carpelux skrev:
Det är ju nu ett antal personer här nu som har installerat sin sparsnäs. Jag funderar lite på över hur er förbrukning ser ut?
Själv ligger jag på ca 650 - 700 W som något slags grundläge, dvs när allt belysning och så är släckt för natten. Värmen och varmvatten får jag via pelletspanna.
Det är väl alla strömadaptrar, nätutrustning, vmware-server, diverse raspberries, kyl & frys osv som står för denna grundlast.
Hur ser det ut hos er?
Jag har som lägst sett 56W tror jag. Det var en natt på sommaren, minimiförbrukning senaste dygnet brukar generellt ligga på runt 60W när "stjärnorna är i linje", alltså troligen väldigt korta stunder när bergvärmepumpen, värmegolv, kyl och frys råkar vila samtidigt.
När jag sett denna låga siffra några gånger insåg jag att hela "stand-by propagandan" är klart överdriven. Vi har ett flertal laddare, nätadaptrar, en bergvärmepump, en TV, tre digitalboxar, trådlösa telefoner, skrivare m.m som är inkopplade dygnet runt. Om totala förbrukningen för dessa är 56W finns det ju verkligen ingen anledning för oss att "jaga strömtjuvar". Dessa 56W bidrar ju dessutom till uppvärmingen av huset under vinterhalvåret (om än inte lika effektivt som bvp:n), så det vore ju löjligt att hålla på att dra ut dem eller koppla allt till fördelardosor med avstängning.
Dock kan jag säga att jag blev väldigt förvånad när jag insåg att alla dessa apparater tillsammans drar så lite.