Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.57 2020-07-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: termoelektrisk generator
InläggPostat: 00.40 2011-03-19 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Just så , ett av mina projekt nu .

Har funderat på detta sedan jag såg den första färdiga prototypen någon gång tidigt 90-tal på Civilförsvaret .
Har sedan tittat på olika lösningar och hur få bäst effekt .
Men verkningsgraden blir ändå inte bättre än på sin höjd 1-2 % , och om man lyckas med en konstant värme från värmekällan och en riktig kylning på kalla sidan max 3 % .

botten kommer att bli en kopparplåt som är 10 mm tjock . På den blir det sedan 12 st TEP1-1264-1,5 . Det kommer att ge från 30 -60 W .

TEP1-1264-1,5 har dessa värden :
size 40 mm x 40 mm
Open curcuit voltage 8,6 V
Internal resistans 3 Ohm
Match load output voltage 4,2 V
Match load output current 1,4 A
Match load output power 5,9 W
Heat flux across the module about 140 W
Heat flux density about 8,8 W/cm2
Värmeflödet bör alltså vara 8,8W/cm2 för att vara optimalt .

Alternativt till dessa TEPar är TEP1-12656-0,6 som är något kraftigare .

Ovanpå dessa ska en kylfläns på med möjlighet till vattenkylning .
Som cirkulationspump används en från en motorvärmare , Kylvatten tempen kan tillåtas till 80 grader .
Alternativ kylning via fläkt ELFA EBM PAPST eller motsvarande , ev en procesorkylare .

Kablar med silikonhöljen alternativt blankkoppar med keramikpärlor .

Strömmen styrs med backdioder .
Batteribanken startas med ca 100 Ah och byggs på eftersom det behövs . Kommer att kollas .

Har ni förslag på var jag hittar kopparplåt i rätt dim. och lämplig kylfläns hör av er .

Andra mindre projekt är en vaccumpump som ska vara igång innan sommaren är slut plus en mobil radioenhet .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.07 2011-03-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.23 2003-06-26
Inlägg: 6826
Ort: Landvetter
Har du några tips på var man kan läsa mer om tekniken eller konstruktionen bakom en termoelektrisk generator?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.12 2011-03-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 34462
Ort: Borås
Seebeck-effekten kallas det för, finns en hel del på wikipedia om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.23 2011-03-26 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Finns endel äldre trådar här på forumet om du söker .
Sedan så finns det massor på google .
Titta bla på motorsidorna för tex BMW använder tekniken i sina bilar .

Sedan finns det en sida som tillverkar TEGar av olika sorter i Sverige som jag tycker är bra .
Utvecklingen har gått framåt .
http://www.termo-gen.se

http://www.termo-gen.se/sidor/generators.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.00 2011-03-26 

Blev medlem: 10.33 2010-06-19
Inlägg: 503
Hehe, jaa... har tänkt lika dant och blivit riktigt impad av hur jäkla ineffektiv den är.
Såg en video häromdan på youtube, han skruvade ihop två stekpannor med 4st 140W peltiers. Fyllde översta med vatten under ställde han på grillen!!
Han fick väl ut kanske 3V och någon ampere sen brann peltiern upp... dom brukar inte vara gjorda för mer Thotside än 80C-120C.
Finns några som har Thotside på 210C.

Bästa hitintills:
http://www.youtube.com/watch?v=d8-t6_y-AIQ

kanonvarm brännare, stor luftkyld fläns, 120C tempskillnad = 2,2W ut (varav fläkten drar väl lejonparten!!!!)

En alkoholbrännare av den typen genererar säkert omkring 500-1,5kW

Tittade på BMW's grejer... 30W genom att köra avgaserna ENA SIDAN mot kylarvattnet ANDRA SIDAN.
Förutom att det är helt idiotiskt eftersom fläkten i bilens nos måste ventilera bort ÄNNU mer värme, den drar betydligt mer än 30W....

Enda lösningen verkar vara STIRLING. Eller är det varmt nog: ångmaskin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.09 2011-03-26 

Blev medlem: 10.33 2010-06-19
Inlägg: 503
Denna:
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... rbanks.pdf

2006... inget nytt verkar kommit ut på marknaden. Massor av spännande nya material men inget verkar ha fungerat, för nu 5-6 år senare är det fortfarande tyst som i graven.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.46 2011-03-26 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Nä det är väl kanske så .
De tävlar ju sas mot vind och sol (el) kraft , och de har ju lite bättre verkningsgrad .

