Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du ska bygga en förstärkare ungefär enligt schemat ovan, tycker jag du ska tänka till lite och i stället för att försöka jämka ihop delar som inte passar ihop bestämma dig för en speciell topologi.

OM du ska ha en pushpull-utgång påminnande om transistorutgångar ska du titta på det här:

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Och en lite udda bild:
Bild 4
(Mer om schemat sist)

Har man en högohmigutgång som inte har någon DC-komponent är parafeedkopplingar nåot man definitivt ska titta på:
http://www.audioasylum.com/forums/magne ... s/318.html
http://www.sowter.co.uk/Parafeed-transformers.htm
http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f= ... est&m=8837

Läs:
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/parafeed.pdf
http://www.ecpaudio.com/pdf/parafeed_basics.pdf
http://www.tubecad.com/may99/page8.html

Linjetrafon kan till viss del fungera, jag har provat en sådan i en annan koppling (SE med låg biasström) men det låter inte bra. Frekvensgången är förskräcklig.

Slutligen, Jeff Macaulay designade en kul hybridstärkare med OPAMPar som ingång/driver och EL34 på utgången. Jag har beskrivning någonstans.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av MiaM »

xxargs skrev:
MiaM skrev:
soundbrigade skrev:gammal rutten Dynaco
Hellre gammal rutten Dynaco än gammal rutten Dynacord :mrgreen: (tänk rörförstärkare för litet PA, med linjetrafos å sånt elände...)

Linjetrafos finns inte för skojs skull... prova att dra obalanserade signalledningen mellan olika elcentraler och du kommer att finna att ljudet är sämre även med en högklassisk förstärkare än någon av nämnda förstärkare oavsett hur dåliga de anses vara...
Jag var otydlig, jag tänkte alltså på system med 50/70/100V linjespänning till högtalarna och trafos i högtalarna.

Fördelen med sådana system är att "vaktmästaren" kan koppla in / ta bort högtalare styckvis utan att systemet havererar.
Nackdelen är att det låter i stort sett alltid skit jämfört med vilket system som helst där vanliga högtalare har serie/parallellkopplats och drivs med vanlig förstärkare...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glömde nästan bort, om du absolut vill ha linjetrafar har jag en hel dröse:
http://www.pastisch.se/tubes/sale4.htm
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av 4kTRB »

Ja det blir andra priser än ELFA och det är positivt
men om det nu är svårt att få det att låta bra
och jag kanske ska läsa på lite mer om andra
typer av byggen så är det kanske bättre
att inhandla en dedikerad trafo.

Till exempel ser jag att Hammond Mfg har mycket att välja på:
http://www.hammondmfg.com/claspg.htm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du bara labba ska du kolla Mikes trafar (egentligen Danburys) i England:http://livinginthepast-audioweb.co.uk/
Några exempel:
VT1417 Econ Uni SE5W Output, Price £18.70
Order No. VT1087 Econ/Rep SE5W Output, Price £30.25
Order No. VT1265 25-30W Guitar Output, Price £42.50
Order No. VT1186 10W Guitar P-P EL84, Price £28.50

Jag har själv använt flera av de ultrabilliga trafarna i mina projekt och jag är helnöjd.

Kolla också de mindre trafarna från www.fragjanzuerst.de, de heter ATRA-nånting.
Jag har ett kit komplett med trafar och rör (6V6) liggande. Visserligen halv-tingade men ändå.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet inte hur det har gått men en grej till att titta på och dra slutsatser av:
BILD
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av überfuzz »

Såg att några diskuterade rör eller inte. Jag har byggt en del rödförstärkare till gitarr, aldrig till stereon. I ärlighetens namn ser jag inte fördelarna med rör i en HiFi-förstäkrare. Någon nämner jämn distorsion, andra varmt ljud. Vad kan man säga om det då..?
  • Distorsion jämn eller udda? Nä, du vill inte ha distorsion i din HiFi-förstärkare.
  • Varm ton..? Testa din krets i ett SPICE program. gör en Bode plot så ser du hur linjär den är (frekvensgången).
Men... bygger du med rör för att du har lust, så trumfar det allt jag skrivit. :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu generaliserar du grovt.


