Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.32 2020-05-28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.09 2016-08-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24410
Ort: Aabenraa, Danmark
Rost kommer definitivt vid jordskruvpunkten - men då för att skruven är av ett annat material än järn. Man ska ju ha en bra kontakt vilket betyder någon bricka osv, helst i koppar eller liknande.

Polaren byggde om en del på hans BMW och ville ha batteri i bak. Vi löste korrosionsproblemet vid att svetsa på en bit syrafast stål som blev behörigt rostskyddad vid övergången, sedan monterade vi GND till motor samt GND till ackumulatorn på var sin bit syrafast stål.

De saker var nog de enda som inte rostade på den bil... den blev å andra sidan också misshandlat en del.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.40 2016-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.25 2011-09-19
Inlägg: 215
Ort: Vallentuna
Om jag skulle sätta extraljus, arbetsbelysning, varningsljus m.m. på ett löstagbart takräcke och göra en snygg installation blev det troligen reläbox, grov plus- och jordledning samt en tunn signalkabel med tillräckligt många småledare för reläerna. I kupén små strömbrytare med LED-indikator, pedagogiskt utplacerade i samma mönster som lamporna på taket. Hade jag tid för ett lite flashigare leksaksprojekt blev det säkert AVR/Arduino eller PIC, joystickstyrning eller rent av något intelligent som tänder/släcker efter hur man vrider på ratten. Fast i slutänden brukar sådana fiffiga saker begränsa mer än de underlättar...

Med så liten lampeffekt som 10-20W styck behövs inga märkliga ledningar upp på taket, utom möjligen en fetare jordledning. Alternativt separat jord till varje lampa. Inte behövs heller några reläer. Troligen skulle jag koppla ihop de båda främre lamporna på samma knapp, likadant med de bakre, däremot kan det vara praktiskt att höger arbetsstrålkastare kan tändas separat i fall man t.ex. står i vägkanten och vill lysa ner i diket utan att störa annan trafik.

Väljer man att koppla via reläer finns möjligheten att använda dioder för enklare samstyrning, t.ex. att båda sidolamporna tänds när man slår på de bakre ELLER de främre, men att man fortfarande kan tända höger lampa separat. Likaså kan bak- och sidolamporna tändas automatiskt ihop med backljuset men ska man bröta runt i skogen eller lasta prylar vill man förstås ändå ha en manuell strömbrytare för ljus bakåt. För terrängkörning är det trevligt med sidolampor när man kör framåt, medan bakåtbelysningen bara behövs om man funderar på att backa.

En viktig sak att fundera på är kabelgenomföringen. -Är det löstagbart takräcke kan det vara trevligt med kontaktdon. Regnvatten ska helst inte följa kabeln nedåt och rinna in, låt gärna kabeln hänga ner som ett J så det droppar av innan genomföringen. En släpvagnskontakt kan vara en billig och bra multikontakt, även om sådana inte sällan får problem med oxid. Fettar man in med vaselin överlever den längre. Släpvagnskontakten ger en dold kabelgenomföring genom plåten och hela kontakthuset kan tätas mot karossen för extra skydd. Den självklara placeringen är på bilens bakvägg eftersom kontakten sticker ut mer än tillåtet om man sätter den på sidan eller framåt. Att montera en kontakt horisontellt på taket är nog ingen höjdare m.a.p. fukt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.49 2016-08-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.25 2011-09-19
Inlägg: 215
Ort: Vallentuna
Beträffande rost pga av jordströmmar låter sådant inte omöjligt men jag har svårt att tro det skulle vara något större problem. Startmotorströmmen är förvisso hög, men drifttiden extremt kort. Största strömmarna har man i strålkastare och generator. Oavsett om motorn och batteriet sitter nära varandra eller i var sin ände av bilen brukar det finnas en jordfläta från minus till motorn. Ibland går den direkt från batteriet via en skruv i chassiet, men de flesta installationer jag haft på mina bilar har använt karossen som jordledare för ALL ström till/från batteriet. Ofta finns mindre jordledare till olika lampor m.m. och dessa har inte sällan sin egen jordskruv någonstans i karossen. Att jorda något med en självborrande plåtskruv är däremot tattarfasoner som bäddar för trubbel.

