Rattknappsadapter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Rattknappsadapter

Inlägg av PHermansson »

Har köpt en ny bilstereo (Pioneer) som har en ingång för trådbunden fjärrkontroll. Väldigt smidigt då min bil har rattknappar, bara att koppla ihop?
Nejdå, enligt säljaren i butiken behövs en adapter för en tusenlapp(!).

Så vad gör en sann EFare då? Googlar naturligtvis. Rattknapparna i en Saab 9-5 visar sig fungera med två kablar, sex knappar och en motståndsstege. Man får alltså olika spänning beroende på vilken knapp som trycks in.
( http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... el_buttons )

Pioneer-radion i sin tur använder också olika spänningar för att styra olika funktioner, så då är det bara att löda ihop en adapter? Nej så enkelt ska det inte vara, det är inte samma spänningar som används.
( http://www.mp3car.com/vbulletin/input-d ... ntrol.html )

Så det behövs en lite mer avancerad adapter. Tanken är att använda en PIC12F675, och knapparna i ratten kopplas till en A/D-ingång. Programmet kan då ta reda på vilken knapp som tryckts in. För att få ut rätt motstånd används en analog 8-1-väljare, CD4051. Tre utgångar på Pic'en kopplas till A, B, C på 4051an, och programmet kan då välja utgång. Common på 4051an kopplas till jord, utgångarna till var sitt motstånd som kopplas ihop på andra sidan. Resultatet blir att man kan välja hur högt motståndet blir mellan de två anslutningarna, vilket verkar vara precis vad Pioneer-radion vill ha.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Kul! Jag skulle en gång i tiden (för sådär en 4 år sedan tror jag) konstruera en adapter till en polare som körde SAAB 9000 på den tiden. Han hade monterat rattknapparna från en 9-5 på sin 9000 (nästan samma ratt) och skulle ha dom till styrningen. Vi visste ingenting om någon extern spänningsstyrning på hans Pioneerstero utan planerade att använda IR till den.

Jag kom så långt att jag läste in och avkodade knapparna i en PIC 16F628 och även kunde labba lite med att sända IR-koder för Pioneer. Då sålde han bilen och projeket las ner.

Det låter intressant om det finns någon form av yttre spänningsstyrning. Nu är ju iofs projektet nerlagt, men lite nyfiken är man ju allt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Många projekt samtidigt nu så det blir sporadiska uppdateringar...

Lite vidare forskning:

Bilen har följande rattknappar som ger följande spänning:

Kod: Markera allt

VOL-  	1.2  	 
VOL+ 	1.7 	
SRC 	        2.1 	
SEEK>> 	2.5  
<<SEEK 	2.9 	
NXT           3.3  	
Radions fjärringång ska ha följande motståndsvärden:

Kod: Markera allt

0 Ω Off (No apparent effect)
2.2k Ω Source (switch between CD and radio or OFF if > 2 seconds)
4.4k Ω Mute (toggles "ATT" on display with muted audio)
6.6k Ω List(Disp) (No apparent effect)
8.8k Ω Seek up (Search up-radio or next CD track - hold down to fast forward.)
12.1k Ω Seek down (Search down-radio or previous CD track)
16.8k Ω Volume up (Volume up)
23.6k Ω Volume down (Volume down)
33.6k Ω Select (No apparent effect)
48.6k Ω Mode (In radio mode switch between FM1,FM2 and MW.)
De två sista värdena är överflödiga för min del, så det blir en motståndsstege med 7 motstånd. Värdena på dessa är enkla att fixa:
This works out nicely as a series resistor chain as follows:
2.2K + 2.2K + 2.2K +2.2K + 3.3K + 4.7K + 6.8K + 10K + 15K
Schema v0.1:
Bild

Det saknas en del i strömförsörjningen, hur mycket behövs av skydd och annat för att det ska fungera i en modern bil?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så, äntligen är schema v0.2 klart. Snart dags för lite praktiska tester!

Bild
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Kul!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja det tycker jag med :)
Kanske skulle skydda ingången på Picen som kopplas till rattknapparna? 10k i serie och en 5V1 zener mot jord?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Inlägg av FormerMazda »

Kul att följa din trådar! Vi har ju bägge två 9-5or och gillar husvagn! :D

Vill inte sno din tråd, men jag följer detta med stort intresse då jag gärna vill använda mina rattknappar till min Kenwood KDC-M9021, men jag har inte hittat nån vettig info på vad kenwooden vill ha för input för att lyda.
Som köpfärdiga produkter har jag bara hittat IR-varianter som ska sitta på ratten.
Men tankarna börjar nu gå åt att koda av rattknapparna och sen via IR som sitter fast monterad på lämpligt ställe i bilen styra huvudenheten.

Keep up the good work!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det är ju ungefär som det projektet jag beskrev längre upp i tråden! Fast det var samma ratt i en 9000. Har man en 9-5 så hade det varit ännu snyggare om man kunde avkoda knappsignalerna på CAN-bussen och sedan styra sin IR-sändare eller vad man nu vill göra.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo man skulle kunna gå in på CAN-bussen, men ser ingen poäng med det här. Signalen från knapparna finns lätt tillgänglig i instrumentpanelen, och de är lätta att läsa med en uC.
skorpion
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 augusti 2008, 21:39:13
Ort: Falun

Re: Rattknappsadapter

Inlägg av skorpion »

Hej
Hur går det med detta projekt?

MVH Niclas
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Rattknappsadapter

Inlägg av PHermansson »

Oj det var ett tag sedan :)
Men för en gång skull får jag säga att det gått bra med ett projekt :) Konstruktionen har suttit i bilen ett bra tag och fungerar till 95% bra. Lite glitchar finns det, trycker man tex för snabbt på volym upp så växlar stereon ingång istället. Men trycker man lugnt och fint fungerar det perfekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Rattknappsadapter

Inlägg av PHermansson »

Ska inte säga vad jag tycker om det som hände geting.se. Undrar hur många forumtrådar som förstörts? Nåja, glad för att jag har hyfsad ordning på hårddiskarna i alla fall. Här är schemat v0.2 som nämns ovan.
rattknappar_v0_2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rattknappsadapter

Inlägg av MiaM »

Intressant!

Lite off-topic:

Det verkar ha funnits nån slags standard för motståndsvärdena för trådade fjärrkontroller på gamla VHS-video.

För 20 år sen loppisfyndade jag en B&O VHS90 som i princip är en OEM'ade Hitachi VT88 (deras första VHS-spelare med hifiljud) men framförallt med "tape remain"-funktionen bortskalad och med B&O's eget protokoll på fjärrkontrollmottagaren.

Jag saknade B&O-fjärrkontrollen.

Av en slump eller nåt så såg jag i schemat (för VT-88, har aldrig haft servicemanual/schema för VHS90 men de är ju snarlika) att de vanliga funktionsknapparna typ play/stop/rewind/fast forward/pause/record o.s.v. sitter kopplade via en motståndsstege. Jag hade också en trådfjärr till nån video som jag däremot inte hade. Fram med multimetern. Som tur var så var det exakt rätt värden på motståndsstegen i trådfjärren jag hade liggandes. Det var bara att montera ett 3,5mm monojack bakpå videon och paralellkoppla med pause-knappen (som var noll ohm för kompabilitet med de än äldre spelarna som bara hade pause/play-fjärr, tänkt t.ex. för att starta/stoppa inspelning då man körde en videokamera med "avtryckare" kopplad till videon, på den tiden en videokamera inte hade inbyggd bandmekanism...). Det riktigt lustiga var att fjärrkontrollen hade dessutom knappar för slow/fast. Med de knapparna gick det att välja slowmotion eller normal hastighet vid uppspelning, en funktion som inte gick att få fram via videons egna knappar (varken på VHS90 eller VT88). :tumupp:

Jag googlade lite men hittade inget schema, det hade varit intressant att jämföra motståndsvärdena. Jag tror att de var rätt smart valda, valda så att det blev "felaktiga" värden om nån tryckte in en knapp både direkt på videon och på fjärrkontrollen, som skydd mot att helt fel funktion väljs. (Dumt att t.ex. råka starta inspelning för att nån trycker play direkt på videon och nån annan trycker stop på fjärrkontrollen).

Än mer off-topic:
Ett tag senare fick jag provlåna fjärren till en kompis B&O-TV, som visade sig kunna styra videon. Jag fyndade sen en sån fjärr på loppis när jag väl visste hur den såg ut. Det visade sig att den hade en intressant bugg. För att styra videon tryckte man på "tape" på fjärren, vilket också slog på videon. Under en viss tid stod då fjärren i "videoläge" varpå knapparna skickade "video-fjärrkontrollkoder", för att efter ett tag automatiskt övergå till "TV-koder-läget". Tyvärr så hade nån som konstruerade fjärren otur när det gäller att tänka, eftersom den automatiska växlingen till "TV-koder-läget" också skickade "power off" till videon... :( :idea: :doh: :tumner: . Tricket var att lägga fjärrkontrollen i soffan riktad mot en kudde när man använt den... :wink:
Timpa
Inlägg: 13
Blev medlem: 8 april 2012, 09:46:06

Re: Rattknappsadapter

Inlägg av Timpa »

Var i valet och kvalet till vilken stereo jag skulle använda men det blev Alpine istället för Pioneer.
Sen blev det lite modifieringar innan 9-5 ratten kom på plats i 9000 men skam den som ger sig.
Mer info. på http://saab9000vector.blogspot.se/
Skriv svar