Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f1lth
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 oktober 2012, 21:15:33

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av f1lth »

@arvidb hållarna ska klara 11kg per styck. Jag tänkte fästa en säkerhetsvajer som från släpvagn till dragkula. För utvärdering över tid. Takplattformen ska sitta på en jakt och fiskebil.

@danielr112 vanliga redakapshållare brukar inte ha en låsning som dessa. Jag tror att dom klarar det. Jag har läst recensioner på nätet om dessa och dom ska hålla sina vikter. Men det kan hända att det blir en annan spade som inte är så böjd. En vanlig jordspade istället alltså. Den som sitter där nu är en ergonomisk jordspade från Biltema.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av danielr112 »

11kg per styck är statisk värde. När du kör i 110 kan du komma långt över detta om spaden fångar minsta lilla vind :)

Bara en tanke som sagt och de jag sett monterade har suttit med en sprint framför.
f1lth
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 oktober 2012, 21:15:33

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av f1lth »

@danielr112
Saxat från quickfist.com hemsida.
"Each clamp supports a safe working load of 25lbs (11 kilos). • 2 clamps support 50lbs (23 kilos)."

När dom räknar fram safe working load (SWL), så tar dom produktens minimum breaking strength och dividerar det med en säkerhetsfaktor.
Säkerhetsfaktorn för Quickfist go between Clamp verkar vara 3 eftersom SWL är 50lbs och break strength är 150lbs.


Så om dessa Quickfist har 23 kilo i safe working load, och man räknar på att min variant av Quickfist också har en säkerhetsfaktor på 3, innebär det alltså att dess break strength är 69kg.

Men hur som helst är jag inte orolig för att dom inte håller vad dom lovar. Trots fartvindar och roliga gupp så kommer spaden nog inte upp i 69kg kraft... Om man inte krockar förstås... kanske kör med en säkerhetsvajer ändå.


Läste om SWL på Wikipedia.

"Safe Working Load (SWL) sometimes stated as the Normal Working Load (NWL) is the maximum safe force that a piece of lifting equipment, lifting device or accessory can exert to lift, suspend, or lower, a given mass without fear of breaking. Usually marked on the equipment by the manufacturer. It is a calculation of the Minimum Breaking Strength (MBS) aka Minimum Breaking Load (MBL) divided by a safety factor, usually ranging from 4 to 6 on lifting equipment. The factor can be as high as 10:1 or 10 to 1, if the equipment has poses a risk to a person's life."
f1lth
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 oktober 2012, 21:15:33

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av f1lth »

Nu börjar projektet vara färdigt.

Svetsade dit fyra fötter på ramen. Fötter som är plattjärn med två hål i varje som passar M6-pinnbultarna som sticker upp genom taket på en Suzuki Jimny.

Sedan har jag lämnat in den för att få den pulverlackad. Och börjat bygga ihop allt.
IMG_20200820_210249__01.jpg
IMG_20200820_213451.jpg
IMG_20200909_061621.jpg
IMG_20200909_230536.jpg
IMG_20200909_230400.jpg
IMG_20200909_110218__01.jpg
IMG_20200909_222831.jpg
IMG_20200912_094752.jpg
IMG_20200413_202121.jpg
IMG_20200815_000210__01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av rikkitikkitavi »

danielr112 skrev: 13 november 2019, 19:51:45 11kg per styck är statisk värde. När du kör i 110 kan du komma långt över detta om spaden fångar minsta lilla vind :)

Bara en tanke som sagt och de jag sett monterade har suttit med en sprint framför.
Fartvinden är rätt statisk men det får nog provas ut. Kan spadbladet vrida sig horisontellt är det ju en jädrans skillnad.

Övriga kastvindar är försumbara, då energin i vinden är proportionell mot hastigheten i kvadrat så eventuella kastvindar som rycker loss spaden har nog förvandlat Suzukin till ett segelflyg med dåligt glidtal långt före det.

Det förutsätter dock att dynamiska laster pga gupp och liknande inte rycker loss spaden, men jag misstänker andra delar av konstruktionen är mera kritiskt då som hela ramstativets infästning.
Gupp i motorvägsfart med efterföljande ballistisk bana är inte att rekommendera.

Coolt bygge. Riktigt coolt. Utan en lastbädd förstår jag varför man gör en sådan här lösning, men att köra Hilux överallt blir lite fånigt, man blir så bonnig då :)
En "vanlig" hatchback är snyggare att färdas i ...
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av Harleytobbe »

Chassit på fordon används oftast som återledare för alla förbrukare. Jordflätan som nämns går mellan karossen och motorn eftersom motorn är gummiupphängd. Utan flätan kan man bränna upp klenare komponenter mellan motor och chassi, gaswire, kopplingswire etc. Kontaktpunkter är alltid kritiska! Lite dålig kontakt ger upphov till spänningsfall och värme vilket leder till mer spänningsfall och mer värme. En ond cirkel. Bra grund för korrosion också.
f1lth
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 oktober 2012, 21:15:33

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Inlägg av f1lth »

Klar. Förutom recovery boards som ska monteras på reservhjulet.
IMG_20210317_063557__01.jpg
IMG_20210317_063616__01.jpg
IMG_20210317_063628.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar