Passande förstärkare till högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av gamestudiox »

Hej,jag har lyckats få tag på ett par sådana här högtalare (6st) och nu undrar jag vad jag ska ha för passande förstärkare. Kan nog vara bra att påpeka att förstärkaren ska drivas av någon form av batteri. Tyvärr var den enda informationen jag har fått ut att det är 4 ohm högtalare. Dock har jag testat med en 300 w förstärkare och då lätt dom nice. (körde inte fult fräss, så klart, men ändå)
Bild 2014-06-14 kl. 22.41.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av frownlayer »

Oftast dödar man inte en högtalare med för stark förstärkare. Utan mer när man öser på mycket med en klen förstärkare. Då blir det massor med "skräp" i ljudet, som i längden tar sönder högtalarna.

Och sen är en klass-D hyfsat enegrisnåla, så det blir nog bra att ha om du ska köra på batterier. Sen är ju frågan hur starkt du ska spela med dem. Innan dess vet du inte hur mycket kräm du behöver i förstärkaren. Testa först med din 300w förstärkare. Behöver du dra upp mycket innan du kommer upp till rätt nivå så ska du ha större förstärkare.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av gamestudiox »

och med rätt nivå menar du att det kommer ljud över huvetaget eller att det låter bra?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av überfuzz »

Eh, i vilken situation behöver man så mycket muskler utan att ha tillgång till ett vanligt vägguttag..?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av Electricguy »

Studentflak.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det bästa är att ha högtalare med hög känslighet (dB). I en bostad innebär det ofta ett horn eller en kvartvågspipa. Det fins ju också högtalarelement som, i sig, är känsligare än andra men då brukar priset vara en känslig fråga.
Stirra dig inte blind på effekter (W) och vad gäller högtalarelement säger Watt-talet lika lite om högtalarens prestanda som hur mycket bagage man får in i bil om dess motorprestanda.
Utomhus har du inga väggar som studsar tillbaka ljudet och ljudnivån sjunker snabbt med ökat avstånd. Dessutom hjälper rummet och väggarna till att få upp basen en del.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av MiaM »

Vad gäller för klen förstärkare så är risken att man spelar så högt att förstärkaren klipper. Baselementen tål detta alldeles utmärkt (så länge det inte också kommer ut nån likspänning från förstärkaren, det torde vara ovanligt). Däremot gör klippningen att de starka ljuden får övertoner som går rakt in i diskantelementet, och det tål oftast endast rätt lite effekt.

Det finns i princip tre sätt att slippa den här risken.

1) tillräckligt stark förstärkare, så att den inte klipper. Det här funkar bara om det är nån något sånär redig/nykter person som styr och ställer...

2) limiter som begränsar ljudnivån in till förtärkaren. Skruvar man på högre än "max" så blir ljudet bara ihopplattat men inte så värst mycket starkare.

3) separata förstärkare till bas- och diskantelement, där varje förstärkare är såpass klen att den inte ger mer effekt än respektive element tål. Spelar man för högt distar det, men högtalarna överlever.


För att få nån koll på vad som är lagom så behöver man veta mer om högtalarna. Finns det inte några siffor eller liknande stämplade på dem? Mer bilder på elementen? Varifrån kommer dem (ungefär)?
jomany
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 september 2009, 18:00:31

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av jomany »

soundbrigade skrev:Stirra dig inte blind på effekter (W) och vad gäller högtalarelement säger Watt-talet lika lite om högtalarens prestanda som hur mycket bagage man får in i bil om dess motorprestanda.
Den liknelsen tar jag med mig. :tumupp:

/j
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av Mindmapper »

soundbrigade skrev:Stirra dig inte blind på effekter (W) och vad gäller högtalarelement säger Watt-talet lika lite om högtalarens prestanda som hur mycket bagage man får in i bil om dess motorprestanda.
Effekten talar till stor del om hur mycket värme du kan få från högtalaren. Jag tycker att det vore intressantare om de istället belyste hur mycket ljud man får. Detta döljer de dock oftast och framhäver effekten som kan ge imponerande tal utan att man därför får högt ljud. Speciellt vid batteridrivet ska man hålla koll på verkningsgraden i högtalarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Passande förstärkare till högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man borde uppge ljudtryckk i stället, det säger ju hur mycket ljud du får tu mindre förstärkareffektltså ju högre siffra destu mindre förstärkareffekt behövs.
Det ser ju imponerande ut med högtalare på 500W, men det betyder ju oftast att de kräver mycket förstärkareffekt och sedan låter skit för att de distar på tok för mycket.
Skriv svar