Men tror nog att det går att komma längre med denna typ av elgenerering om man bara satsade .
När oljan börjar sina på riktigt = blir så dyr att folk börjar klaga , så kommer nog fler alternativ att uppmärksammas och experimenteras på .

Tekniken är ändå så pass intressant att experimentera med , så jag ger det ett ärligt försök .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2011-03-26 

Blev medlem: 21.26 2006-03-26
Inlägg: 3406
Ort: Smedjebacken
Om man tänker sig en värmeväxlare vatten-vatten mellan panna och ack-tank där generatorn är själva överföringspunkten, hur dimensionerar man detta? Tänker på värmeöverföring som viktigaste punkt då man gärna vill evakuera värmen i lagom takt när pannan blir varm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.38 2011-03-26 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Titta på den här sidan tex .

http://www.termo-gen.se/pdf/TGC_2200-30 ... t_info.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.21 2011-03-27 

Blev medlem: 10.33 2010-06-19
Inlägg: 503
Mjo... jag undrar hur mycket den termiskt "kortsluter" heta och kalla sidan... :mrgreen:

Åhh... man är ju så sugen på och kapa el-ledningen till energibolagen...
Svårt och få el ur låg värme källa som 70-90C vatten (värmt av solen, ex.vis)
Men denna skulle hjälpa på vägen http://kalinacycle.net/flow/
Annars får man väl bita i ineffektivitetsäpplet och smäcka ihop en apstor Stirling med generator.
Eller rankine-cycle / ångmaskin med sluten process med nå'n rolig kemikalie med låg kokpunkt (+ generator).
http://en.wikipedia.org/wiki/Rankine_cycle
Har fastnat för n-pentan. Finns anläggningar med toulen men det är för hög kokpunkt för en annan.

Sen på vintern får man komplettera med en E85 driven generator som ger primärt EL men utarmas på värme till "nattbuffertern".
Man får väl bränna egen drivmedel med frukt från trädgår'n.
Har dessutom funderat på flera olika spänningssystem. Så jädra jobbigt och ineffektivt och hålla en jättemotor snurrandes på exakt varvtal för 230Vac.
Tänkte ha en (stor) BLDC generator som primärt ger högspännd DC. DC'n buckas ner till 240Vdc för alla förbrukare som går lika bra på DC. Kanske alla belysning blir LED på en egen buckad 12/24V DC lina.
Sist så får man väl bygga en klass D stärkare som petar ut nypressad 230Vac till tvättmaskinsmotorn, diskmaskinsmotorn, spisfläkt, stereo och TV.
Borde inte behövas så stor effekt på 230Vac pressaren... man klarar sig på 2kW... kanske

Fast förmodligen stannar allt på drömstadiet, som vanligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.09 2011-03-27 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Det finns ju en annan tråd här på forumet som handlar om termoelektriska generatorer .
Där finns några länkar , som kan vara nyttiga även om man inte vill bygga en TEGgenerator .
Där kan man se lite om effekten och vad man kan fundera på att vilja driva med 220-230 V . Och hur man balanserar upp det systemet så att strömmen räcker , efter viss ransonering dock .
Men det visar i alla fall hur lågt man kan gå om man tänker till .

En stirling , n-pentan helt OK , det finns många system att titta på och testa .
Har haft en gammal kultändare , båtmotor med backslag . Har säkert fungerat även med matolja eller liknande om man jobbat på det .
Jag köpte den för 5 kronor så det var lite för enkelt när pappa bjöd 2000 kronor att bara sälja iväg . Kanske synd idag , men .

Har även haft en vattenturbin , så pass stor att den var kopplad på nätet och det såldes el till energiverket , i alla fall större delen av året . Det hade 6 meters fallhöjd , så den var inte så litet .
Det var mycket jobb ändå med vattenkraft . Men annars är nog det bland de bättre och effektivare sätten att producera el på .

Men just att experimentera och se hur långt man kan gå , och vilka sätt som är möjliga , det är helt enkelt kul .

Funderar nu på att göra om generatorn som finns till salu här till en generator till en mindre vattenturbin om jag hittar lämpligt vattendrag .
Skippa bensinmotorn .

Finns många knasiga ideer här .
Så fortsätt att skriva även om det flyter iväg och blir OT . Kul med trådar som utvecklas .

Men ni får gärna komma med förslag på heatsink , dvs kopparplattan i botten .
Kylflänsarna har jag ju fått lite mer koll på nu från tråden om formeln för fotogenlampans effekt .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.23 2011-05-21 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Har nu fått tag i koppar , men i form av plattjärn , fd kopplingsplintar ur ett ställverk .