Att det skulle vara jordningen/batteriplaceringen som får vissa bilar att rosta mer på vänster sida har jag mycket svårt att tro, jag skyller hellre på högertrafiken! De flesta bilar rostar mer på vänster sida, helt enkelt för att den sidan är mer utsatt för slask- och saltsprut från mötande trafik. Om detta sedan råkar sammanfalla med placeringen av en jordanslutning är det förstås lätt att dra fel slutsatser.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.07 2016-08-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.05 2010-02-28
Inlägg: 717
Vill du göra det lite "flashigare" så köper du en Arduino, HMI panel och ett reläkort (shield).
Det finns seriella relämoduler, men man kan ju lika gärna har både arduino och relä uppe på taket, och bara den seriella förbindelsen in till HMI'n i bilen.
Nextion HMI tex är ju prisvärd och enkel att programmera. Då kan du få en grafisk bild över hur det ser ut med tydlig feedback om vad som är tänt och inte. Och som nämnts tidigare så har du även möjligheten att skapa olika scener/program/kombinationer osv. Man kan ju även då ställa in så att lamporna lyser bakåt om man lägger i backen eller att alla tänds om man har på varningsblinkers osv :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.10 2016-08-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.05 2010-02-28
Inlägg: 717
Rätt eller fel, men jag drog aldrig separat jordkabel bak till slutstegen i kofferten på den tiden jag byggde billjud (glada 90-talet). Såg dock till att hitta några bra punkt att jorda på och var noga med att skrapa bort färg osv. Förseglade med klarlack när allt var klart.
Kanske var det bättre plåt i en gammal Volvo än i dagens bilar, men det fungerade. Sedan hade jag aldrig någon bil länge nog för att märka av någon korrision, så huruvida det fanns några negative bieffekter på sikt är för mig okänt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.37 2016-08-23 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7875
Ort: Alvesta, Småland
Funkar bra att leda i chassit för så små strömmar. Men visst är det inte fel med att dra egen jordkabel...

Oavsett så ska du ha 6 lampor.. Det är 7 kablar som behövs.. Det är ingen vidare effekt i lamporna heller så du kan ha en ganska klen bunta kablar upp. Ser ingen anledning att faktiskt ha en box med reläer eller annat där uppe. Dra varje kabel direkt till en mindre brytare som hanterar den strömmen.


(hade varit annorlunda om det nu varit 6*55 eller 6*100w lampor)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.25 2019-11-09 

Blev medlem: 20.15 2012-10-17
Inlägg: 20
Jag startade den här tråden för tre år sedan, många här har kommit med intressanta lösningar som jag gärna hade provat. Men jag har landat i en annan lösning och har svetsat en ram utav fyrkantsprofilrör som är 25x25x2mm. Det blev en takplattform med 45 graders hörn.

Jag har beställt ett reläkort med sex kanaler som styrs via fjärrkontroll på 433MHz och en "fuse box".

Fuseboxen matas från batteriet och matar via säkringar reläkortet. Arbetsbelysningarna är på 18 watt vilket blir 1,5A förbrukning. Jag har läst att LED-lampor har hög startström, så nu undrar jag om det räcker med 1,5A säkringar?

Till reläkortet kopplas alla sex arbetsbelysningar på varsin kanal. Och kan tändas individuellt via fjärrkontrollen inifrån kupén.

Det blir alltså två mätningar upp på taket. En till fuseboxen och en till led-rampen som får tändas tillsammans med helljuset på bilen.

Utöver dessa sex arbetsbelysningar kommer takplattformen utrustas med:

Backkamera
Brandsläckare med snabbfästen
Ledramp fram, 20 tum, 126 watt.
Spade med snabbfästen
Recovery boards
2st Verktygslådor av aluminium
Hållare för 2 st 10 liters jeepdunkar


Lådorna kommer att innehålla:
Kopplingslåda för fuse box och reläkort.
Minikompressor och slang
12-volts uttag
Omvandlare 12 volt till 230 volt
Varselväst
Handskar
Snökedjor
Ficklampa
Reperationssats för däck
Och så vidare...


