Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Inlägg av gamestudiox »

Hej, jag har en gammal crosstiger (rc bil) som jag nu tänkte ta och damma av inför vintern. För det är nämligen så att jag har genom jobbet fått tag på 3 st 2.4v nimh batterier med 4.4 ah.

Motorn som sitter på rc bilen är en : 550 elektrisk (Då antar jag att dom antingen menar 550 w eller 550ma)
(http://www.hobbybutiken.nu/kampanjprodu ... 10-24g-rtr) Länk till specs för bilen.

Mitt vanliga ack är ett 7.2v, 2000 mah

Så med lite enkel matte så insåg jag att om jag serie kopplar dom nya batterierna så får jag det här resultatet

2.4v * 3st =7,2 v

4.4 ah = 4400 mah

Alltså dubbelt så lång batteri tid! :D

Det ända jag är lite orolig över är om motorn pallar det, När det gäller lampor och dylikt så har jag för mig att den tar ut så mycket ström den behöver så länge som spänningen är rätt, men när det gäller motorer vet jag ej! Hade ju varit så kul att få igång den nu inför vinter :D

Tacksam för alla hjälp jag kan få :D
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Inlägg av adent »

Det är spänningen som bestämmer hur mycket ström som går genom motorn. Kapaciteten påverkar inte det så det bör inte vara några problem. Möjligen att motorn blir varmare eftersom du kan köra längre, men, tror inte det är ett problem :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33770
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Inlägg av Glenn »

Det är inte heller sälkert att dina celler klarar lika högt strömuttag som bilens originalbatteri, RC-bil-accar brukar medvetet bygga på celler som klarar hög uttagsström.

Men testa vettja :)

Vad det gäller 550 är det nog inte relaterat till effekt, det är en motorstorlek, 540 är(/var) vanligare men 550 är också ganska vanligt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Inlägg av Sverige »

550 är som sagt motorstorleken. Den vanligare 540 (3650) har 36mm diameter och (ungefär) 50mm lång. 550 har samma diameter, den är bara lite längre.

Det är förbrukaren (motorn) som bestämmer effekten, så batteriet kan inte vara "för stort" (för hög kapacitet).

Har åxå en Bonzer (ståendes)... ;)
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Inlägg av gamestudiox »

Tack för alla svar ! Gött då kanske det blir lite kört nu i vinter :D

Just det ja glömde en grej, är det möjligt att ladda den här hembyggda acken med en vanlig laddare för 7,2 v? Tänker mig att jag laddar dem i seriekoppling och inte för sig. (Alltså med den laddaren jag har till mitt vanliga ack på 7,2v och 2000 mah)

Annars vad är en lämplig laddare ?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Seriekoppla NIMH batterier (till rc bil)

Inlägg av Sverige »

Ja, det går.
Tror att den laddaren ger en laddström på 500mA, orginalbatteriet tog ungefär fyra timmar att ladda då.
4,4Ah skulle ta nästan nio timmar...

Med den här, imax B6AC, kan du ladda alla batterityper...

http://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-AC-B6-A ... 4178ca0b07

Å laddtiden kan förkortas avsevärt... ;)

Hur ser dina batterier ut, hur stora är de?
Skriv svar