Bygga om avlagt datornätagg som drivdon till UV-lampa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Bygga om avlagt datornätagg som drivdon till UV-lampa

Inlägg av Pen »

Den riktigt fräna ozonlukten uppstår först om man drar upp drivningen så att lampspänningen kommer upp i runt 100V. Om det beror på just spänningen (det elektriska fältet i lampan) eller temperaturen vet jag inte. Men i värsta fall beror det på det förra och då är det inte optimalt (givet en viss effekt) att spänningen ripplar såsom nu är fallet.

Vid den relativt höga frekvensen så visade det sig att spänningen är (oväntat) strömberoende. Därför skulle jag vilja minska ripplet i strömmen. Så jag är inne på att linda en ny toroid.

Jag skulle vilja undvika isolertejp mellan lindningslager den här gången. Det blev rätt klumpigt och framförallt dålig kylning av kärnan. Frågan är om man kan linda dubbelt så tätt i en enda omgång i stället för två omgångar ovanpå varandra?

Typiskt lindas ett första lager tätt i den inre periferin och glest i den yttre periferin - det blå lagret i figuren. Därefter lindas nästa lager ovanpå det första i den den inre periferin och i glesutrymmet i den yttre periferin - det gröna lagret i figuren.
LindningTypisk1.jpg
Edit: Figuren fixad.

I stället skulle jag vilja linda i en enda omgång där vartannat varv hamnar mot kärnan i den inre periferin och vartannat varv ovanpå föregående och nästkommande varv. Svårigheten när man lindar är att det nästkommande varvet inte existerar när man ska linda ovanpå - man kan inte dra åt förrän det också är lindat. Vet inte det går att se detta i figuren:
LindningAvancerad.jpg
Jag har försökt men det går inte så bra. Skulle behövas någon slags jigg som fungerar som nästkommande varv tills det är på plats. Hoppas någon av er kan komma med friska ideer hur det skulle kunna gå till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar