Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Har varit dålig på att uppdatera tråden på ett tag nu... Det har hänt ganska mycket och maskinen är faktiskt nästan redo att testköras med stegmotorerna för första gången. Här kommer en liten uppdatering på en del av vad som hänt...

Jag skall försöka hålla mig till den rätta ordningsföljden...

Jag letade rätt på tre stegmotorer (Nema 23), drivkort och nätagg på Ebay. Billiga och verkar tillräckligt kraftiga..
1.jpg

Caddade lite på motorfästen som passar i befintliga fästpunkter och fick hjälp av Fagge att fräsa ut dem i 3 mm aluminium.. Resultatet blev kanon och allt passade perfekt!

Allt blev precis som tänkt!
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

Fick även tag på passande remhjul på ondrives i UK. Dessa måste borras upp till 8mm ,här skulle det vara bra med en svarv...


Lägger upp detta så länge.. Det finns mer att visa, men bilderna ligger inte i datorn än och det känns lättare att ta lite i taget :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Det var inte igår...

Projektet har stått still läänge på grund av olika omständigheter, men nu har jag tänkt ta tag i det lite smått i alla fall.. Lasern har vart ute på hal is ett tag (Till Salu) men nu börjar ekonomin räta sig lite så jag har beslutat mig för att behålla den och försöka få igång den.. Även om jag saknar min CO2 laser vääldigt mycket så tror jag att det var bra för diodlasern att den blev såld. Jag vill ju använda diodlasern till detta projekt men när jag hade CO2'n så var det lätt att glömma diodlasern, då CO2'n bara är att sparka igång och diodlasern är lite läskig.. Bristande kunskap och känsligheten i komponenterna har skrämt mig lite.

Nog om laser hit och laser dit... Jag har nu i fokus att sparka igång diodlasern.

För att komma dit ska följande göras:

- Montera FAP'en på kylpaketet, vilket innebär att tvätta ytorna noggrant, ta bort oxiden på indiumfolien med saltsyra och tvätta med dest. vatten och sedan skruva ihop det hela.

- Bygga ihop ett nätagg.

Jag kommer att fixa nätagget först, är min tanke.. och här kommer jag att behöva lite hjälp från er proffs. Drivern som jag köpte till lasern är designad i första hand för kontinuerlig drift men kan styras med TTL-signal.

Jag har googlat som en tok på TTL och allt vad det innebär men jag får inget grepp om hur en sådan signal ska se ut för detta ändamål.

Jag vill, med hjälp av en pot, kunna reglera effekten från 0 till 100% men vilken upplösning är lämplig och vilken bas/grundfrekvens är bäst för detta? Det kanske märks av frågorna att jag inte riktigt är hemma på detta..

Min första tanke kring detta är att bygga en enkel PWM-krets baserad på en 555'a och styra 5V TTL med en transistor.. Men jag kan inte matten och allt det där för att kunna "få det jag vill ha" dvs. vara säker på att kretsen bara kan kopplas in till Laserdrivern och veta att jag får 0 effekt när poten är i botten och full effekt när jag vrider upp poten på max.

Usch.. Jag har vart ifrån elektronik på tok för länge.. känns som att börja på noll igen :(


För övrigt (det mekaniska) så har jag nu plats att grejja på. (har haft maskinen i hallen i min lägenhet i 2 år= ingen plats att grejja på)
Dock är det 2 mil dit och det krävs mycket för att få min häck förflyttad dit med diverse verktyg mm som kan behövas. Där av satsar jag nu på Lasern som jag har här hemma..
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av lond »

Att göra en TTL-PWM styrning till lasern skulle jag använt en µP. Fördelen är att då kan du antingen styra PWM:n med en potentiometer, knappar eller en rotationsenkoder och visa exakt PWM på en display. Jag gjorde en liknande lösning till min lilla IRled-laser (pott-A/D-µP-hwPWM-laserdrivare), ingen display, bara en 8-pin PIC.

