"Mikrodatorer"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Det bör nog vara en CMOS Z80 för att enkelstega.
Från början(70-talet) var både Z80 och 6502 gjorda i NMOS i kontrast till 1802 som gjordes i CMOS redan från början.
Sen på 80-talet kom även CMOS versioner av Z80 och 6502 och dessa är inga problem att enkelstega!
Skillnaden är helt enkelt att CMOS är mer statiska till sin natur, jämför tex SRAM och DRAM där det förstnämda (SRAM) behåller sin info så länge det finns ström medan DRAM också måste ha en regelbunden refresh för att behålla infon!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

MiaM skrev:
Om du vill bygga en 8-bitarsmaskin idag så är väl Z80, 6502 eller 6809 eller möjligtvis 6800 de vettiga valen. Till alla dessa finns det rikligt med websidor som förklarar det ena och det andra, det går att söka fram praktiska erfarenheter och liknande. Åtminstone Z80 och 6502 produceras mig veterligen än idag, så det är inga svårigheter att köpa komponenter.

För att bygga nåt för att mäta-styra-fixa-dona med, och allmänt få koll på vad som kan användas i sådana sammanhang idag, så skulle jag nog istället köra en Arduino. Du lär dig inte hur en dator funkar med minnen, processor, bussar, I/O o.s.v., men du lär dig hur man smidigt kan bygga styr-regler-fixa-dona-saker.
Tack MiaM !
All din info är värdefull, inte minst för alla andra som är intresserade av detta, just nu är det "analog-köret" som gäller här igen. Arduino är så enkel att hantera att ett barn kan göra det, och barn GÖR det ! :lol:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av arvidb »

När jag pluggade datateknik på KTH så fick vi gå en kurs (som jag tyvärr inte kommer ihåg nu vad den hette) som gick ut på att skriva ett litet program i vad jag tror var Motorola 68000-assembler, assemblera det till binärkod, och sedan köra det på en CPU uppbyggd på en stor labplatta.

Det var inte en helt diskret CPU (uppbyggd av rena transistorer) men instruktionsavkodning, register, ALU med mera utgjorde separata delar av kortet (som vi var tvungna att koppla ihop på rätt sätt med små labbkablar). Sedan kunde man antingen stega manuellt klockcykel för klockcykel eller koppla klockan till en justerbar oscillator (som nog kunde ticka på i upp till några tiotal kHz).

Det var inte bara en av de klart roligaste kurserna, det var också väldigt intressant att se hur bitarna i binärkoden/mikrokoden direkt styrde hur datat styrdes till rätt ställe på kortet, triggade rätt enables för ALU och register, med mera. Just kopplingen binärkod <-> hårdvara hade jag inte förstått innan. Det blev uppenbart varför till exempel instruktionen MOVE översattes till ett visst binärvärde eftersom själva bitarna direkt satte utgångar på instruktionsavkodaren och på så sätt styrde vilka signaler som aktiverades på kortet för att utföra just det som skulle utföras.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av BJ »

Det låter kul att ha provat det på riktigt.
Jag fick lära mig det teoretiskt, i en kurs
som jag tror hette mikrodatorteknik.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av 4kTRB »

Jag höll 2 veckors kurser i programmering och hårdvara med 68000 Vi gick igenom strukturerad assembler programmering där vi gjorde funktionsanrop med parametrar på stacken. Det var den mest intressanta delen av programmering sviten tyckte jag. När det gällde hårdvaran var det mest intressanta när man läste databladen och beräknade tidsåtgången för olika instruktioner och operationer vilket medförde väldigt exakta program. Nästa steg hade nog varit att skriva en kompilator.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev: Det var inte en helt diskret CPU (uppbyggd av rena transistorer) men instruktionsavkodning, register, ALU med mera utgjorde separata delar av kortet (som vi var tvungna att koppla ihop på rätt sätt med små labbkablar). Sedan kunde man antingen stega manuellt klockcykel för klockcykel eller koppla klockan till en justerbar oscillator (som nog kunde ticka på i upp till några tiotal kHz).

