Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av 4kTRB »

Måste vara ett väldigt ovanligt makroobjektiv med så kort brännvidd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett välkommet penningtillskott gör nog att jag hyr en diaskanner och tuggar igenom alla lådor i källaren. TÄNK OM jag kunde gjort det ganska snart så jag kunde leverera några lådor till barnens mor.


Men jag är inte färdig med skanneridén, och även om jag under några år gått ner mig djupt i letargins och apatins kvicksand tror jag det jag har i tankarna ändå är möjligt att genomföra.

Vanliga filmer som 135- och 120-film skickar jag till Göteborg för framkallning och skanning men jag har börjat trixa med mina sovjetiska filmer. Jag stoppar in 135-film i min(a) mellanformatkameror och det udda 127-formatet har göteborgarna lite svårt för att skanna. Alltså ...

Jag tänker mig en enkel grunka. En trälåda med en liten lysrörsarmatur med reflektor (spegel) i botten. Lådan täcks med opaque plexiglas. Jag gör några enkla (betoning på enkla) styrningar så filmen ligger platt mot glaset. Monterad på ett stativ sitter min digitalkamera. Färgtemperaturer behöver jag inte bry mig om då jag enbart kör svartvit film.

Nu måste jag hitta ljusarmaturer och funderar på om Biltema har något för båt kanske?? Jag får kolla upp det. Jag får göra en enkel skiss för att visa hur jag tänker.


Om filmerna:
127-film är också ett mellanformat, påhittat av Kodak 19-tjugo...länge sedan. Filmen ger negativ i formaten 4x4 cm och jag har en kamera som tar bilder i formatet 3.5x4cm.
När jag använder 135-film (standard småbildsformat) i en mellanformatkamera kommer jag att få negativ som är 24x60 mm eller tom 24x90mm. Trycker jag in en sådan film i mina 127-kameror får jag 24x40mm eller tom 24x35mm.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av tecno »

så filmen ligger platt mot glaset.

Big NO NO = det blir bara skit av det hela = NEWTONRINGAR
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag newtonfattar att det bli nono-ringar ... :roll: Vad jag menar är att filmen är ju böjd och då får jag fokuseringsproblem. Men jag får labba.
Idag tänkte jag gå ut med Kershaw-kameran (mellanformat med småbildsfilm) så Biltema/Clas-i-Sjön/Jula får väl besök på torsdag då, då.

Fan ta dig tecno, nu får jag skissa i Illustrator ändå. Återkommer strax.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror det här är barnlek och alla fattar hur jag tänker.
DEn svarta rutan är en mask med ett utskuret hål så stort om bildrutan är. Notera att när jag använder 135mm film vill jag ha med hålena (småländska), typ så här:

Bild

Min enkla skiss:
enkla_skannern.jpg
Jag tänkte mig att rullarna skulle hålla ner filmen tillräckligt, men masken kanske behövs. Newtonringar borde jag inte få om jag pressar filmen mot akrylplasten, men jag böjer mig för vetenskapen och jag är inte den som söker efter bekräftelse av mina stolleidéer.


Nu skrev jag "Fan ta dig, tecno", och med det menade jag att skämtsamt 'gnälla', på folk som måste komma med fakta som förstör mina grandiosa planer. Men det är en självklarhet för mig att få de här inkasten i god tid, för då har jag ju rimlig chans att parera för kommande problem. Jag kunde ju säga, "det där tror jag inte på" och köra rakt in i bergväggen i 170 .... Men det är inte min stil. :wink:
Tvärtom tecno, jag uppskattar den sortens kritik. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - En STOR ursäkt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De fungerar inte för negativfilm 6x9 cm. Det är inte diabildskanning som gäller längre. (Får ändra titeln)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av tecno »

Bra att du satte di små grå i jobb :D

Enklast och bäst blir att ragga fram glaslösa masker till förstoringsapparat eller fila fram egna.
Då slipper du ha negativet mot glas. Nog fasen har du väl vettig optik för jobbet ifråga med bra skärpa/skärpedjup?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har precis haft ett samtal med EF-medlemmen Plutt och fått lite idéer.
Masken är ett absolut måste för att maska bort ströljus. Jag tänker mig att göra sådana i svartmålad papp.
Sedan nämndes ett sorts glas som var "lättrat" på ena sidan, så det förefaller vara opaqueglas men när man lägger det på något ser man klart igenom. Ett sådant täckglas skulle ju eliminera newtonringar.
En annan idé vore att skjuta av en blixt från undersidan, men det kräver lite DIY-ande med slavblixt. Vill jag vandra nedför den gatan??

Vettiga objektiv?! Fan vet ... Jag har begränsningar vad gäller maskiner och verktyg och än mer vad gäller ekonomi, men här i det Huggbäverska hemmet existerar inget "good enough". Kan jag förbättra med rimliga insatser gör jag givetvis det. Kan jag köpa en bättre belysning för någon hundralapp gör jag det men ett objektiv för 17 lakan är way out of my möjligheter, t ex.
Jag har ett kort makroobjektiv (28mm), vilket har blivit mitt favoritobjektiv, speciellt när det gäller att dokumentera prylar jag sysslar med. Jag tror att det funkar bäst.

Tar tacksamt emot synpunkter och lyssnar på dem.

PS. Fotot ovan är inte taget av mig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av tecno »

I förstorings apparater med glas tryckplattor kunde man ofta köpa till ett sk. anti-newton glas. Durst och Leitz hade såna.

Hur det ligger till med tillgång på sådant vet jag tyvärr inget om = ej billiga glas

Så du bör leta efter 4"x5"/9x12 anti newton glas och använda masker så bör du kunna fixa alla negativ formaten du har.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gamla fotoaffärer kunde ha gammalt mög som man nästan fick plocka gratis men vi är för moderna i Vänersborg. Undras om inte min bror hade en förstoringsapparat han ville slänga men den kanske är på tippen redan ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med solen som ljuskälla, utan mask och med användande av mitt "mattglas", blev ett snabbt test så här:
IMG_7937.jpg
IMG_7938.jpg
Att jämföra med fotolabbets:
A06301_002.jpg
A06301_004.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av tecno »

Ganska så stor skillnad vad gäller skärpa.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av Jolles »

Nu har jag inte dragit igenom alla sidor i tråden, men jag har sett diverse frågor om mattskiva och diaduplikator och kan väl om mattskiva nämna att jag själv använt sk. "transparent papper" som jag tror jag köpte på penduro; det diffuserar ljuset riktigt bra och vill man ha det ännu bättre så kör man två ark med lite mellanrum och sätter lampan någon decimeter bort. Det var så att säga en oavsiktlig fördel med pappret som jag tänkte använda att göra kretskort med.

Angående diaduplikator så har jag själv en småbildsvariant för nikon just nu som jag väl är "sådär" nöjd med - MEN jag har sett spår av diaduplikatorer i 6x4,5 storlek, vilket innebär att man kan digitalisera bilder från 6x4,5 upp till ja hur brett som helst i princip - vad man gör är ju att för exempelvis en 6x6-bild så tar man två bilder och sätter ihop dom med valfri mjukvara (i mitt fall något opensource).

Jag letar brett efter en 6x4,5 duplikator mwen dom växer tyverr inte på träd - ett alternativ skulle kunna vara att man köper sig en bälg så kan man montera en ram som håller ett 6x4,5cm negativ att montera efter bälgen. Många mörkrumsmaskiner har ganska bra filmhållare som man kan köpa lösa på ebay och sedermera kan modifieras.
Skriv svar