Använd superkondensatorer för att driva en bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

Ja, du har missförstått.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Mateo_swe »

Säg att du skulle behöva 100kW/h, vilket är ungefär den energi som finns i en Tesla elbilsbatteri.
Då varje superkonding (se den ovan) är på 3W/h så behövs lite fler än 33 000 stycken.
Dessa superduper kondingar kostar typ en femhundring styck men säg att du köper massor och får dem för en hundring.
Det blir 3,3 mille för bara kondingarna.
Även om det skulle räcka med 20kW/h så är det 660 000kr.
Sen tillkommer priset för elektroniken för att göra om kondensatorspänningen till användbara nivåer, inte billigt.

Så, det blir nog tänka om, typ,
kan man köpa/bygga stora kondingar till mycket lägre pris?
kan man köra med batterier i stället?
Kan man använda andra energikällor typ, bränsleceller?

Så, såvida det inte kommer ett revolutionerande genombrott inom kondensatortekniken kan man nog glömma kondingar som energikälla i bilar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

Snälla, försök använda korrekta enheter. Det blir så jobbigt att läsa när man hela tiden måste byta till mer sannolika enheter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av säter »

försök använda korrekta enheter.
Ja, det blir faktiskt väldigt förvirrande. :tumner:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av arvidb »

bjornj skrev:Jag tolkar en Farad som att en kondensator kan avge en Amper under en sekund med en medelspänning på 1 Volt. 1 Amper X 1 Volt = 1 Watt
Jag kan ju ha alldeles fel förstås.
Som sagt, 1 F = 1 A⋅s/V = 1 C/V (1 C är enheten för elektrisk laddning, coulomb). Din tolkning blir ju 1 A⋅V⋅s = 1 W⋅s, vilket alltså är nåt helt annat än 1 farad.
Mateo_swe skrev:Säg att du skulle behöva 100kW/h, vilket är ungefär den energi som finns i en Tesla elbilsbatteri.
Då varje superkonding (se den ovan) är på 3W/h så behövs lite fler än 33 000 stycken.
Varför pratar du om ändring av effekt över tid (W/h)? Är det inte energiinnehållet (W⋅h, J) som är intressant?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av svanted »

är det så svårt att försöka förstå vad han menar...
naturligtvis menar han kWh och inte kW/h
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Hobbyisten »

Brukar man inte säga att Kapacitansen 1 Farad är så stor att 1 Ampere under en sekund laddar upp kondingen till 1 V. Bara en omskrivning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av säter »

svanted skrev:är det så svårt att försöka förstå vad han menar...
Ja, faktiskt.
Jag har väldigt dålig fantasi när det sådant här.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Nerre »

bjornj skrev: Jag tolkar en Farad som att en kondensator kan avge en Amper under en sekund med en
medelspänning på 1 Volt. 1 Amper X 1 Volt = 1 Watt
Fel. Drar du 1 A så tar det 1 sekund för spänningen att sjunka 1 V.

Så om man nu räknar lite optimistiskt så är medelspänningen 0,5 V, men eftersom spänningen inte sjunker linjärt så blir det inte riktigt så heller.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

Jo, spänningen sjunker linjärt om du drar en konstant ström. Men var kom spänninen 1V ifrån?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Nerre »

Från 1 Farad?

Med en konding på 1 Farad och en ström på 1 A sjunker eller stiger spänningen 1 V på 1 sekund?

Q = C * U

1 As = 1 F * 1 V

Du har rätt i att om strömmen är konstant så ändras spänningen linjärt.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Mateo_swe »

Jag menade naturligtvis kWh och inte kW/h.

Angående superkondingar i bilar (eller ultrakondingar som nu de senaste kallas) såg jag denna video nedan som är om ultrakondingar från en firma som heter Skelleton i Estland.
De gör moduler av ultrakondingar som är till bland annat elbilar.
Det är dock ingen ersättare för batterierna utan ett komplement där batterier och kondingar samarbetar.
Kondingarna hjälper vid de snabba förändringarna som acceleration och laddas vid inbromsning.
Detta gör att batterierna slipper stå för de hastigaste förändringarna vilket ger en avsevärd ökad livslängd på de dyra batterierna, typ mer än dubbel livslängd enligt videon.
Kul att tekniken går framåt, kolla videon.

https://www.youtube.com/watch?v=KQ2Eo6wl5r0
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

Nerre: Varför ska den vara laddad till just 1V? Det är inte du som började med det antagandet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Sverige »

Icecap skrev:Men samtidig har de samma mängd energi i sig så summan av energi för de 100 st är den samma, oavsett om de parallellkopplas eller seriekopplas.

Hmm... Q = C * U
Rätt stor skillnad på 30F (270V serie) och 300kF (2,7V parallell). :humm:
Eller har vi otur när vi tänker...? :oops:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Nerre: Varför ska den vara laddad till just 1V? Det är inte du som började med det antagandet.
Jag har inte sagt att den ska vara laddad till 1 V, men defintionen av en Farad bygger på just att 1 F tar 1 s att ladda till 1 Coloumb (=As).

Om en konding på 1 F är laddad till 12 V så tappar den fortfarande 1 V per sekund om du lastar den med 1 A.
Skriv svar