Pulsräknare med minne och PC-interface, hjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Frasier
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 april 2006, 12:59:13

Pulsräknare med minne och PC-interface, hjälp!

Inlägg av Frasier »

Hallå alla!,

ska försöka bygga mig en pryl men är ganska nollad när det kommer till kritan :-) och vill därför ha er experthjälp. Jag förklarar applikationen så gott det går så får ni gärna komma med förslag på lämpliga kretsar etc. Jag skulle bli ytterst tacksam för er hjälp.

----------------
Kretsbeskrivning

En induktiv givare matad med 24V levererar 24V pulser till en räknare som lagrar räknartalet i ett beständigt minne. Detta minne läses av från dator titt som tätt (läs: ofta/hela tiden). Räknaren nollställs först då kommando ges från PC. Tillgänglig spänningskälla är 24V, kommunikationen mellan dator och räknarkrets skall ske via en ledare. Parallellport och skrivarport finns att tillgå.
----------------


----------------
Mina tankar
  • Jag antar att man måste använda sig av nån typ av synkron räknare, vippor?!, som sedan matar över talet till ett register.
  • Då kommunikationen skall ske via en ledare så kanske man måste ha någon form av MUX (kanske inte ens är möjligt att lösa kommunikationen via en ledare då den är riktad i båda riktningar i och med resetsignalen till registret?)
  • Spänningsnivåer borde lätt kunna lösas med linjära regulatorer.
----------------

Jag hoppas att jag fått med allt av vikt, annars så är det bara att fråga. Vad tror ni om det?

/Niklas
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

I och med att du vill ha kommunikation över en enda tråd verkar det lämpligt att använda någon av Maxims 1-wireprodukter.

DS2423 har två pulsräknare. Dock kräver den batteribackup eftersom räknaren nollställs om spänningen försvinner. Men den kanske kan vara något att fundera vidare på...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

beständigt minne?
Den bör matas från samma 24V källa som givaren, så pulser lär väl inte
dyka upp då denna 24V försvinner.. däremot kanske du önskar att värdet lagras då 24V försvinner...

Rs232, 3 kablar.. skulle det funka? eller är det krav
på endast 2 kablar..?


Utmärkt jobb för en AVR eller PIC...eller liknande..
Att bygga diskret med vippor och liknande blir säkert både dyrare och
mer komplicerat....


Swech
Frasier
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 april 2006, 12:59:13

Inlägg av Frasier »

Tack JockeE för svaret! Skall bara svara på de frågor Swech ställde innan jag kollar djupare på dina förslag.

Swech:
Jo beständigt, kanske med hjälp av ett knappcellsbatteri som håller spänningen till en registerkrets?!

Kretsen kommer vara placerad i samma utrymme där givaren blir matad så det kommer alltid att finnas en 24V DC-nivå.

"Kravet" är ju egentligen 1 tråd, det är det som finns tillgängligt idag och vill därför köra vidare på aktuellt upplägg så långt det går. Ska kolla på JockeEs förslag.
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

1-wire använder sig av en och samma tråd för dubbelriktad kommunikation, samt spänningsmatning om man vill. Men det krävs en sluten krets, så man kommer inte undan att det på ett eller annat sätt behövs två trådar.

Hur arbetar systemet idag då? Är det verkligen bara är en enda tråd?
Frasier
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 april 2006, 12:59:13

Inlägg av Frasier »

Jo det finns ju iofs en jordpotential och därmed blir det en sluten krets om det var på det du tänkte?

Idag matas pulsen direkt till PCn via en optokopplare, det jag vill ha med den nya lösningen är en "beständig räknare" som håller pulsantalet i minnet vid spänningsfall. Det finns tre ledare i dagsläget, jordpotentialen, 24V DC samt pulsledaren.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag kan bara se två lösningar som är hyffsat enkla, varav 1-wire som redan nämnts är det ena och det andra är att låta det vara som det är men med en liten mikrokontroller som räknar pulserna och sedan överför till datorn vid begäran, mikrokontrollern sätts då enklast vid datorn så du kan ha kvar kabellösningen som finns.
Frasier
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 april 2006, 12:59:13

Inlägg av Frasier »

Jo det är jäkligt sant Björn, så enkelt, suck vad blind man är ibland. Ska fundera på saken ett tag, kanske glömt nått av värde.

Tack tack, snabbare respons än det ifrån detta forum får man leta efter, jag föreslår härmed att alla beslut gällande allt och alla tas härifrån :-) . :wink:

Måste iofs fortfarande lösa PC-interface biten...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ett tips bara: PC'n ska inte skicka en nollning, den ska skicka en "jag har fått x pulser" där man sedan subtraherar x från "antal nu" i räknaren. På detta vis missar man ingen pulser som skulle råka komma mellan avläsningen och nollningen.
Skriv svar