GYROKOMPASS
Re: GYROKOMPASS
Kolla med den lokala flygklubben eller EAA. Det förekommer att mekaniska kursgyron byts ut till förmån för integrerade lösningar ( sk. glass cockpit ) för att modernisera och spara vikt.
Dock har de flesta kursgyron som sitter i små flygplan ingen kompensering för precesionen, utan vandrar och måste justeras med jämna mellanrum.
/LC
Dock har de flesta kursgyron som sitter i små flygplan ingen kompensering för precesionen, utan vandrar och måste justeras med jämna mellanrum.
/LC
Re: GYROKOMPASS
Såg att det kommer att gå ett par (minst) Gyrokompasser på ETA:s auktion i Göteborg den 1:a december: http://auktion.eta.chalmers.se/?act=list&cat=9
Re: GYROKOMPASS
Jag kan berätta som ett kuriosum att vi använde gyrokompasser på 70-talet inom artilleriet för att grundinrikta pjäserna. Parallellställa batteriet som det kallades.
Det var en rätt så långsam process. först så skulle motorn varva upp till rätt varvtal vilket var väldigt högt.
Sedan började kompassnålen långsamt svänga fram och tilbaka. Man läste av ytterlägena efter ett antal svängningar och räknade ut norrpunkten med
en särskild formel. Sedan hade man i alla fall bäringen mot norr med extremt hög precission och kunde överföra den till alla pjäserna
med en speciell metod. Allt detta är historia nu. Nu klarar varje pjäs detta på egen hand men det är en annan historia.
Det var en rätt så långsam process. först så skulle motorn varva upp till rätt varvtal vilket var väldigt högt.
Sedan började kompassnålen långsamt svänga fram och tilbaka. Man läste av ytterlägena efter ett antal svängningar och räknade ut norrpunkten med
en särskild formel. Sedan hade man i alla fall bäringen mot norr med extremt hög precission och kunde överföra den till alla pjäserna
med en speciell metod. Allt detta är historia nu. Nu klarar varje pjäs detta på egen hand men det är en annan historia.