgiltigt.

Trimningen av exakt rätt frekvens ämnar jag att göra vid att ha oscillatorspolen som luftspole som sedan rent fysisk justeras till rätt frekvens. Kommer att låsa den först delvist med superlim och sedan - när den är trimmat in - komplett.
Skriv svar