/// Marcus
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Tanken har slagit mig.. Har en Arduino liggandes på skrivbordet som jag sneglar på. Dock tänkte jag aldrig på en display! I så fall skulle jag ju kunna "översätta" så att lasereffekten visas i % kanske? Inte alls haj på Arduinon men koder finns det ju mängder av på nätet. Klippa/Klistra :)

Dock kommer jag nog till en början bara att försöka få ut en TTL-signal på så enkelt vis som möjligt.. Dock fortfarande osäker på hur signalen ska "se ut", pulstider mm.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av lond »

Vilken frekvens PWM:en skall ha beror på vad drivsteget vill ha. Sedan varierar man förhållandet mellan Ton och Toff = Duty Cycle = 0-100%.

Bild

Displayen visar %-värdet på PWM-signalen som borde vara det samma som lasereffekten i %.

TTL brukar mena att signalen skall ha värdena 1 = 5V och 0 = 0V.

/// Marcus
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Ah.. Tack! Ska testa lite med Arduinon..
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Har pillat lite nu..

Jag får en display (16x4 HD44780 typ) att visa 0-100% men har problem med att tex nollor hänger kvar..

Om jag vrider upp poten från 0 till 100 och sedan ner till tex 84 så står det 840.. :)

Skulle även vilja formatera siffrorna åt höger.. ååhh kommer inte på vad det heter på svenska.. "align left" så att i stället för [1][ ][ ] ska det vara [ ][ ][1] , [ ][2]∞.. osv om ni fattar :P Men jag måste få bukt med de eftersläpande siffrorna först... :/


Edit: Grammatik (alldeles för sent för att skriva..)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av blueint »

Menar du?
printf("%-3d% procent\n", pwm_value );

Bör skriva "56 procent" om pwm_value=56 och printf implementationen är korrekt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av X-IL »

Problemet med kvarvarande siffror är enkelt, man måste rensa tecken själv. Ett "fultrick" är att skriva ut ett gäng blanksteg bakom dina siffror. Då kommer du att få önskad effekt.

EDIT:
Blueint har nog inte riktigt tänkt igenom sitt svar, det är inget galet men skriver inte ut på LCD på en Arduino så som det är skrivet.
Det finns även massor av andra sätt att lösa ditt problem.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av chille »

Kod: Markera allt

[12:22:28 chille@chille:/tmp] cat test.c
#!/usr/bin/tcc -run
void main(void) {
	printf("%3d%%\n", 1);
	printf("%3d%%\n", 98);
	printf("%3d%%\n", 100);
}
[12:22:30 chille@chille:/tmp] ./test.c
  1%
 98%
100%
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Hmm.. Okej! Ska kolla lite djupare på detta så jag oxå förstår vad jag gör :P Kul med ett projekt där arduinon ingår.. blir sällan att jag pillar med den annars..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Sv: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av X-IL »

Vet inte hur printf eller sprintf funkar eller finns i Arduino-miljön, men de lär inte skriva ut på LCD. Finns sprintf så går det ju att skriva till en strängbuffer, och sen skriva ut den till LCD. Men problemet kvarstår, du behöver skriva över/rensa tecknen på en HD44780-display.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av chille »

Fast om det finns en korrekt sprintf-implementation är det ju bara att högerjustera texten direkt, och då behöver man inte skriva över "skräptecken".
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Har testat fram och tillbaka och det fungerar inte rakt upp och ner men jag har fått lite bättre grepp om det nu. Måste antagligen använda mig av ett Library som jag inte kommer ihåg vad det heter för att det skall fungera på det viset.

En annan fråga.. Om jag pulsar lasern med ca 50% vid ca 2 volt och 50A , kommer inkopplad amperemeter då att visa 50A eller "relativ" ampere (tex 25A)? :humm:
Användarvisningsbild
HenkiBoy
Inlägg: 131
Blev medlem: 9 februari 2005, 13:09:13
Ort: Halland

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av HenkiBoy »

Hänt nåt mer med plottern? *Lite* nyfiken. :)
Skriv svar