"Mikrodatorer"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att kolla om processorerna är skapligt OK kan man göra en enkel labkoppling:
1802FreeRunApr2010.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Statusuppdatering är att jag med Martas hjälp lyckats stega i adressregistret, ganska cool att se en krets verkligen räkna digitalt, första gången jag fått uppleva det. Nu är det en liten "puckel" att komma över angående hur jag ska gå vidare för att implementera inmatningen, att bygla dataingångarna kan vara kul till en början, men saknar i dagsläget tillräckligt med bananhonor för det. Man kanske klarar sig långt med bara switchar om man inte gör några större program, hexinmatning vore kul, men för syftet att förstå hur en dator fungerar (vilket varit min enda ambition med detta projekt) kanske switchar räcker som sagt. Att ha lösa switchar liggande på labbordet faller på sin egen orimlighet, så nån form av konsol måste tillverkas. Man kan tydligen göra en hel del kul även med denna enkla dator, så det blir roligt att vidareutveckla så småningom för att säga emot migsjälv. Man kan programmera en PIC från PC'n som man lägger parallellt över dataingångarna och köra in ett helt program med en knapptryckning bara. Det är bra då man kan editera programmet i PC'n då fel väl oundvikligen inträffar då och då.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du fixar vanliga ”flippswitchar”, 8 styck och kör med dem (ett tag) får du liksom en känsla för hexkod. Just 1802:an är perfekt för att skriva små enkla program. Att handassemblera är dessutom kul. 8)
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Castor »

Det finns Hexkodade switchar, 0-F i st f 0-9, jag kan ha några liggande om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Tack för input !

@ Bävern : Ja det är onekligen kul ju närmare bitarna man befinner sig.

@ Castor : Tack för erbjudandet ! Jag var häromdan i skrotbingen och tog med mig en kasserad laptop, tänkte sno den numeriska delen av tangentbordet och bygga om till hexinmatning, vid dissekering fick jag dock erfara att den har nån mekanik jag inte förstår. Ska fundera på ditt erbjudande.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Värme...nedsatt ork....inga grejor från electrokit idag (ett 4x4 matristangentbord + labbsladdar), "men lika glad för det är jag, men gladast är nog räven" ;-) Paketet kommer säkert imorgon :) Jag studerade EFA4 inatt och det var roligt, och trots att det är roligt att förstå hur en dator kan fungera så kanske nyhetens behag avtar med tiden....frågan är om man ska satsa på digra program, för författarna säger att man kan göra massa roligt med den. Bokens syfte är datorfunktionslära - att förstå gränssnittet mellan elektronik och data - och som sådan fyller den gott sitt syfte :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om jag nu nånsin kommer så långt ska jag koppla upp min EFA-dator mot diverse balla kretsar och försöka styra dessa. Det här är sådant som får börja på lägsta möjliga nivå.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Ägnade natten åt att fästa 12 switchar i en kartongbit, samt löda på 36 sladdar på dom. Jag ville även sen det var klart testa att programmera datorn, bananhonorna räckte bara till bit 0, ville se om jag kunde få över den biten till databussen. Uppriktigt sagt förstår jag ännu inte riktigt hur alternativen med de olika inställningsswitcharna fungerar, men det kommer, ska studera kopplingsschemat mer ingående. Fick igår även ett 16 tangenters matriskopplat tangentbord ifrån electrokit, det funkar bra. Kortbetalningen för hexaxvkodarkretsen från Bhiab hade fallerat, så har nu betalt till bankgiro och borde ha kretsen imorgon. Ett stort tack till Platis som sålde detta roliga kort till mig för en billig penning :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick hem ett gäng himla läckra switchar som skulle varit till min Moog, men de visade sig bara se ut som originalets, men i övrigt var de inte riktigt vad jag hoppats på. Tyvärr beställde jag bara till synten, alltså 5 + 3 switchar, men till EF-datorn och liknande hade de varit helt perfekta.
Den ena varianten är en ON-OFF-(ON) och den andra en OFF-(ON).
Men som sagt för få switchar, men coola.
IMG_0192.JPG
Om du ska utsätta din EF-dator för lite modifieringar är en enkel modd att sätta tryckknappar till LOAD/RESET/RUN/HALT. En CD4013 som S/R-vippa och några dioder så har man fixat det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av BJ »

Hobbyisten skrev:men gladast är nog räven" ;-)
Och eftersom vi har en bäver här:
"Gladast är nog bävern" ;)

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=4558336
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Kul det går framåt Hobbyisten! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Programmeringens första små steg

Switcharna och tryckknapparna är nu acceptabelt fästa på en bit kartong. Som inledande program försöker jag tända lysdioden på Q-utgången (Q-utgången är en flagga på/av, från den kan man tex driva en motor med hjälp av en trissa).
Till problemet : Att ladda in instruktioner går bra, de stegas successivt in i adressregistret, men när jag ställer switcharna i läge "kör" så stegar inte CPU'n genom programmet, bit 0 blinkar fram och tillbaka bara (och Q-lysdioden tänds inte). MEN om jag slår av och på mitt power supply fram och tillbaka så stegar CPU'n i programmet (och lysdioden tänds). Förstår inte detta :humm: Någon klippa som förstår ? :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Vad är klockan inställd på ?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Tämligen snabbt :) 16 Hz kanske
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Castor »

När du matat in instruktioner och slår om till "kör", nollställs programadressen automatiskt eller pekar den där du skulle mata in nästa instruktion?
Skriv svar