Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av danei »

En tvättmaskin håller så pass länge att det inte är rimligt att räkna på längre livslängd på en extra modul än på maskinen.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av dar303 »

Jag bor i en lägenhet i ett nybyggt miljöhus med fjärrvärme och både min diskmaskin och tvättmaskin har varmvattenanslutning så visst finns det även i Sverige! Det funkar fint kan jag tillägga.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av frownlayer »

fast på den maskinen som jag har nu. Ca 10 år, så har lagerna rasat. de är ju nu bytta men det är ju bara en tidsfråga tills nästa gång, för jag tror det är där som den svaga punkten är på många frontmatade tvättmaskiner. och är man inte händig så kanske man byter vart 10-15 år. och bor man i ett hus där man värmer vattnet billigare än med direktel så kan man kanske räkna hem denna på iaf en tvättmaskin.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av danei »

Vad jag menade var att vinster som kommer 10år fram i tiden inte är värda särskilt mycket i dag. Så jag skulle nog hellre köpa en maskin med dubbla anslutningar. Diskmaskiner finns nog inte med dubbla, men många går att anslut till varmvatten, jag har min ansluten så.

Men det optimala vore en hetvattenanslutning. Men för de flesta är det ingen liten sak att fixa en sådan anslutning.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av blueint »

Att räkna hem detta ekonomiskt kanske är svårt. T.om värmepumpar har vårt att konkurrera med bankränta eller indexfond. Men tidbesparingen kan vara mycket värd.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av frownlayer »

ja tänker man på hur mkt energi man gör åt för att värma vattnet i en tvättmaskin, om man tvättar 3-5ggr/vecka, hela året, då tror jag att det blir ca 100-150kr/år.
Men frågan är ju då vad skillnaden mellan en med, och en utan varmvattenintag kostar. är det >2000kr så borde man kunna räkna in det med en värmepump på 10 år tror jag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av danei »

Jag kom fram till att det borde vara lönsamt. Men min maskin dog inte som jag befarade, så investeringen ligger längre fram. Men det är nog sannolikt att det blir en maskin med dubbla anslutningar den dagen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av danei »

Nu börjar maskinen 6år senare visa intermittenta fel. Kol och pump är bytta tidigare. Så åter igen tittar jag över marknaden.
Dom jag uppfattat det så är det inte ovanligt med varmvatten anslutning i centraleuropa. Någon påstod att elektroniken i maskinerna var förberedd för det i många maskiner. Någa av de få jag hittade på prisjakt verkade parallellimporterade från Polen.

Ska man kanske leta i Polen om man inte vill lägga 15kkr på en tvättmaskin.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av Glenn »

Min Whirlpool tvättmaskin har en "blind" varmvattenanslutning, och i manualen stod det att det var för varmvatten men "bara vissa modeller", antar att samma maskin finns med och utan då.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av mrfrenzy »

I många länder har man i vissa områden gasdrivna varmvattenberedare och det är omöjligt/förbjudet att värma vatten med el. Till exempel Grekland och Spanien.

Här är en instruktion från LG hur man ansluter sin tvättmaskin till varmvatten:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av svanted »

jag har en blandare till 40° till tvättmaskinen...
annars blir det ju galet vid fintvätt,
så den måste värma själv till 95° om man nu ska tvätta i det...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av danei »

Då borde det ju finnas gott om maskiner som gör det jag vill inom EU. Det gäller bara att hitta dem.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av larky »

tretti.se har ett filter för varmvattenanslutning på tvättmaskiner men maskinerna som då kommer fram är galet dyra.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av danei »

Det har prisjakt också. Men de som inte är svindyra verkar vara felkategoriserade eller någon udda polsk parallellimport där jag inte kan läsa manualen.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av Micke_71 »

Nu är jag lite osäker men jag har fått för mig att tvättmaskinen enbart värmer tvättvattnet och sköljer sedan kallt. En ventil som släpper på varmvatten första 10min bör kunna lösa det problemet. Lätt att stänga av också eftersom det ibland är fördelaktigt att börja tvätten i kallare vatten som ex blodfläckar.

I diskmaskin om man tar in 85gradigt vatten och kör restaurangdiskmedel så går att köra snabbt. När frugan drev restaurang/nattklubb så hade vi en vanlig huvdiskmaskin. Den håller disktanken runt 85grader och kör diskprogrammet lite under 2min och sedan sköljer med varmvatten. Diskmedlet vi hade var ju ren lut, natriumhydroxid.
Skriv svar