Digitalt variabelt motstånd reostat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Hej,
Tänkte jag skulle posta min idé o kanske få lite tips.
I jobbet använder vi vridpotentiometrar för att simulera olika sensorer för att testa styrsystem.
Det kan vara tempgivare och tryckgivar bl.a.
Problemet med detta är att det ofta blir glapp och då fungerar de inte.Sen behöver man olika pottar för olika givare .
Min tanke är att bygga ett instrument som kan variera resistansen från 1Mohm ner till nästan 0.
Kollade först på digitala motstånd men dessa har för få steg och minsta verkar vara typ 1k plus att de klarar väldig lite effekt.
Jag vill ha näst intill steglöst.Typ steg om 1ohm.
Systemen vi testar kan ha antingen pull upp eller pull Downton och dessa är kopplade till olika spänningar så resistorn måste vara isolerad typ.
Min tanke var att koppla ett gäng motstånd i serie i grupper och se till att gruppernas resistans motsvarar binära värden.Grupp1 1ohm..grupp2 2ohm ..4ohm osv.
Sen kopplar man ett relä över varje grupp så att man kan koppla bort den resistansen.
Då skulle man klara sig med 20 reläer som styrs via ett skiftregister eller nåt.
Men det blir ett fasligt klappande i små microreläer om man skulle justera resistansen och den ska stega upp eller ner.
Skulle man kunna lösa genom att först justera in rätt värde med en ratt och när man slutar vrida så ställer reläerna in sig.
Men bäst vore nån typ av halvledare relä.
Har även tittat på optokopplare med resistiv utgång.
Där kan man reglera styrkan på led sidan och på så vis justera motståndet på andra sida.
Dessa tål inte heller nån vidare ström.
Som sagt.Har nån en idé får man gärna dela med sig.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av lillahuset »

Måste du ha en resistiv komponent (motstånd) eller räcker det att variera strömmen för att simulera sensorerna?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av Icecap »

Det är ju svårt att ge råd utan exakta specifikationer.

Men jag funderar på om inte du skulle tänka om en aning på vissa av sensor-simuleringerna:
En potentiometerställning motsvarar nästan alltid ett spänningsvärde - och spänning kan man enkelt skapa med hög upplösning.

Det är inte allt för besvärligt att göra ett utgångssteg som har överströmsavkänning & begränsning. Du har du allt för vissa delar.

Men jag förstår inte "Systemen vi testar kan ha antingen pull upp eller pull Downton och dessa är kopplade till olika spänningar så resistorn måste vara isolerad typ".

Om det är så att spänningen måste vara helt flytande finns det DC-DC omvandlare för just detta ändamål, varje spänningsutgång blir då helt isolerat från varandra och kommunikationen sker via en opto-isolerat bus.

Såklart kan man bygga samma funktion till att styra en ström genom en transistor om enheten använder ström-signalering.

Visst, varje sensorsimulator kostar lite men det borde uppvägas av pålitlig funktion och att man kan scripta ett testscenario med en dator.

Det finns D->A omvandlare på 32 bit, det borde räcka mer än väl. Jag antar att 16 bit ville fungera också.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Det är styrsystem till fordon.
Intern i systemet så mäter processorn mycket riktigt en spänning.
Jag kommer bara åt 2 pinnar på kontakten.Den ena är jord och den andra är den som processorn mäter spänning på vilket internt även är kopplad via en resistor mot 12v så när sensorn är inkopplad skapas en spänningsdelare.

Vi vill kontrollera att rätt resistans ger rätt signal i mjukvaran.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av lillahuset »

Det går ju lika bra att göra med en ström eller spänning. Om du har en extern transistor av något slag som drar en viss ström mot jord så får du ju en spänning att mäta.
Sedan blir det naturligtvis en enkel beräkning så att du kan få svaret i ohm istället.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Skulle fungera, men ibland är motståndet kopplat mot jord istället så då måste man dra ström mot 12v.
Man ska kunna koppla hur som helst, precis som en reostat typ.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av lillahuset »

Två transistorer då, en till jord och en till plus?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

How mucha current kan det flyta i motstånden? En optisk grunka skulle ju kunan vara modellen.
https://www.electrokit.com/produkt/nsl- ... re-ldrled/
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

HUGGBÄVERN skrev:How mucha current kan det flyta i motstånden? En optisk grunka skulle ju kunan vara modellen.
https://www.electrokit.com/produkt/nsl- ... re-ldrled/
Har kollat på den.Vet dock inte hur den kan variera hela spannet. Men skulle kanske köpa hem en bara för att se hur den funkar.
Har för mig att den klarade lite ström i alla fall.Klarar mig kanske med 20-30mA.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ner till 60Ω Ohm sägs det.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av cosmox »

Du kan bygga T-dämpare och styra de med reläer.
https://en.wikipedia.org/wiki/T_pad

Man kan bygga nät som deriveras av en digital ingång som i sin tur styr ett relä/pad.

EDIT: Praktiskt exempel för ljud: https://www.electronics-tutorials.ws/at ... uator.html
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av TomasL »

Utan att veta vad sensorerna ger för någon utsignal, är de omöjligt at ge råd, allt annat är mer eller mindre dåliga gissningar, vilka dessutom inte kommer att fungera.
Om du specar de olika givarna och dess utsignaler, får du bra och fungerande råd.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av jkbpower »

Hej,
Problemet är just att jag inte vet.
Ofta vet jag inte hur styrsystem är designat och inte vilken resistans givarna har
Det är olika system och mitt jobb är att testa vad som händer om jag manipulerar värdet på sensorn.
Så då vill jag ta min makapär och bara koppla in.
Kanske dessa funkar som switch.

https://cotorelay.com/product/ct326cs32 ... sfetrelay/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av grym »

jag skulle kunna tänka mig en reläbox med kvicksilverfuktadetungelementrelän och sedan motstånd i lämplig ordningoch med effekt som funkar för varje motstånd

ex 1,2,4,8,16,32,64 ohm och ha en digital styrning av vilka som är inkopplade

man kan köra dekader
eller ha enbart parallellkopplade motstånd så slipper man bekymren med make before breake på relän
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digitalt variabelt motstånd reostat

Inlägg av Icecap »

Jo, med de ingångsvillkor är det definitivt svårt att kasta fram specifikationerna. Och ja, det kan vara vettigt att använda motståndskedja med reläer - men med SSR har du ett problem:
Du vill kunde gå i steg om 1Ω upp till 1MΩ.

Först är det 1M steg vilket digitalt blir till 20 bit, alltså 20 reläer.
Med det relä du länkar till blir minimum motståndet som kan uppnås 10Ω.

Tekniken är simpel annars: Bygg en motståndskedja startande från 1Ω och dubbla nästa motstånd hela tiden. Över varje motstånd monteras ett relä kom kan kortsluta motståndet.

Resten är en fråga om att styra reläerna och jag hade tagit en µC för detta, då kan man kommunicera med enheten seriellt vilket lättar användningen väldigt mycket, speciellt om varje enhet har en adress. Då kan man köra RS485 eller RS232 och på en enda port kommunicera med många enheter.

Kedjan blir alltså 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8196, 16384, 32768, 65536, 131072, 262144 och 524288Ω
Kan bli lite pyssligt att hitta motstånd till men det finns motstånd med hög precision som kan styckas ihop.
Skriv svar