Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Inlägg av gamestudiox »

Hej, har ett litet projekt som jag tänkte titta på. Det är så att morsan har ett dokhus från 70 talet. Jag skulle bara få ljuset att fungera men blev lite fundersam på hur elen är byggd. Först och främst så är det två banankontakts utag där man ska koppla in strömmen, vilket inte känns så petskyddsäkert direkt. Dessutom så går strömmen på en växelströmsregulator och INTE transformator. Detta betyder alltså att strömmen som går in i dokskåpet är

PRIMÄR 230v AC 50HZ
SECONDÄR 4v AC - 10VA.

Detta fungerar säker men jag vet inte om det känns så bra att ha växelström i något som ett barn ska leka med. Nuförtiden är ju DC dominerande när det gäller lågvoltiga produkter.

Min lösning är att byta ut regulatorn till en likvärdig Ac till DC transformator. Eftersom det bara är lågvoltig belysning det handlar om så kan väll de inte vara så känsligt att köra DC i stället för AC?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Inlägg av Platis »

Ta en bild på den där "växelströmsregulatorn" det är högst troligvis en trafo eftersom du pratar om primär och sekundär! 4VAC är inte farligt om det är isolerat från nätet, enda skillnaden mellan AC och DC (om man har trafo)är att efter trafon så sitter det en diodbrygga/likriktare som likriktar växelspänningen till likspänning! En säkring bör det ju sitta som skydd mot överbelastning och kortslutning! Är det bara lampor som ska drivas så lär det gå lika bra med DC om man vill det!
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Inlägg av gamestudiox »

Jajamänsan, det är någon slags trafo. Min mobil vill inte fungera just nu men om det är helt lungt att byta till DC så kan jag ju göra det, om äns bara för ren princip sak.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Inlägg av Platis »

:tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Inlägg av mrfrenzy »

Glödlampor håller längre på AC än DC så det är förmodligen därför man valt det. Om du ska byta till DC behövs ca 5-6V för att få samma ljusstyrka.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Elmodifiering av doskåp från 70 talet

Inlägg av Henry »

Dockskåp är det ju normalt för barn och således får inget vara farligt. Det är inte utan anledning som det inte är 230V i uttagen i docksskåp utan ett värde som är ofarligt vilket 4V AC är i detta fall då inget alls händer om man skulle komma i kontakt med de och inte heller att man känner något så det är inget som behöver ändras på något vis. Tror även att dockskåp idag använder samma spänning.
Skriv svar