Bygget fortsätter när fusebox och reläkort med fjärrkontroll anländer.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.28 2019-11-09 

Blev medlem: 20.15 2012-10-17
Inlägg: 20
Fler bilder... Hade problem att posta första inlägget.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.36 2019-11-11 

Blev medlem: 23.12 2015-11-29
Inlägg: 46
Ort: Vänersborg, ish...
Intressant...
Du får väldigt gärna beskriva mer om detta bygge, som jag misstänker hamnar på en potent 4x4, eftersom jag funderar på något liknande.
Särskilt intressant att få ta del i vilket material du tänkt använda till styrningen av belysningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.21 2019-11-11 

Blev medlem: 20.15 2012-10-17
Inlägg: 20
Takplattformen är 74x140cm och byggs till en Suzuki Jimny. En liten bil som får plats på smala skogsvägar och kan vända där många andra bilar får backa.

Jag har inte köpt några större däck då markfrigången räcker gott och väl för mig. Jag tänkte dock köpa eller tillverka skydd för diffar och oljetråget.

Anledningen till att jag väljer att fjärrstyra arbetsbelysningen är för att jag tycker det verkar enkelt att bara trycka på en knapp på fjärrkontrollen och tända till exempel höger lampa fram, för att enklare hitta en liten avtags väg.

Sedan så tror jag att det i framtiden blir enklare att sälja takplattformen om lampor och relän och säkringar finns på taket, så att en köpare bara behöver dra upp matning och nolla till taket, och fjärrkontrollen i kupén.

Minikompressorn fyller ett däck till 2,3 bar på, jag uppskattar, 5 minuter.
Detta för att klara sig med pyspunka till en däckverkstad.
Eller om man vill köra i sand så är det bra släppa ut luft ur däcken för att inte köra fast. Då är det sedan enkelt att fylla luft. Bara plocka ut slangen ur lådan, ta bort transportpluggen från snabbkopplingen och plugga i slangen i dess ställe.
Jag har monterat minikompressorn med rattar i plast, stjärnvred, så att jag enkelt kan skruva lös den och bära med mig den till en bilist i nöd. Om inte min 10 meters slang räcker förstås.

Backkameran köpte jag på Ebay. Har inte hunnit testa den.

Spadens snabbfästen heter Quickfist. Och till dom har jag tillverkat fästen så att dom sitter bättre och kommer ut en bit.

Brandsläckaren har också Quickfist snabbfästen.

Ovanpå lådorna tänkte jag montera 2st recoveryboards.
Dom monteras med 4st ledade fästen så att dom kan vara monterade, och ändå kunna öppna lådorna.
Recovery boardsen skruvas fast med stjärnvred i dom ledade fästena, så att det går lätt att ta lös dom för hand utan verktyg.

Här kommer en länk till fjärrkontrollen med reläkortet, och en länk till fuseboxen.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 4180155607

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 4180155607


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.20 2019-11-12 

Blev medlem: 23.12 2015-11-29
Inlägg: 46
Ort: Vänersborg, ish...
Tack.
En Jimny är högt på min villhöver-lista.
Verkar ha kommit samma länk 2ggr. Fruktansvärt nyfiken på fjärrkontrollen med reläkortet,
Tack för detaljer, med en sådant fordon har du säkert sett både https://www.overlanding.nu/forum/ och http://www.4x4sweden.se/forum/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.05 2019-11-12 

Blev medlem: 20.15 2012-10-17
Inlägg: 20
@norlin >>> Det var länge sedan jag var in på dom sidorna. Men där skulle jag kunna starta en bygglogg med fler bilder och beskrivningar. För dom som är intresserade.

Här kommer länken... Hoppas jag.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3804701711


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.08 2019-11-12 

Blev medlem: 23.12 2015-11-29
Inlägg: 46
Ort: Vänersborg, ish...
Tack!
Den länken funkade fin fint.

En garagetråd på overlanding.nu skulle iaf jag uppskatta och säkert många med mig.
Framför allt den här typen av information och kunskap om el och elektronik.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.06 2019-11-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3891
Ort: Stockholm
Det blir ett rätt stort vindfång på spaden - kan man vara säker på att den sitter fast även vid motorvägsfart? Hållarna klarar tydligen max 10 kg?

Coolt bygge. Vad kommer bilen att användas till?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.53 2019-11-12 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7875
Ort: Alvesta, Småland
Jag tycker de hållarna ser ut som vanliga trädgårdshållare. De jag sett på bilar har alltid haft låsbara fästen när dom sitter så öppet.

Jag är också lite så mot fartvinden? :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010