Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Det dröjer lite till.. :(

Nätagget från ryssland kom på posten för ett par veckor sedan. Jag beställde en massa resistorer för att simulera laserdioden under testmätning. Jag tyckte att spänningen varierade lite för mycket för att hänga på lasern... Lämnade nätagget med resistorpacken anslutet igång, fast med potten (strömbegränsning) på noll alltså ingen ström, och gick bort en stund... Hörde ett "POFF!" och kondingen släppte ut röken..

Letar ersättare och har även eventuellt ett annat nätagg på G.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Då är det kanske på sin plats med en liten update av projektet..

Har haft ganska tajt ekonomi i några månader då man har varit tvungen att prioritera det livsnödvändiga, men nu har jag äntligen haft lite pengar att lägga ner i projektet.

Jag har fortfarande maskinen på jobbet och har, ända sedan jag köpte den i princip, planerat och funderat på hur jag skall bygga om maskinen.

Det har varit många resor i funderingarna kring val av motorer och elektronik.. Servomotorer = snabb maskin vilket är bra för lasersyftet men dyrare att få att lira med Mach3. Stegmotorer = långsammare maskin men betydligt billigare.. Jag har bestämt mig för att i alla fall till en början konvertera till stegmotorer för enkelhetens skull och att jag måste ha igång maskinen så fort som möjligt..

Från början var det tänkt att göra en lasermaskin av det hela, men konstruktionen är så pass stabil att även en liten frässpindel skulle kunna jobba bra. Så jag kommer att göra en "multimaskin" av det hela. Man skall enkelt kunna växla mellan skärplotter, laser och roterande fräs.

Jag har nu plockat isär maskinen i väntan på transport till min lokal och även plockat bort servomotorerna i väntan på konverteringen. Jag har beställt ett motorkit med nätagg samt elektronik på Ebay och även beställt remhjul som passar. Nya motorfästen är frästa och klara tack vare Fagge (ett stort tack!), så teoretiskt sett är det bara att skruva ihop allting..

Ett nytt nätagg till lasern är oxå beställt.. En liten dyr sak, men med precis de specifikationer jag vill ha.

Det som egentligen återstår att fixa just nu är en fungerande z-axel, munstycke till kollimatorn, fäste för frässpindeln samt lite småsaker..

Här kommer lite bilder...
1.jpg
Förberedelse inför hemtransport.. Har här borrat hål för blindnitsmuttrar. Tanken är att fixa till maskinen så att man kan rulla den i stället för att bära.. Den är tung!!




2.jpg



3.jpg
Hittade lämpliga plåtar..




4.jpg
Bakhjulen är på plats.




missing [].JPG
Svängbara framhjul.




5.jpg
Börjar plocka isär inför konverteringen till stegmotorer.



6.jpg



7.jpg
Demontering av motor nr 1.




8.jpg
Ett fint motorfäste att bygga vidare på!




9.jpg
En encoder som jag inte har lagt märket till innan.. Underlättar kanske vid en senare tillbakakonvertering?!




10.jpg
En titt på motor nummer 2.




11.jpg
Hittade ett företag i england som har fina, både remmar och remhjul som passar.




12.jpg
Enkelt att konvertera även här..




13.jpg
En titt på Z.. Bara tre färdiga gängade hål, men en bra grund att bygga vidare på.




14.jpg
Har beställt en begagnad linjärenhet som förhoppningsvis kan komma till användning här. Det är väl här som det mesta av projektet är kvar att jobba på.

Måste lösa kabeldragningen på något fint sätt.. Men det finns goda förutsättningar för kabelkedjor. Måste säga att det är en väldigt fin maskin! Mycket "ommbyggnadsvänlig" utan att för den delen behöva "förstöra" orginalkonstruktionen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av POS »

Kul att det börjat röra på sig!
Jag vet ju att för att "bara" vara en plotter så är den mycket rejält byggd.
Den är minst lika stabil som vilken kina-cnc som helst.

Har du kommit på nån bra lösning för att öka Z eller kommer du bara sänka bordet till att börja med?

(Fan vad jag saknar den där maskinen.. )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av Meduza »

Är verkligen fräs en bra ide i kombination med skärplotter och laser?

Tänker på dammmängden, fräs brukar betyda mycket damm, medans laserdelar brukar ogilla damm starkt...

Nu sitter du visserligen i en rätt OK sits med detta då du kör fiber-laser och inte via speglar, men ändå...
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

@ POS : Till en början kommer jag bara att sänka bordet men funderar på att försöka höja hela portalen så småning om.. Det ser ut att gå utan större problem. Gäller bara att få det rakt. Kommer att titta lite närmare på det när jag får hem maskinen.


@ Meduza : Jag kommer att bygga det så att man byter moduler beroende på vad man vill använda för "verktyg", tex spindelfäste, laserpaket eller plotterkniv. Kommer även att försöka få till ett effektivt utsug/dammsug.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av Andax »

Meduza, lasern som dechaine har är ingen fiber-laser. Däremot en fiberkopplad laserdiod. Lite messerschmitt varning från min sida men eftersom det är väldigt stor skillnad mellan dessa så vill jag påpeka det.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Nu är maskinen redo för hemfärd...

HF.jpg
HF_3.jpg
HF_2.jpg

Ångrar inte att jag gjorde såhär.. Den är fruktansvärt tung!! Skönt att kunna rulla den i stället för att bära.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HenkiBoy
Inlägg: 131
Blev medlem: 9 februari 2005, 13:09:13
Ort: Halland

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av HenkiBoy »

Andax skrev:...Lite messerschmitt varning från min sida...
Heter det inte "Besserwisser"? :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av Henry »

Jäklar vad stor den är, ser som sagt mindre ut på de andra bilderna men för under 1000:- som den gick för så hade jag nog bjudit ändå så pass bra som den verkar men men.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av Meduza »

Nu gick den ju för 3250kr :)

(ångrar lite att jag la mig på 3200kr... men så är det... :( )
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av POS »

Jag fattade inte att det inte var fler som bjöd på den. :humm:
I mina ögon var det ett kap även om den gått för det dubbla så nu får ni som inte bjöd ligga sömnlösa i ånger. :lol:

Det var synd att jag inte hade plats för den men hur jag vänder och vrider på det så var den nog tyvärr rätt gjort att sälja den.

Nu får jag i alla fall se vad det blir av den så det var bra att den såldes på forumet tycker jag! :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av Henry »

Ja visst var det ju 3250kr så var fick jag under 1000:- ifrån? :humm: Börjar väl bli senil eller nåt..
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av dechaine »

Behöver jag säga att jag är lycklig? :)

En till liten update:

Fick hem linjärgejdern till z-axeln i fredags.. Var ett litet impulsköp på Ebay, men ser ut att kunna fungera fint. Verkar väldigt stabilt.

Får se hur det fungerar i verkligheten..
Linear.jpg

Bredvid ligger den tänkta spindeln.. Inte den bästa, men kommer säkert att fungera utmärkt till det första jobb jag skall göra i maskinen. Kommer att uppgradera till en annan så småning om...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rasmus.B
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 mars 2011, 05:06:09

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av Rasmus.B »

Helt klart häftigt bygge, detta lär man ju följa.
frankhond
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 mars 2011, 14:09:29

Re: Laserskärare (CNC) av delar från en plotter

Inlägg av frankhond »

Snyggt! Jag har lurkat ett tag men nu är jag ute efter typ en sån plotter, ska testa chiplotle (se chiplotle.org). Är det nån här kanske som har tröttnat på sin plotter?

Skulle gärna posta en köptråd men det går inte för jag är för färsk...
Skriv svar