"Mikrodatorer"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Man resettar först adressen till att peka på den första cellen med switcharna innan man kör.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Kan du inte prova att "enkelstega" genom instruktionerna och se vad som händer? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns ett ordspråk som lyder: "Everything can be made to work, if you fiddle long enough with it". Kolla igenom att allt är korrekt, inga glappisar, korstisar eller annat. Rätt komponent på rätt plats, inga ingångar som flyter.
Och när du programmerar, VET du att koden går in, eller ser det ut som att koden går in?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

@ Platis : Det har jag redan gjort, ingen skillnad.

@ Bävern : Jag är så gott som säker på att instruktionerna går in eftersom databussens dioder visar rätt värde samt att registret stegar fram. DMA-dioden lyser till vid varje transaktion också vill jag minnas.

Upptäckte dessutom igår när jag stegade igenom adressregistret att den laddar till och med cell 0001 1111, sen börjar den om från början.

Jag har lätt för att bli frenetiskt intresserad av elektronik vilket jag inte mår riktigt bra av. Det ska vara måtta med precis allt. sa min framlidne far, så jag dämpar takten på detta projekt ett tag :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Marta »

Nu är vi fyra som bygger "mikrodatorer" med 1802.
Min är byggd "på frihand" på ett gammalt begagnat virkort med befintliga socklar i befintliga positioner sånär som på CPU-sockeln som från början satt längst nere till vänster. En väldigt obra placering, så två obehövliga 28-pin togs bort och den placerades där istället. Några chip är från det gamla virkortet, några är nya från skrotlådan och några nyinköpta just för ändamålet.

Denna har inga omkopplare, istället har den en USB-PIC kopplad till clear/wait/dmain/interrupt samt en inport. Genom denna styrs den från tangentbordet på PC och programmet laddas givetvis från en fil snabbt och lätt.

Som Ni ser har den en 2x16 LCD, fick bli det i brist på bättre som var någorlunda lätthanterat. Den har en utport med LED och den stora LED vet Ni som kan 1802 vad den är till.
De två knapparna nere till vänster är reset till PIC samt att starta den med bootloader för att enkelt flasha ny firmware.

Min hemmaskrivna assembler, som från början hanterade 65c02 och PIC 10/16/18 har kompletterats med 1802. Inte helt standard, direktiven är samma oavsett processor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av guckrum »

Egen design, assembler och "PC-interface (hw+sw)". Coolt! :D
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

:) :tumupp:
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hempularen »

Strålande bygge! PC interfacet gav mig genast ideér om att plocka fram den gamla Pikodatorn från Teknoteket och titta på möjligheterna att modernisera användargränsnitten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Marta »

Den där har jag nog missat, väldigt enkel sak som väl knappt kan anses programmerbar. Är väl ett demonstrationsobjekt av enklaste slag, men säkert intressant på dåtiden. Ser ut att vara en 4-bit ALU och två register i form av D-vippor. Antar för ena operanden och gissningsvis operator och andra operand direkt från knapparna.

Finns det något om denna på nätet? Namnet Teknoteket var för bra för att inte återbrukas, så det blir massor av goddag yxskaft på google... Pikodatorn ger två träffar, varav en med viss relevans men noll detaljer om något.

Kan Du fota/scanna schema? Finns den beskriven på någon site?
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hempularen »

Teknoteket startades av Ingenjörsförlaget under tidigt 80-tal, det finns väldigt lite information på nätet förutom denna wikipedia artikel, https://sv.wikipedia.org/wiki/Teknoteket.

Min far var klok nog att anmäla mig som prenumerant, man fick då periodiskt lådor på olika teman. Lådorna innehöll en tidning/häfte med information om aktuellt ämne samt material för att utföra experiment. I Mikrodatorlådan så ingick dock inte Pikodatorn (antagligen för dyr i förhållande till prenumerationsavgiften) utan den fick beställas separat som byggsats. Tyvärr fick de nog för få prenumeranter eftrsom verksamheten lades ner efter bara ett par år.

Pikodatorn består helt riktigt av en ALU som man matar med instruktion och data omvartannat resultatet syns på lysdioderna, syftet var att skapa en förståelse för aritmetiska operationer och det binära talsystemet.

Tyvärr har jag inte hitta schemat men bifogar här en uppdaterad bild där jag skrivit ut komponentbeteckningar samt en bild på layouten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Marta »

Det var en ovanlig sak och ett tjusigt kort. Det blev fina kurvade linjer då med kurvtape och Mecanorma gnuggsymboler. Brun äkta pertinax, det ser man aldrig numera.

Här hemma har jag programmerat lite för min 1802. En rutin för division av 48-bit tal och utskrift i decimalform. Blir lagom långt för 16 tecken bred display. Får inget flyt i koden, Instruktionssetet gör motstånd hela tiden. Har letat på nätet efter hur proffsen gjorde sådant, men hittar ingenting utöver 16-bit aritmetik.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av guckrum »

Heltalsdivision, 48 bitar delat på 48 bitar, unsigned?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Marta »

Ja, precis så. Simpel trög shift, compare, subtract utan krusiduller. Får börja där.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av guckrum »

Det är väl helt okej. Överkurs är att gå över till en redundant talrepresentation för kvoten. Fördelen är att man då får ett litet konstant antal bitar att jämföra per iteration (typ fem) istället för hela ordlängden. I ditt fall skulle det då räcka att jämföra mest signifikanta byten istället för alla sex bytes per iteration. Kostnaden för implementation i en CPU blir en extra tabell. (I en kiselimplementation är det däremot ren vinst.) Exempel är SRT (Sweeney, Robertson, Tocher) algoritmen. Men om man gör fel går det som för Intel... :(
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Hobbyisten »

Döpte om tråden till "Mikrodatorer" eftersom de inte nödvändigtvis behöver byggas själv, och intressanta inlägg har kommit i tråden.
Dessutom har jag en till anledning till att skriva i tråden; jag har stångat mig blodig med THE C64 full size, en emulatorreplica som jag nyligen köpte, jag ville få en assemblator att fungera på den och provade Turbo Macro Pro av STYLE, men det gick inte att ladda programmet, frustrerande....så laddade hem denna : https://csdb.dk/release/?id=85926 , poff - funkade direkt ! :) Så nu är det bara att lära sig assembler också ;-)
Och så är jag imponerad av Martas bygge med 1802 ! :tumupp:
Skriv svar