Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Hej hopp...

Projektet har utvecklat sig lite mer än det var tänkt och man kan säga att det börjar på ny kula från och med sida 9 i tråden! I stället för att enbart bygga en maskin enbart för laserskärning har jag nu ändrat planen till att bygga en "multimaskin" på grund av de nya förutsättningarna... Mer om det på sid 9.


Jag har planer på att bygga en laserskärare som ska skära i depron, vilket är skivor på 1200x800 mm av i detta fall mörkgrå frigolitliknande golvisolering. Detta är ett populärt material för bygge av rcflygplan...

Här om dagen lekte jag lite med en laserdiod som jag plockat ur en dvd-brännare och upptäkte att det gick lätt att skära/ smälta depron. Tanken på en cnc styrd "skärmaskin" kom direkt. Jag hittade en lasermodul på ebay som jag tänker använda.

Dessutom har jag en gammal plotter som jag fick av en nära släkting. tyvär fungerade den inte som den skulle, men jag började plocka isär den för att se om det fanns något användbart till mitt "laserprojekt". I min ögon är det som jag fann en guldgruva!

Här är en del bilder jag tagit:
IMG_0104 (Custom).JPG
IMG_0106 (Custom).JPG
IMG_0109 (Custom).JPG
IMG_0117 (Custom).JPG
IMG_0119 (Custom).JPG
IMG_0129 (Custom).JPG
IMG_0133 (Custom).JPG
IMG_0136 (Custom).JPG
IMG_0137 (Custom).JPG
IMG_0140 (Custom).JPG
IMG_0141 (Custom).JPG
IMG_0153 (Custom).JPG
IMG_0156 (Custom).JPG
IMG_0113 (Custom).JPG
Förstog varför den inte fungerade som den skulle då några komponenter korriderat.. :(

Tyvärr är motorerna unipolära, vilket egentligen inte gör så mycket då hela laserapparaten kommer att "gå i luften" och några påfrestningar inte blir märkbara.


Jag har ingen aning om hur plottern "snackar" med pc´n, om det i princip är på samma sätt som en CNC-fräs eller om det är på något annat sätt, men motorstyrningen måste ju ändå ske på samma sätt vare sig det gäller fräs eller plotter. Så jag borde kunna finna de komponenter jag behöver för att kunna bygga två drivkretsar. (X och Y).

Motorerna är liknande de jag fick med min "Lillasyster" från Jojje och är på 5,5 volt / 1,3 A och 1,8 grader per steg.

Hur mycket av grejerna kan man återanvända? Lite svårt kanske att se vad det är för komponenter...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dechaine 5 mars 2011, 22:17:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan använda kontrollerkorten du fick med Lillsyrran även till Unipolära motorer, men inte tvärt om.

Den fungerar (fungerade) i princip som en printer, bara att den kör över en linje i taget. Troligtvis är det HPGL(2) som används. Jag hade nog använt det som går av det mekaniska, inkl motorerna, och "lånat" det elektriska från Lillsyrran.

Om du sätter ett stödbord framför, och ett bakom, så behöver du nog inte bygga om så mycket.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Fint projekt, du kan nog använda det mesta från plottern. Vad är det för laserdiod du ska använda? Skaffa rätt fokus/kollimeringsoptik så du får en smal och fin stråle bara. IR-dioder fungerar troligen bäst.
Googla även vad plastmaterialet ger ifrån sig för gaser vid förbränning och se till att ha bra ventilation så slipper du få lungcancer!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sätt lasern där plotterdelen sitter normalt sett, skrota hela styrkortet och sätt in ett av jojjes kort och ett nätagg där i stället och koppla till datorn, kan knappt bli enklare :)
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Jag har oxå funderat på att använda själva plottern som den är, alltså det mekaniska, men nackdelen är att det är en räfflad stång som matar pappret fram och tillbaka. Det sitter oxå spänn/ press-rullar som pressar pappret mot denna räfflade stång så att pappret inte halkar snett... Där emellan får det inte plats något depron. Depronet är ganska ömtåligt för yttre påverkan och blir lätt "repigt".



IMG_0157 (Custom).JPG
En av "pressrullarna"


IMG_0160 (Custom).JPG



På grund av platsbrist hade jag tänkt bygga ett enkelt ramverk som man lägger ut på golvet, ovanpå depronskivan. På det viset ska man enkelt kunna plocka isär maskinen hoh ställa undan den i ett hörn när den inte används.. Eftersom att själva lasern inte behöver stå emot krafter från materialet behöver inte konstruktionen vara stabil alls. det är ju bara rullvagnarnas (X, Y) vikt som påverkar stegmotorerna...


laser_ proj.JPG
Har man inget CAD får man ta Paint! :)

Så här hade jag tänkt konstruera det hela. Om ni förstår principen... Det behövs ju inte något kullager under "rälsen" då det inte blir några krafter neråt.. Det blir samma konstruktionsprincip på portalen.. Hade tänkt mig alu-profiler.


