Shuntstyrning och Raspberry PI

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Icka
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mars 2019, 13:35:53
Ort: Sundsvall

Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av Icka »

Hej!
Tänker påbörja ett projekt där en Raspberry PI sköter värmereglering för fastbränsledelen i min värmeanläggning som i sig består av en vedpanna och en LVVP.
När ackumulatortanken(-arna) är laddad ska shunten öppnas, när tanktemp är mindre än framledning värmepump ska shunten stängas. Grovt beskrivet...

Steg 1: Få ihop temperaturmätningar med 1-wire med följande
* framledning på LVVP = styrvärde 1
* framledning ack-tank = börvärde
* ack-temp i topp = referensvärde, "finns energi att shunta ut?"
* returtemp till ack-tank = styrvärde 2
(* eventuellt utomhustemperatur)
Med detta skulle jag kunna få push-meddelande till telefonen när shunten behöver korrigeras manuellt: öppna, stäng eller höj/sänk. Demoticz, lite CAT5, RJ12 pluggar, en 1-wire-adapter. Bör jag klara av.

Steg 1 kan minska springet till källaren något. Stora fördelen är att få ett meddelande om att shunten ska stängas för att inte LVVP ska ladda tankarna. Coolt.

Steg 2: Nu skulle auto-reglering av shunten vara trevligt så man slipper all manuell justering.
Nu behövs en shuntmotor som kan ta in signal från Raspberryn, öppna, stäng eller höj/sänk beroende på viss är-värden. 230V så man slipper transformera ned till 12V vore att föredra. Finns med styrsignal 0-10V eller 3-tråds. Någon form av omvandlare till Raspberryn kanske krävs... Jag har ingen aning!! :oops:

Kan någon dela med sig av liknande projekt eller ge lite råd till en vilsen själ?

Jag är total nybörjare, förlåt om jag inte förstår ev. svar eller benämner saker fel! Jag har inte ens packat upp min Raspberry, det är på den nivån. :P
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av olof_n »

Hej!

Jag reglerar min framledningstemperatur med en shutmotor (Esbe Ställdon).
En Atmega328 hanterar logiken.
Shunten regleras av två stycken SSD reläer som antingen ökar eller minskar värmen.
Använder två ds18b20 för att läsa av framledningstemperatur och returtemperatur. Har en liten 16*2 LCD samt några knappar för att ställa temperatur m.m.

Jag har även en Raspberry PI i pannrummet men den jobbar med att läsa av och logga min solvärme styrning (Deltasol) m.m.

Det finns diverse relä-"hattar" till Raspberry pi som du skulle kunna använda för att styra shuntmotorn ifall du inte vill löda själv. (Typ https://www.electrodragon.com/product/r ... ay-shield/)
Jag använde SSD reläer eftersom dom kunde styras direkt av Atmegans IO-pinnar. Om man ska styra direkt från Raspberry PI bör man verifera att 3V räcker för relät (SSD!) och att strömmen (16mA max per utgång och 51mA max för samtliga pinnar) räcker till.

Sedan vill jag bara avsluta med att rekommendera alternativet att använda en PLC. Xlogic.se har billiga PLC:er så kostnaden blir inte mycket högre än en Raspberry PI med kringprodukter. Dessutom ser det proffsigt ut.

/Olof
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av Krille Krokodil »

Man kan göra en PLC av Pi:n med Codesys, licensen kostar €50. Kostar gratis att testa, demoversionen är
fullt fungerande men med begränsningen att man får starta om den varje 2 timmar.

RaspberryPi to PLC Codesys step by step (controling GPIO's)


DS18B20 är där gjort konfiguration till:

Raspberry Pi: List of available drivers / libraries
https://forum.codesys.com/viewtopic.php?f=23&t=5872
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av danielr112 »

Körde Rasp också innan. Körde 1wire för alla sensorer och liknande och GPIO och triacs för shunten.
Just nu har jag en ESP8266 istället med en Nextion display istället. Läser av läget med analog och en pot och givare är antingen 1wire eller så får den värden via mqtt för konfig.
Icka
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mars 2019, 13:35:53
Ort: Sundsvall

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av Icka »

Tack Olof, Krille och Daniel!
Kul att få lite referenser och förslag på lösningar.
Kan jag slippa en del lödning är jag glad. Fanns ju ett antal relähattar att titta på!
Logikmodul på DIN-skena vore snyggt och proffsigt. Har själv tittat på en Siemens Logo, webserver och annat inbyggt. Men kändes alldeles för enkelt (?) :roll:
Nja, till saken hör att jag är mest sugen på att leka och lära mig en RPI.
ESP:en verkade ju rolig. Pytteliten och en massa funktioner från scratch verkar det som.
Codesys är säkert super, får läsa på mer där.

1-wiredelen tänkte jag driva med DS9490R och några ds18b20. Finns ju en uppsjö guider för detta så det borde jag klara av.

