Enkel och billig utrustning för att filma i mörker, makro

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Enkel och billig utrustning för att filma i mörker, makro

Inlägg av jadler »

Till ett tänkt projekt skulle jag behöva filma i mörker, hyfsad kvalitet och helst 30 fps eller mer, lämpligt avstånd för fokus ungefär 3 cm (30 mm). I princip skulle det kunna räcka med möjlighet att spela in 5-10 minuter.

Det smidigaste vore att användaren trycker på en knapp, vilket startar enheten och startar inspelning. Fler knappar är ej nödvändigt eller ens önskvärt. Inspelningen kan avslutas automatiskt efter 5-10 minuter.

En given lösning, som jag överväger för ett mer avancerat projekt i samma härad, är en Raspberry Pi Z med minikamera från Pimoroni och några IR-led, samt sannolikt någon lins för makrofoto (för mobil t ex). För detta enklare projekt blir det dock för avancerat.

Jag har beställt olika modeller av enkla kameror, bland annat en från Banggood som faktiskt har bra bildkvalitet med tanke på priset (kring 150 kr när jag beställde). Problemet med denna, liksom med mindre "sockerbitar" eller kubformade enheter är att man måste trycka och/eller hålla ned olika knappar i någon viss ordning för att starta enheten, slå på IR-läge, och börja filma. Jag lyckas själv med konststycket kanske en gång av fem, och för det tänkta användningsområdet behöver det vara så idiotsäkert som rimligen går.

En "åtelkamera" innehåller det som behövs, men även för mycket annat som inte behövs vilket gör att storlek och pris inte passar konceptet.

Det räcker i princip att inspelat material är åtkomligt över USB, jag skulle se det som en fördel om minneskort inte behöver tas ut, eller ens kan tas ut av slutanvändaren.

Några tips, tankar eller råd?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Enkel och billig utrustning för att filma i mörker, makr

Inlägg av Kulla »

Macro som macro kräver mycket ljus, så det blir lite svårt om du kör inte IR eller något annat.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Enkel och billig utrustning för att filma i mörker, makr

Inlägg av Meduza »

Bara en nätverkskamera med rörelseaktivering skulle inte fungera i din applikation?

https://www.wyzecam.com/ är riktigt billiga
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Enkel och billig utrustning för att filma i mörker, makr

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Jag har beställt flertal kameror från banggood varav flertal kom med kinesisk manual så jag gav upp. Får man fråga vad det är du ska filma?
Skriv svar