Koppla ett flipperspel till Swish

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av IceBear »

Min vän har ett flipperspel i sin lokal. Han vill modernisera betaldelen, så istället för att slänga i en tiokrona, vill han använda Swish. Han pratade om att använda en mobiltelefon och koppla till spelet på nåt sätt. Men har ingen egentlig lösning

Vad säger ni i gruppen?
Finns detta redan?
Om inte, hur skulle man kunna göra?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet får man en SMS med detaljer över vilken betalare, summa osv. när det blir betalat till ens Swish.

Då ska det vara möjligt att ha en app på nallen som tar emot det SMS och gör grejer. Om det är möjligt att få en kopi-SMS till ett annat nummer hade jag enkelt löst problemet, jag har sedan tidigare tagit SMS ur ett modem och reagerat fysiskt på det.

Man kan såklart också fixa det med en eget Swish-modem som tar emot betalnings-SMS - som läsas ut medelst en µC som sedan kollar om det är en rätt betalning osv. Jag hade lagt till ett skapligt stort EEPROM-minne som dessa SMS sparas till med datum & tid, bara för att vara säker om det blir strul.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av johano »

Såg en snarlik lösning på en betaltoalett inne i Västerås galleria i somras, där swishade man en peng och i sista steget i "svarsmeddelandet" från Swish så
öppnades webbläsaren med en url där man fick en engångskod på 6 siffror som sen skulle knappas in på knappsatsen på toadörren.

Hur komplicerat som helst och det slutade med att alla i kön höll dörren åt varandra och "vaktade utanför" (det gick inte att låsa
utan koden).

/j
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde ju vara genomförbart med tex. en Raspberry Pi eller liknande.

Verkar finnas lite API'er till Swish:
https://developer.getswish.se/

Borde gå att skriva någon liten applikation som kan se att en betalning mottagits och summan på denna, och om summan är korrekt dra någon utgång som aktiverar maskinen.
Sen är bara frågan vad man gör med icke-korrekta summor, automatisk refund vore ju vettigt. Förutsatt att det inte kostar pengar att göra en.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av mrfrenzy »

Du måste för det första teckna ett företagsabbonemang på Swish så du får ett nummer som börjar på 123.
Annars kommer banken snart stänga ditt konto pga "misstänkt penningtvätt".

På dessa får man inget SMS utan man måste logga in på internetbanken och kolla alternativt använda ett API.
Certitrade har en smidig lösning med deras "Basic API":
https://certitrade.se/mobilbetalning/
https://certitrade.se/for-utvecklare/

Du behöver bara ha en raspberry, surfplatta eller liknande med en webbläsare som öppnar sidan där kunden får upp swish-instruktioner och sen aktiverar "myntinkastet" när betalningen har godkänts.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av GalFisk »

Via API:n kan kunden mata in sitt mobilnummer och få upp betalningen klar till godkänning i sin Swish-app. På så vis blir summan rätt och hanteringen ganska enkel.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av Micke_s »

Titta annars på hur skånetrafiken har löst sin betallösningen. De använder en QR kod och läsare på bussen.

Fördelen med QR kod är att flippermaskinerna skulle kunna vara fristående och bara behöva prata med varandra vilka QR koder som är använda.
QR koderna kör du något enkelt krypto på som servern genererar. Flippermaskinerna sparar bara använda koder.
Fördelen att du skulle kunna förtrycka 10-spels kort på papper t.ex.

Läsarna skulle kunna vara baserade på raspberry pi zero w + kamera...

Finns annars enkla moduler för läsa 2d streckkoder
https://www.aliexpress.com/item/Techlog ... st=ae803_4

Styrning vid varje flippermaskin räcker nog ESP8266 annars om du kan få uart ut från scannern....

AES128 räcker nog, bara servern som vet nyckeln.

Det du krypterar är
32bit slumptal + 32bit site-kod + 32 bit löpnummer + 32bit checksum

Blir 32 tecken om du kör ascii hex. Lättläst QR kod.
Senast redigerad av Micke_s 2 november 2018, 10:46:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av Micke_s »

Här är en variant med mer vänlig kontakt:

https://www.aliexpress.com/item/GROW-GM ... st=ae803_4


Födelen med QR koden är att du isolerar själva betalmodellen från flipperspelen. Vad som tar betalt spelar ingen roll så länge du kan leverera en qr-kod till telefonen och hela betal-lösningen kan bo i "molnet"..
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av Nerre »

Jag labbade lite förut med ett USB-modem under linux, det finns en programvara som heter Gnokii (ursprungligen framtagen för Nokia-mobiler tror jag, men idag är den rätt generell).

Jag körde perl-script som läste ut SMS från modemet och agerade på dem. (Det jag började med var att använda det för att skicka larm från Nagios med SMS, men byggde alltså ut till en SMS till e-post-gateway.)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av danielr112 »

Är bara att använda Swish API och sedan sätt en QR kod på framsidan med olika belopp och numret. Svårare än så behöver det inte vara.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av lillahuset »

Är det inte enklare att plocka upp en tia ur fickan än att börja fippla med Swish?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo om man har en tia i fickan. Vilket 99% av alla moderna människor saknar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av lillahuset »

Så prognosen att den "moderna" människan kommer att dö ut snart kanske är korrekt. :badgrin:
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av IceBear »

Nerre skrev:Jag labbade lite förut med ett USB-modem under linux, det finns en programvara som heter Gnokii (ursprungligen framtagen för Nokia-mobiler tror jag, men idag är den rätt generell).
Jag körde perl-script som läste ut SMS från modemet och agerade på dem. (Det jag började med var att använda det för att skicka larm från Nagios med SMS, men byggde alltså ut till en SMS till e-post-gateway.)
Något du skulle kunna bygga åt någon annan ?
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Re: Koppla ett flipperspel till Swish

Inlägg av IceBear »

Micke_s skrev:Titta annars på hur skånetrafiken har löst sin betallösningen. De använder en QR kod och läsare på bussen.
Fördelen med QR kod är att flippermaskinerna skulle kunna vara fristående och bara behöva prata med varandra vilka QR koder som är använda.
QR koderna kör du något enkelt krypto på som servern genererar. Flippermaskinerna sparar bara använda koder.
Fördelen att du skulle kunna förtrycka 10-spels kort på papper t.ex.
Läsarna skulle kunna vara baserade på raspberry pi zero w + kamera...
Finns annars enkla moduler för läsa 2d streckkoder
https://www.aliexpress.com/item/Techlog ... st=ae803_4
Styrning vid varje flippermaskin räcker nog ESP8266 annars om du kan få uart ut från scannern....
AES128 räcker nog, bara servern som vet nyckeln.
Det du krypterar är
32bit slumptal + 32bit site-kod + 32 bit löpnummer + 32bit checksum
Blir 32 tecken om du kör ascii hex. Lättläst QR kod.
Något du skulle kunna bygga åt någon annan ?
Skriv svar