Så nu till frågan hur sammanfogar jag dem på bästa sätt ?
Har sett att det för bågsvetsning , som jag inte kan , finns elektroder som är special just för att sammanfoga material som ska kunna leda ström .
Vilket inte jag behöver , men värmeledningsförmågan ändras inte med de elektroderna , vilket det kan göra annars .

Finns andra sätt ?

Fosfor-koppar tråd för lödning ?

Silverlod ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.44 2011-05-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.32 2006-09-10
Inlägg: 15302
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Silverlod: Ja
Propanfackla, Ja
AC/Ox fackla, Ja.

Fosforbrons: Ja.

Svets,

Gas, Ja
(finns en mängd olika hårdlösningspinnar för detta, silverlod används tex till vattenrör och liknande, men finns billigare sorter baserade på mässingslod om det inte skall vara för dricksvatten och liknande, hårdlödning med lodstänger går att köra med en vanlig kraftig propanfackla, (glöm inte för ändamålet avsett flussmedel. Du behöver även en scotstrasa, ren stålull eller liknande att ta bort oxid och skit på lödytorna innan, håll till på tex en eldfast sten, etc eller en tjock stålplatta du inte är rädd om (finns även skyddsdukar (Edit: Merparten av sorterna som är likvärdiga har olika temperaturintervall så att det skall gå att löda sammansatta delar utan att lodet smälter, man kör då lod i fallande intervall, men det behövs troligen inte här så du kan använda ett enklar elod med högre smältpunkt, eller mjuklod med lägre, om det håller sig under, vad är det 180 grader?beroende på vad man använder, hårdlod finns för över 800 grader (sedan börjar kopparen själv smälta...).)))

TIG Ja.
(använd remsor av önskat material och kör med fin spalt)

MIG/MAG, ja, men kräver specialtråd som är svindyr om man bara skall göra smågrejer, men relativt billig om man köper storpack.

Pinne, vet ej, men troligen, gissar dock pinnarna är dyra som guld i så fall...

Tex...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.18 2011-05-22 

Blev medlem: 07.59 2011-03-10
Inlägg: 549
Tack för ett utförligt svar !!

Jo det finns pinnar för att svetsa koppar , andra siffran i nummret ska vara en fyra om den klarar koppar .
Så tror det var 94.någonting på elektroden .
Inte så vanliga .

Mjuklod tror jag inte på , för jag kan ju hamna högre med värmen . Termoelementen jag ska använda tål högre temperatur än 180 grader . Så 500 + är fullt möjligt på kopparplåten .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.09 2011-05-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.32 2006-09-10
Inlägg: 15302
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Enklast är troligen silverlod eller motsvarande och gasolfackla om man ej hållit på förut, nackdel, dyrt som stryk.
Var väldigt länge sedan körde mässingslod, men finns nog även det med färdigbelagda med fluss idag tror jag, ren koppar är inte så känsligt då det har högre smälttemperatur än mässingslegeringar.

TIG torde vara smidigast, då kan man helt enkelt skära remsor av koppar och köra direkt.

Annars gas, är mig veterligen de vanligaste metoderna idag, gas har jag aldrig kört på koppar men principen är densamma som vid hårdlödning, och man använder även ungefär samma grejer, med ett vanligt munstycke anpassar man bara lågan vad jag minns.

När man lagade statyerna (blommorna som alltid blev krossade varje vinter typ pga deras placering...) i staden jag var förut förut vet jag man använde antingen TIG eller AC Ox fackla och bronslod på stänger.
Vattenledningarna här lödde vi med silverlod (finns både som lösa stänger/tråd eller flussbelagda dito, det skall vara fluss för hårdlödning till detta) och en vanlig Henderson brännare (gasol), men det var som sagt mer för att det går dricksvatten i dem. Mässingslod fungerar på ungefär samma sätt, men behöver högre temperatur. Vad som är extremt viktig vid lödning 'är att ytorna är kliniskt rena från fett, därav duken som fungerar som fin smärgel och finns på välsorterade hantverkshandel tror jag. Vi körde separat fluss, som påstrykes innan som vanligt, men tror inte det har så stor betydelse, mest att de var något billigare då. Edit: Flusspasta (för hårdlödning) är inte speciellt svårt att använda, väljer du sådan är det i princip bara att lägga på relativt rikligt (utan att överdriva för mycket) efter rengöring med polerduken så du får ett jämnt lager.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010