Mer bas i liten låda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inspirerad av Rogers tråd om dubbla förstärkare till baselement tänkte jag ta en smärre diskussion om hur man kan få ut mer bas ur liten låda med litet baselement. På så vis stör jag inte Rogers cirklar än jag redan gjort, men jag hoppas ändå att vår vän från Väst kollar upp lite vad jag och ev andra har att meddela.

Om jag gräver lite i vad jag stött på, hört och sett börjar jag ganska långt bak i tiden. Tidningen Popular Electronics publicerade ett enkelt bygge nov 1981. Kosntruktionen var i princip ett bashöjande filter., vilket alltså innebar att förstärkaren skickade på en kraftigare bassignal till högtalaren och att denna gav mer stuns ut från elementet. Detta skedde dock på bekostnad av att basen sedan rullade av snabbare.

Själva filtret ser ut så här:
BassEnhancement-01.jpg
Och här kan man se lite grafiskt hur det fungerar. Bilden visar filtrets karaktäristik och högtalarelementets och hur dessa då kompletterar varndra, lite generellt.
BassEnhancement-02.jpg
Om någon har lyssnat på småhögtalare med massiv och djup bas kan ju ha blivit mäkta imponerade. Så blev jag när jag lyssnade på ett par Acoustic Energy AE1 nån gång på 90-talet. Hemligheten bakom dessa är att de är kraftigt dämpade, vilket gör att det blir en rak frekvenskurva från djupbas till diskant. Denna raka linje köper man på bekostnad av känslighet. Här är dagens variant:
http://www.acoustic-energy.co.uk/reference/reference-1/
Notera frekvensgången, från 45Hz men blott 87dB känslighet. De här passar inte så bra med 3W rörförstärkare precis. Jag låter det vara osagt men lådorna kan vara slutna.

Roger nämnde basreflex som bashöjare. Om inte jag missminner mig ska jag få ungefär samma effekt som det elektroniska filtret ovan, fast principen är en annan även om resultatet är jämförbart.
Här är en Youtubefilm där detta delvis avhandlas.
https://www.youtube.com/watch?v=2tIG3-WUTj8

Basreflexprincipen handlar ju om att utnyttja den ljudvåg som kommer från elementets baksida och som bara blir till värme i högtalrlådens nyazeländska okammade fårull. Basreflexprincipen är ett sätt att nyttja detta men man kan sätta till ett element till i lådan och då ett element bestående av ett mebran men utan motor (magnet och spole). En slik variant kallas passive radiator (utländska) eller slavbas på svenska.

Så här fungerar en sådan.
http://www.centerpointaudio.com/PassiveRadiators.aspx

Jag ska plocka fram några exempel på extremt små lådor som använder slavbasar, men det får bli morgondagens övning. Till dessa kan man fundera på HUR man skulle kunna bygga en slavbas själv. Man får tänka på att membranet måste vara lätt; de jag sett i mina tyska tidningar är av balsaträ. Sedan ser man till att stämma av slavbaselementet genom att successivt göra det tyngre och på så sätt hitta en punkt där jag maximerar basåtergivning men fortfarande har andra oönskade fenomen (boominess) på avstånd.

Nu har jag liksom fyllt min högtalarkvot men det hade varit roligt att testa filtret jag föreslog först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av JanErik »

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av Platis »

Gillar idén!
Har också läst nån artikel om "bas-EQ", det handlar ju om att skräddarsy EQ-kurvan efter elementet och kompensera för den lägre effektiviten i det lägre registret.
Det måste vara A och O att hitta ett element med så lågt fs som möjligt för den givna storleken tänker jag! :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är iofs rudis på högtalarelement, men vet när jag tycker det "låter bra".

Problemet, eller utmaningen är just det att du ska få fispassning, annars får du gärna en puckel strax innan basen rullar av.

Inom () sägs det att högtalare, byggda under discoeran hade en puckel runt 80Hz för att man skulle känna "bumpet" och veta när man skulle "move one butt".
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av becker »

Det går att få mycket bas ur en liten låda... Velodyne är en känd tillverkare av små subbasar som spelar snyggt och kraftigt. Dom använder eq och mycket effekt för att nå dit. Så det vill ju till att elementet tål effekten ;)

Jag har denna låda hemma, och den spelar helt galet med tanke på storleken. Men slutsteget är också på 1.000W(!!)

https://www.hifiexperience.se/produkter ... e-spl-800i
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av svanted »

Minns att AoE hade ett bygge med återkopplade högtalare, man monterade en mikrofon mitt i konan som återkopplade konrörelserna tillbaka till
förstärkaren och vips fick man ett billigt att låta som ett svindyrt.
Det var ett 8 - 10" element i bygget, men kanske går med ett litet åckså,
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror Carver höll på med något sådant här med. En låda som var obetydligt större än elementet som satt i och så massa eq och massa effekt. Minns inte om slutsteget Sunstone eller något liknande hörde till.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av gkar »

Sdan har vi strömdrivning av elementen, vilket en del gillar:
t.ex.:
https://www.current-drive.info/
Någon som har erfarenhet av det?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har inte provat, men kommer på att Philips hade ju någon aktiv drivning med en sensor i högtalarelementet som återkopplade till förstärkaren för att ge maximal ljudnivå men minimal distortion - MFB, Motional FeedBack.