Om vi nu ändå nämner varumärken, Esbe har ju don med styrsignal 1-10V via hörlursplugg. Nackdelen är att matarspänningen är på 24V och kräver transformering.
Fördelen är att RPIn verkar ha expansionskort för att ta ut signal på 1-10V.
Esbes 3 punktare finns ju direkt för 230V men om RPIn klara att ge rätt input för dessa vet jag ej. Kanske här relähattarna fyller funktion?
Är ARA600-modellerna jag tittat på.

Fler tips mottages gärna! Nu ska jag ner i källaren och justera shunten :D
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av danielr112 »



Ovan länk till befintlig version. Har nog någon video om rasp varianten med. Den var väldigt enkel IVF. Byggde ett enkelt expansionskort som sattes på. Då jag hade en 24vac transformator som drev allt så hade jag det som behövdes för shunten. DC/DC för raspen sedan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av TomasL »

Undvik 230V om du inte vet exakt vad du pysslar med. De flesta reläkort är inte avsedda för det.
Använd 24V i stället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av JimmyAndersson »

Icka:
"Om vi nu ändå nämner varumärken, Esbe har ju don med styrsignal 1-10V via hörlursplugg."

Intressant! Vad ska man söka på för att hitta shuntstyrning som har det?

Jag har också ett projekt med Raspberry Pi, men till vedpanna, där allt är klart bortsett från shuntstyrning.
Men jag hade tagit för givet att jag skulle få bygga motorbiten från grunden, så det var kul att veta det finns med extern styrsignal. :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av svanted »

har en trave shuntmotorer om det kan vara av intresse.
tror de drivs mha 24V
Icka
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mars 2019, 13:35:53
Ort: Sundsvall

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av Icka »

Svanted: vad har du i traven? Allt som kan styras med extern signal är jag nyfiken på.

Jimmy:
Enligt samtal idag med Esbe så gäller detta modeller med utomhusgivare exempelvis CRB100, CRC110 med kommunikationskabel CRB914. Om själva utegivaren via motstånd ger styrsignalen låter jag nu vara osagt, jag hittar inte igen den informationen. Så tolkade jag det igår, men novis som man är kan det blivit fel.

Den modell jag tittar på främst är ARA639, då är det plintar som gäller. Och 24V.

Man skulle ju önska mer plug-n-play lösningar...

Tror ni att detta skulle funka att skapa styrsignalen? https://aptinex.com/product/aptinex-dac ... p4725-i2c/
Jag hittar dock inte något som sätts direkt på GPIOn.

Daniel: Menar du att du tog ström till RPIn via DC/DC från 24V-trafon?
Icka
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mars 2019, 13:35:53
Ort: Sundsvall

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av Icka »

Blev lite klent med respons helt plötslig i tråden, men jag uppdaterar lite vad som hänt sedan sist.

RPI:n är igång med Domoticz och appen för Android är igång, verkar lovande. Dock så är inga givare inkopplade än.
Kom på att jag behövde en innetempgivare så skaffade en ESP8266 som med en DS18b20 får ge signalen "stäng/stryp shunten".
En kapslad DS18b20 får agera utetempgivare.
Tillsammans med tempgivare för framledning och acktank borde jag ha nog med referensvärden för att skapa villkor för vilken position shunten ska ställas i.
Shuntmotorn kan vara generisk bara den kan ta en 0-10V styrsignal från en DAC. Intelligensen kommer RPI:n att handha.

Nästa grej jag kom på är att jag skulle behöva notifiering om fläkten på pannan går. Tips på detta? Jag funderar på en lägesgivare för spjället, men har inte hittat något litet/lätt som kan funka med 1-Wire. Skulle ju bara behöva signal öppet/stängt eg.

Väntar på lite prylar och kommer att lägga upp bygget i projektdelen av forumet om jag lyckas få snurr på det hela!
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av danielr112 »

Yes. Jag tar från trafon till allt då den går på ac
Bussing
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 oktober 2020, 21:51:49

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av Bussing »

Daniel! har tittat på dina projekt med glädje!
vore intressant att se fortsättningen på shuntstyrningen!
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Shuntstyrning och Raspberry PI

Inlägg av danielr112 »

Jag driver mitt just nu med en esp8266. Styr esbe shunten med relän idag då jag inte orkade fixa in moc/triac delen. Den får sin innetemp via mqtt. Den har även en hög egna sensorer för temp te x ds18b20 så man inte shintar in galet hög temp
Även en Pot på shunten så man ser läget. Rapporterar även in laddningsgrad i tankarna. Har 3-4sensorer per tank så är lätt att mäta hur mycket energi man har. Sedan nextion display med touch så ser man status i pannrummet och kan ställa lite värden.
Går även confa via mqtt. Och på sommaren styr den värmen till poolen istället :)
Skriv svar