Det var inte bara en av de klart roligaste kurserna, det var också väldigt intressant att se hur bitarna i binärkoden/mikrokoden direkt styrde hur datat styrdes till rätt ställe på kortet, triggade rätt enables för ALU och register, med mera. Just kopplingen binärkod <-> hårdvara hade jag inte förstått innan. Det blev uppenbart varför till exempel instruktionen MOVE översattes till ett visst binärvärde eftersom själva bitarna direkt satte utgångar på instruktionsavkodaren och på så sätt styrde vilka signaler som aktiverades på kortet för att utföra just det som skulle utföras.
Jag har faktiskt delar av det systemet hemma (ALU'erna framförallt, som är 74181), det hette MILDA. Det fanns även ett system baserat på 68008 (8bitsversion av 68000) som hette MELBA.


Kursen hölls möjligen av en lärare som kallar sej för "F" men heter Fredrik och är en väldigt trevlig prick.

Edit: jag hade en bild på ALU-modulerna..
ALU.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Nerre »

4kTRB skrev:Nästa steg hade nog varit att skriva en kompilator.
Let's build a compiler.
https://compilers.iecc.com/crenshaw/

Fast jag tror också att det finns kompilatorer som kan anpassas för olika arkitektur. De första stegen i en kompilering är ju i stor mål-oberoende. Det är när det ska bli assembler som det är mål-beroende. Jag har faktiskt för mig att jag tittat på nåt sånt en gång i tiden, jag hade en tanke att göra nåt kul med min gamla Spectravideo 328 och ville ha en korskompilator för PC som gav Z80-kod. Men det är 20 år sen, jag har för mig att det jag fastnade mest på var att få över nåt från PCn till Spectravideon (typ seriell överföring eller liknande).
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:Jag har faktiskt delar av det systemet hemma (ALU'erna framförallt, som är 74181), det hette MILDA.
Vad kul att se bilder på dessa! Jo jag kommer ihåg att mycket var uppbyggt kring 7400-familjen. Kul att se exakt vilken krets som användes för ALUn! :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av 4kTRB »

Här är en som plockat fram äldre kretsar och bok och byggt en
68000-dator med 2 moderna USB-kontakter.
https://www.youtube.com/watch?v=xA7M1OJUEUw
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av MattisLind »

Haha. Det där väcker upp minnen. Sista året jag pluggade på KTH jobbade jag extra som labb-asse i Dator AK (tror jag kursen hette 1996). Man blev rätt snabb på att stega igenom mikroprogrammet och hitta felen efter ett tag.

68000 har trevlig arkitektur och man kan bygga GCC som korskompilator. 68008 är ju smidig med 8 bits buss. Här är ett exempel på enkelt bygge. https://www.bigmessowires.com/category/68katy/
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av 4kTRB »

Kul. Jag har MinGW installerad och den går tydligen att modda för 68000 http://www.aaldert.com/outrun/gcc.html
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Jag fick idag EFA4-datorn som jag köpte av Platis, ingen idé att sitta och löda själv med alla risker för fellödning....så jag gissar att tråden slutar här, ska köpa två IC som saknas på kortet, sen sitter jag i min kammare och pular med maskinkod och lär mig 1802:ans specifika arbetssätt :) Tack alla som skrivit i tråden :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilka IC fattas du?

Jag har ett EF4-kort med, men tycker det är lite begränsat. Valet av minne är ju lite halvtokigt (ett 128-bits minne från Motorola). och drivkretsarna för lysdioderna är väl heller inte så kul, men ett bra kit för övrigt att labba med. CDP1802 är en processor med en koduppsättning som är lätt att få grepp om.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

2 klassiska 4076, och hållarna är redan fastlödda, så bara att köpa 2 st :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av TomasL »

Om du laddar ned simulatorn jag nämnde tidigare, så kan du på grindnivå se vad som faktiskt händer.
Skriv svar