Skulle ju skannat tidningar, men det får bli imorgon.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och så ringde Plutt ikväll. Han skulle visst skicka något material (skannat) och när vi pratade kom jag på något helt annat jag inte tänkt på . Det blir imorgon.
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av FormerMazda »

Jag är ganska lost i det ni skriver om, men jag drog mig till minnes att mina Audio Pro har nån teknik som dom kallar ace bass.
http://cyrille.pinton.free.fr/electroac ... E-BASS.htm

Vet inte om det bidrar till nåt i tråden, men det är väl i rätt ämne? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av grym »

finns ju feedback via piezoelement

och sedan finns det konstantströmsdrivning med, istället för spänningsstyrning

eller kör man multipla 12" pa basar i långa hornhögtalare med stor frontarea, men jag drar gränsen på liten låda på allt under tvåkubikmeter per låda
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina nya Sonidolådor är på 80 liter - STORT! Mina Sonidohorn är mindre, 60 liter kanske - STORA. Mina oortodixa tvåväagre är på ca 40 liter också stora.
För att det ska vara småhögtalare ska de kunna placeras i en bokhylla, säg 10-12 liter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

grym: Det är rätt, det är frontarean som spelar roll i hornhögtalare. Horn är ingen universallösning för djupbas men väl för ljudtryck.

Jag utlovade mer info.
Det är i min värld som så att vill man uppnå ett resultat får man jobba på det från början. En kollega använde uttrycket "Don't patch bad code - rewrite".
Att försöka öka ljudtrycket i en liten högtalare genom att bryggkoppla rör- och transistorförstärkare är knappast en vettig väg att gå. Man måste först se hur man får en högtalarlåda med givna begränsningar att ge maximalt av bas eller ljudtryck.
Här är några exempel.
Publicerad i Ljudklubbens tidning/katalog på 80-talet, en minivariant av Isobaricprincipen. Den innebär att två högtalarelement kopplas, nos-mot-nos, och att membranen då rör sig gemensamt åt samma håll. Principen är att man betraktar högtalarparet som ETT och med ett membran som väger dubbelt. I denna konstruktion och med alla teori (och praktik) som ligger bakom, uppför sig högtalarelementet som om lådvolymen är 4 gånger större. Det här är en vanlig lösning i subbasar men här har Ljudklubbens använt sig av samma lösning i sin Compound med två 6,5" bredbandselement i en 12-literslåda.
http://www.pastisch.se/HF/Compound.pdf

Basreflex i alla ära men här är två konstruktioner som använder slavbasar.
Första konstruktionen, Kallisto, är på hela 3 liter: http://www.pastisch.se/HF/Kallisto.pdf
De andra, Mikron är något större, hela 5 liter: http://www.pastisch.se/HF/Mikron.pdf

Både basreflexkonstruktionen och, kanske ännu mer, högtalare med slavbas, utnyttjar den ljudvåg som skickas från baselementets baksida.

Jag ska ju också nämna att det finns andra varianter. Här är en liten högtalare, men knappt någon som riktigt passar i bokhyllan men väl på golvet där den tar upp väldigt liten golvyta. Folk kallar den tappat horn, men den är varken tappad eller ett horn utan en kvartvågspipa. Den fungera i mångt och mycket som en orgelpipa, men där den är avstämd till en frekvens har högtalaren fått ett rör som utvidgar sig (tapered in English) och däremd omfattar alla frekvenser från grundton och uppåt.

Bild

Och lite udda, en sorts TL-låda (Transmission Line) kallade SAFE (Symmetrical Air Friction Enclosure, US patent No 4,168,761) finns beskriven i form av just en fysiskt liten låda i Radio Electronics december 1981: https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 981-12.pdf.

Därmed tror jag de flesta lösningar för djupbas i småhögtalare är uttömda, speciellt när det gäller själva lådans utformning. Och som sagt, vi pratar inte om stora 8-12" baselement i bautalådor.

Kvarstår att gräva i rent elektroniska lösningar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33746
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mer bas i liten låda

Inlägg av Glenn »

svanted skrev:Minns att AoE hade ett bygge med återkopplade högtalare, man monterade en mikrofon mitt i konan som återkopplade konrörelserna tillbaka till
förstärkaren och vips fick man ett billigt att låta som ett svindyrt.
Det var ett 8 - 10" element i bygget, men kanske går med ett litet åckså,
Det där låter bekant, hette inte projektet typ "högtalare med akustisk feedback" ? ..om det är det minns jag att jag vid den åldern inte fattade vad feedback var och var tvungen att fråga min pappa :)
Skriv svar