Lasern jag hittade på ebay är en röd lasermodul med lins och allt och krämar ut 350mw vilket troligt vis är mer än tillräckligt att skära detta material med..

Hittade detta på en hemsida angående gaser vid upphettning av polystyren (Depron): "Tester visar att det utvecklas mindre mängder giftiga gaser vid förbränning av polystyren än vid förbränning av produkter baserade på trä."
Dock kommer jag självklart ha god ventilation.. I min tidiga tonår satt jag nästan en hel dag och skar cellplast med värmetråd.. Fick ganska jobbig huvudvärk på kvällen :)


--
Gjorde om en bild (som är 1030 pixlar bred) till en länk.
//Jimmy
--
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dechaine 24 oktober 2010, 18:41:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan du inte klippa till en pappersram som du fäster Depronet i. Då är det bara pappersramen som går under spännrullarna.
Ta så tjockt papper du hittar, då blir det stadigare.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Testade att rulla lite depron under en spännrulle, men det var inget vidare...
Blir väldigt fula märken. Ser bättre ut på bilden än i verkligheten..
IMG_0162 (Custom).JPG




Problemet med pappersramen är att den inte får plats under rullen, inte ens 3mm depron går under utan att man får trycka dit den. Jag vill oxå kunna skära 6mm depron vilket absolut inte går under..



IMG_0163 (Custom).JPG
Här är pressrullen i sitt "uppfällda" läge.. Inte mycket plats :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dechaine 24 oktober 2010, 18:44:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej då blir det ju genast lite svårare...

Då är det nog dags att slakta plottern och se vad av linjärdelarna man kan använda i en nykonstruktion, motorerna är ju självklart, men sedan är det frågan vad som mer finns i den...

Prova rita i Google Sketchup i stället för paint:
http://sketchup.google.com

Du behöver alltså ett arbetsområde på 1200*800, det är rätt stort?
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Tackar för tipset om Google SketchUp!!

Japp... 1200*800.. Mm. ganska stort. Det är därför jag funderar på en "portabel" maskin som man kan enkelt montera isär..

Om ni förstår principen på skissen här ovan, så hade jag tänkt mig att de två profilerna som ligger underst, alltså de som blir 1200mm + ska vara helt "rena" möjligt vis bara något i ändarna så att de ligger paralellt med varandra. Så hade jag tänkt att båda motorerna skall vara på portalen, i princip som på plottern som det är nu (bild 6 i första inlägget), om ni tänker er att hela plottern åker på profilerna som ligger på golvet, med den lättrade stången som "drivhjul" om ni förstår... :wacko:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vet ju inte riktigt om jag tror på att använda den lättrade stången som drivhjul... men det kan ju fungera..

Kuggstång vore nog den bästa lösningen i ditt fall då du vill ha en portabel maskin, aluprofilerna bör vara rätt kraftiga för att inte deformeras i längden.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Jag tänker inte använda den stången, bara principen om det fungerar i praktiken... ska se om jag hinner rita något i dag.. ska iväg en sväng nu. Ska fundera på konstruktionen under tiden:)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du får tänka på att drivningen på en så här pass bred maskin måste ske på båda sidorna för att undvika byrålåde-effekt.

Jag kom på, att om du bara ska skära tunna skivmaterial (inget behov för en Z-axel) är det ju inget problem att sätta en skärm runt lasern som sitter 10mm från botten som dels fungerar som skydd för att minska mängden laserljus som slipper ut, och dels för att då kan man ansluta en slang och en utsugsfläkt som man kan hänga ut genom fönstret för att slippa lukta smält polystyren inomhus.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

Eller så har man styrning och drivning på ena sidan och rullar som bara tar
upp vikten på andra, det är nog enklaste lösningen nu när man inte behöver bekymra sig för skärkrafter.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Ingen dum ide, det där med skärm/ utsug.. Ska jag absolut praktisera!
Kan nog vara en god ide med drivning på en sida och rullar på andra också! Ska se om det går att göra så utan att det blir för avancerat med stabilliteten.

Har en liten tanke... Jag har hört att det skall vara dyrt med remdrift, men jag kom att tänka på en best jag har ståendes på hyllan...



IMG_0170 (Custom).JPG
Min RC helikopter har remdriven tail, och det är ganska så hålbara grejer.. man kanske kunde använda det (inte den som sitter på helin:) ) till drivningen av lasermodulen på portalen..



Lite bilder på min "upptäkt" ang laserskärandet...


IMG_0168 (Custom).JPG

IMG_0166 (Custom).JPG
"Bara" ~200mw...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dechaine 24 oktober 2010, 18:50:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Angående elektroniken... som jag skrev tidigare borde väl de komponenter som behövs för att bygga två drivkretsar till motorerna finnas i kontrollern, eller?! Visst ska jag köra med jojjes kort så länge; men det skulle vara skönt att ha en separat kontroller till denna så småning om. Men jag har läst att det är ganska så enkla kretsar till unipolära motorer...
Senast redigerad av dechaine 14 april 2008, 22:59:11, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar