Driva ackar, NiMH batteri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Driva ackar, NiMH batteri

Inlägg av gamestudiox »

hej,nyligen fixade jag fram ett par nimh batterier (rätta mig om jag stvade fel). problemet är bara att jag inte har någon laddare till dom. Alla batterier är på 4,8v och 800mah. Det som jag har taiänkt mig är att skaffa rätt dc kontakt för laddninge och paralell koppla 4 stycken. Alltså har jag två frågor, jag behöver veta vad för kontakt jag ska ha (vilken mah och lämlig volt). Dessutom undrar jag om det finns någon risk med att paralellkoppla fyra stycken sådana batterier

Tack för hjälpen! :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Driva ackar,nimh batteri

Inlägg av xxargs »

Inte lämplig att parallellkoppla sådana när man laddar, antingen laddas de individuellt sträng för sträng (en sträng kan vara 1 eller flera celler kopplad i serie) eller strängarna i serie med samma ström och du skall ha en laddare som ger tillräckligt med spänning räknat på minst 1.55 Volt/cell som du kopplar i serie och att den har strömbegränsning eller strömreglering så att den ger samma ström oavsett spänningen när utgången lastas så mycket att spänningen från laddaren sjunker en bit vid tex. tomma batterier och även om man kortsluter laddarens utgångar- dvs. är ladddströmmen satt på 80 mA så skall den ge 80 mA även när utgången är kortsluten på laddaren.


C/10 i 14 timmar brukar anses normalladdning (dvs. för 800 mAh batterier en laddström av 80 mA i 14 timmar) och kan göras oövervakad om inte batterierna är för välisolerade rent termiskt - laddningen bör brytas efter 14 timmar (tex timer-brytare) även om inget katastrofalt händer om man missar detta med ett antal timmar extra.

Skall man snabbladda från under 10 timmar till halvtimme så är det en massa saker som måste övervakas så som temperatur på batterier, -deltaV övervakning av spänningen på mV-nivå (dvs under laddningen så ökar spänningen men när den nästan är färdigladdad så värms batteriet av sidoprocesser och spänningen sjunker en aning igen och det är den tendens på några mV man skall fånga och då gå ned till underhållsladdning) och en max laddtid.
Skriv svar