Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av el34 »

En Dynaco Sca 35 har jag som jag inte använder. Vad kan man få för en sådan idag tro? Har nya rör till den (utom 7199 så klart). Går det att få tag på 7199 utan att köpa via Ebay?
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av MiaM »

Fel i en OTL-förstärkare borde väl gå att skydda högtalarna ungefär lika bra/dåligt som man kan skydda högtalarna från fel i transistorstärkare?

(Om man vill ha "audiofil-grade" på högtalaranslutningen så kan man kanske bryta matningsspänningen (ev före likriktarbryggan?) istället för att bryta högtalarsignalen?)

======

P.S. dum fråga, men finns det kopplingar som använder både katodkoppling och anodkoppling på samma utgångstrafo, med separata lindningar till katodsidan och anodsidan?

Man kanske kan OTL-koppla katoden och trafokoppla anoden på en single ended-förstärkare? :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MiaM: Den välkända Quad 2an använde ju både anod- och katodkoppling på en gång. BILD

Det finns ju en variant som kallas ParaFeed som lite funkar sådär. Du slänger in en drossel eller strömgenerator på anodsidan och tappar signalen via kondensator och transformator på katodsidan. Ungefär som det här: BILD

el34: En idé med din förstärkare är att du behåller den. Dels får du liksom inte ut "rätt" pengar för den, dels kan den vara en bra extraförstärkare.
7199 hittar du lite varstans men kan vara dyr. Kolla http://www.tubesandmore.com/search/node/7199 (Mycket pengar men dollarn är billig). Notera adaptern som gör att du kan använda annat rör.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av el34 »

ok,tack för tipset soundbrigade. Får se vad jag gör med förstärkaren,har inget bråttom att bli av med den då den inte står ivägen. Det var min första rörförstärkare som jag köpte men insåg snabbt att jag ville ha en förstärkare där jag kan titta på rören utan att se ner i höljet.
Har även ett träkabinett som hör till Dynacon men att använda det är bara att glömma då förstärkaren blir väldigt varm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en förförstärkare av samma fabrikat - PAS3. Ett renoveringsobjekt som jag strax ska samla delar till. Fattades nättrafo, men jag hade en utbytes från ELFA (drop-in), och korten var halvbestyckade med ganska usliga komponenter. Likaså var rören inte med men det är vanliga 12AX7/ECC83.
Det är idag inte lätt att få tag i sådana här pjäser eftersom många sabbar dem genom att modifiera dem till oigenkännlighet och har man då lyckats lägga tassarna på en ska man hålla kvar HÅRT!!!!
Jag är ledsen att jag hackade sönder en gammal Heathkitpjäs jag köpte på 80-talet. Den var redan hackad i när jag köpte den men eftersom den funkade rätt illa klöv jag den och tog vara på utgångsdelen.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av el34 »

Min är helt original och orörd :wink: . Det ända jag gjort är att fixat texten på utgångarna baktill då det verkade vara som någon typ av gnuggtext och origianltexten hade börjat vittra sönder. Om jag inte minns fel så är min Dynaco tillverkad 1961 enligt märkplåten.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av überfuzz »

Det är sant att trådskaparen inte frågade om det var någon idé att ens bygga med rör. Ja, det var därför jag skrev att han ska bygga i rör om det är för att han har lust att göra det. Mitt inlägg var mer tänkt som tankeställare.
  • Varför rör?
  • Låter det bättre?
  • Kan jag uppnå mer om jag lägger krut på högtalare.
  • Etc...
Precis som soundgarden skriver så handlar det oftast mer om krets och material än om man bygger med rör eller transistor. Jag bygger själv uteslutande i rör och ska erkänna att jag mer än en gång hamnat framför hembyggda transistorförstärkare som fått mig att rodna av välljud.

När sjösätts projektet? :)
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av alexanderson »

4kTRB skrev: 29 mars 2013, 08:42:18 Hur ska jag koppla in transformatorn? Mellan OUTPUT och jord tycker jag verkar logiskt.
Det här schemat visar väl en annan typ av rör om jag tolkat det riktigt?

Bild
ECC 85 kan vara svårt att få tag i.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ECC85 = 6N3P (ryskt) = 6AQ8 - 6BQ7 - 6N1P (??ryskt).
Inga problem idag att få tag i ECC85. Jag har väl en rejäl näve i källaren, köpta här-och-där-ifrån.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av tecno »

ALEXANDERSON

Varför gräver du upp gamla trådar som är mer eller mindre avklarade sen låååååååååååååååååång tid tillbaka !!!
Skriv svar