Jag bygger med rör för att jag har lust och för att det blir djävligt bra resultat.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av überfuzz »

Generaliserar grovt, ja det gör jag kanske, men det jag säger är väl sant. :humm:

Förresten, ge mig gärna argument till att rör är bättre än transistorer i HiFi-förstärkare. Du behöver inte nämna mysfaktorn. :wink:

En sak som bör nämnas är farliga spänningar. 4kTRB var försiktig när du mixtrar med rörförstärkare.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av ensten »

Tycker du kan skapa en egen tråd med den här diskussionen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av überfuzz »

ensten - Öppna Pandoras ask menar du?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av ensten »

Fast det har du redan gjort :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

überfuzz skrev:Generaliserar grovt, ja det gör jag kanske, men det jag säger är väl sant. :humm:
Jag har blivit förskriven ett blodfettssänkande läkemedel, simvastatin, vilken enligt somliga är guds gåva till mänskligheten då sänkta blodfetter räddar stora populationer från hjärt/kärlsjukdomar. Somliga andra menar tvärtom att effekten inte är märkbar trots att huvuddelen av befolkningen käkar detta läkemedel samt att biverkningarna är mycket allvarliga. Vad är sant?
Det är självklart att väljer du en gammal illa designad murkig rörhäck med hög dämpfaktor billiga skitkomponenter är det lätta att hitat en transistorförstärkare som låter bättre. Å andra sidan pratar vi idag om väldesignade konstruktioner där man tagit gjort sig visst omak att få till alla parametrerar för maximal matchning. Jag vet att man säljer "konserverad gröt" där ute, du köper en bit hypnostiserad lampslad som en turkalgerisk guru har pinkat på för 10.000 US-dollar, men där finns bra apparater också.
Att röret försvann så plötsligt beror inte på att transistorn "lät bättre" utan att den var mindre, kallare och krävde lägre spänningar/strömmar att fungera. Produktionstekniskt var den helt överlägsen, men första generationens förstärkare var erbarmliga. Glöm heller inte Matti Ottalas upptäckter senare när man kommit igång med distortionsjakten.
überfuzz skrev:Förresten, ge mig gärna argument till att rör är bättre än transistorer i HiFi-förstärkare. Du behöver inte nämna mysfaktorn. :wink:
Mysfaktorn är just det vi INTE vill ha i en förstärkare och kämpar hårt för att få bort. Jag skrev ett lång inlägg tidigare, läs det!
überfuzz skrev:En sak som bör nämnas är farliga spänningar. 4kTRB var försiktig när du mixtrar med rörförstärkare.
När vi labbar med högre spänningar har vi alltid en hand i bakfickan, oavsett om det är 100V eller 1000V.



Jag tycker vi gör 4TRk ... ja, vår forumkompis en otjänst genom att göra hans tråd till en allmän tjaffstråd. :wink:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av ensten »

Amen
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett bekymmer, som überfuss tar upp har sin grund i dåliga utgångstransformatorer. En usel trafo, men mycket tråd och lite järn kommer att ge upphov till en rad problem som sedan yttrar sig i begränsad bandbredd, låg effektivitet/låg dämpfaktor.
Det finns några sätt att komma runt problemet.
Man använder mycket järn (ingen mättad järnkärna när man krämar på, djupare bas), grövre tråd och man blandar primär och sekundärlindningarna bättre för låg utimpedans( resistans) och bättre koppling vilket ger bättre bandbredd. Ofta innebär en bättre trafo ett högre pris.
Man kan snåla in på koppar och järn genom att placera transformatorn på rörens katodsida där utimpedansen är lägre, alltså färre varv på transformatorn. Om man å andra sidan behåller originalstorleken (anodkopplad) och brassar på med tjock koppartråd får man riktigt bra dämpfaktor. Dessutom får man, om man nu gilla det, automatisk återkoppling.
Den här förstärkaren är i singelend-utförande och är lattbyggd och fungerar (jag har testat): BILD
Ett (smärre) problem med pushpullvarianten är att man måste ha dubbla nätaggregat som matar slutsteget "omlopp", men det kan vara ett rimligt pris att betala ändå. Det här är en gammal förstärkare, det finns några få nya och betydligt moderna saker idag: BILD.
Lite att läsa om katodkopplade förstärkare, även kallade circlotron eller (tyska) PPP (parallell push-pull): LÄNK
Slutligen finns självmordsförstärkaren - OTL. OTL betyder Output Transformer Less och betyder att man letar upp rör med låg utimpedans, parallellkopplar ett gäng för att sänka impedansen ytterligare och brassar på. Här är problemet att om något går väldigt snett kan man plötsligt få ut hundra volt DC över högtalarens talspole. Ingen högtalare i världen klarar det. Det finns konstruktörer (Bruce Rozenblit på Transcendent Sound) som ser till att säkra upp ordentligt för att undvika "hastigt expanderande baselement".
Så här kan en förstärkare se ut: BILD.
Här är mer att studera i ämnet: LÄNK
Skriv svar