Modifiera väderstation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jochen_birch
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 april 2006, 14:41:46
Ort: Örebro

Modifiera väderstation

Inlägg av Jochen_birch »

Är det någon som har koll på hur en väderstation kommunicerar mellan givare och basenhet?
Det jag vill göra är att ta bort 433MHz delarna (gissar jag att det är) och koppla detta via RS232 istället.

En modell jag funderat på är en sådan...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =138075543
Alltså, tror ni det är seriell kommunikation innan det går genom luften?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av danielr112 »

Får man fråga varöfr du vill ta bort det trådlösa?

Den farsan har kan man köra både ock. Han har utag för att köra sladd mellan allt också eller trådlöst. Den liknar den på classe men inte riktigt. Så kolla upp det först.
Jochen_birch
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 april 2006, 14:41:46
Ort: Örebro

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av Jochen_birch »

Jag vill ha sensorn långt bort och jag vill förlänga detta med RS232.
Vet du vilket fabrikat han har på sin? Om det är sladd mellan så är det förhoppningsvis seriellt gränssnitt och mitt problem är löst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av mrfrenzy »

Varför ska du använda just rs232? Ta en termometer som mäter strömmen genom ett värmekänsligt motstånd. Flytta motståndet med en lång tvåtrådskabel.
Jochen_birch
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 april 2006, 14:41:46
Ort: Örebro

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av Jochen_birch »

det är vindmätare som är aktuellt.
avståndet är 3km.
alltså, vet någon hur kommunikationen ser ut innan 433mhz-delarna?
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av Joe »

RS 232 fungerar bara upp till 15m: http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232

Jag skulle tippa på att det inte är några problem att ta bort radiodelarna och ersätta dem med RS-422 eller RS-485
Dock så räcker inte de heller till utan du blir tvungen att ha reapeters efter vägen.
Förutsatt att det är "standard" radio moduler.
Senast redigerad av Joe 10 januari 2010, 23:08:46, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av danielr112 »

Farsans liknar den på bilden sånär som lite färger typ. Han kan köra runt 50 meter med kablen. (Enligt manualen) går säkert att köra 100meter med lite tur också. Just nu kör han trådlöst och då har han den 30 meter bort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av grym »

klart det är seriellt kommunkation, dock väldigt osannolikt att det är något man lätt kan förstå sig på

ska man ha långa avstånd så skulle jag fundera på hur man kan överföra saker och ting

kabel, dyrt och krångligt, fiber är likaså
om det är fri sikt så kan det funka med vanliga kommunikations moduler eller ir/laser
dock med bra antenner/optik

då finns radio och internet kvar, finns det möjlighet att jacka in sig på nätet så finns det ju den möjligheten till kommunikation

annars är det radio som gäller, enklast är någon kommersiell sort, som gsm eller bättre

ju mera man vet ju mera kan man utesluta eller rekomendera
Jochen_birch
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 april 2006, 14:41:46
Ort: Örebro

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av Jochen_birch »

Det jag skall göra är att sätta upp en vindmätare/vindriktningsgivare på en plats som ligger ca 3-4km från mitt hus (ingen el på platsen).
Jag har tillgång till radiomodem som kan köra upp till 9600.
För att undvika att ha för mycket prylar som skall kraftmatas så vill jag helst ha mätarna ute och resten av delarna hemma hos mig.
Radiomodemen har jag koll på och vet att de fungerar på dessa avstånd.
Av den anledningen vill jag plocka bort de trådlösa delarna som inte når så långt och byta ut dem mot radiomodemen.

Hoppas att det klarnar lite av detta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av grym »

dåså, det finns hela väderstationer som har koppling till datorn via rs232, skaffa en sådan och bara kör
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av v-g »

Är det någon slags uppmätning för ett vindkraftverk?
Jochen_birch
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 april 2006, 14:41:46
Ort: Örebro

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av Jochen_birch »

Nej bara fattiga surfare som vill ha koll på vinden.
kempe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 januari 2008, 15:13:36
Ort: Norrköping

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av kempe »

Haha, nästan lite scary det här.
Hittade den här tråden när jag satt och letade information i Forumet kring hur man kan öka räckvidden på en trådlös väderstation för att kunna göra just samma sak, placera ut en väderstation på ett skär för att få reda på vinden där ute. Sen ha mottagare och dator inomhus för presentation på nätet osv.

Den bästa lösningen (men tyvärr ganska dyr) jag kommit fram till skulle nog vara att använda XBee radiomodem. De kan ju prata i nätverk och drar inte mycket ström. Det här skulle vara bra om man vill sätta upp fler stationer senare (vilket jag funderar på).

Men det billigaste jag just nu jagar mer information om är om man inte kan boosta upp räckvidden på en vanlig trådlös väderstation. Jag skulle behöva komma upp kring 3 km men det är ju över öppet vatten utan hinder.
Vad tror ni folk, är det något man ska gå vidare med? Eller är det bara dumt. Olagligt? Risk för att slå ut alla liknande i närheten?

Eller har någon en annan idé hur man kan lösa det här billigt och bra?

Jochen_birch: Hoppas det är ok att jag hänger på i din tråd
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av ristomemo »

Har inte provat XBee själv, men räckvidden verkar ju inte vara så värst lång. Satsa hellre på någon radiomodem som jobbar på lägre frekvenser (finns några licensfria band så slipper du reta någon i onödan). Dessa modem kanske drar lite mera ström, men det löser du ju en PIC/AVR som sköter det hela och bara aktiverar utrustningen någon gång då o då. Du behöver väll knappast se vinden varje sekund. Solceller sköter ju så klar laddningen.

Har du fri sikt kanske tom de små modulerna från swechtrading.se fungera, om man har bra riktantenner. Har någon provat på vad de presterar?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av danielr112 »

xbee 50mw borde räcka. men det är väl på gränsen-. Sedan är det ju inte tillåtet att använda de heller i våra trakter.
Skriv svar