PC-styrning av Bergvärmepump

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
aminders
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 januari 2014, 08:37:28

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av aminders »

Tack byggvir och ni andra för era svar.
Mina linuxkunskaper sträcker sig inte så långt. Jag "klipper och klistrar" via Putty till Raspberryn och har som sagt fått till ett system för att övervaka husets temperaturer. Intressant att kunna se när ungarna stänger av sin datorer och kryper till kojs. Kurvorna avslöjar mycket ...
Jag ska fortsätta grotta i möjligheterna att logga Niben med Raspberryn och OpenHAB. Det vore som sagt cool att få det att fungera.
Stöter ni på något så skriv gärna.

Mvh
TeamT
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 mars 2014, 15:12:11

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av TeamT »

Jag har lyckats korskompilerat NIBEGW för linuxdistrubitionen OpenWRT på en TL-WR703N box med en USB till RS485 adapter. Allt i syfte att få wifi-access till min värmepump (se http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr703n)

Är det någon som har koll på hur mycket ström man kan dra via 5V pinnarna på värmepumpens RS485 port? Hade varit smaskigt om den orkade driva utrustningen.
Maximum current draw at 5V is 185mA (OpenWrt boot), average current draw with WiFi at 18dBm is 100mA, without WiFi 80mA. Hence the average router power consumption is 0.5W, which is incredibly low.
Tillkommer strömbehov för UBS till RS485 adaptern.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av blueint »

Vad säger manualen? finns det tillbehör som använder RS485 elkraften och specifierar sin ström?
TeamT
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 mars 2014, 15:12:11

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av TeamT »

Hittar inget i manualen. Det "tillbehör" som jag känner till RCU 10 har egen spänningsmatning.
David_L
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 oktober 2015, 22:36:26

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av David_L »

Hej, jag tänkte bara kontrollera om jag har förstått det här rätt.

Jag har en Nibe 1145.
Om jag utgår ifrån en arduino och lägger på en rs485 shield (typ denna http://www.electrokit.com/rs485-shield-v2.52597) och utgår ifrån den kod som finns här:

https://github.com/openhab/openhab/wiki ... mp-Binding

Kommer min Nibe att kunna kommunicera direkt med arduinon via rs485 interfacet då eller behöver jag även en modbus40 modul som det har skrivits om tidigare?
Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan modbus40 modulen och rs485 interfacet som möjligtvis finns inbyggt i pumpen.

Mvh David
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Icecap »

MODBUS är ett kommunikationsprotokoll!
Ganska tydligt specificerat och kan köra via olika anslutningar men RS485 är mycket vanlig.

Det betyder att OM din värmepump har en MODBUS RS485 anslutning är du i mål (om mjukvaran fungerar, den bit har jag ingen aning om).

Och ja, jag sitter just nu med ett projekt som kör med MODBUS så jag har staplar av utskrifter med specifikationer över MODBUS.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Jan Almqvist »

...eller en grupp av protokoll ( Modbus/TCP, Modbus RTU m.fl. ) som kan köras på lite olika sätt tcp/ip, udp, seriellt, 'encapsulated' etc...
Senast redigerad av Jan Almqvist 2 oktober 2015, 11:34:15, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av FormerMazda »

David_L skrev:Hej, jag tänkte bara kontrollera om jag har förstått det här rätt.
...
Kommer min Nibe att kunna kommunicera direkt med arduinon via rs485 interfacet då eller behöver jag även en modbus40 modul som det har skrivits om tidigare?
...
Mvh David
Det du länkar till på GitHub är ju vad jag förstår Arduino-kod för att prata Modbus med en NIBE. Och RS485 är ju det fysiska gränssnittet, till detta har du köpt ett shield.
Så, ja. Du borde kunna få allt att funka med din hårdvara och koden.
Saxat från Github-länken: Arduino based solution, tested with arduino uno + RS485 and Ethernet shields.

Men för vidareutveckling av frågan och nyfikenhet, vad är du ute efter? Mer koll? Styra själv?
David_L
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 oktober 2015, 22:36:26

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av David_L »

Det låter ju som att det går att få ihop det som jag hade hoppats på.

Jag vill helt enkelt ha lite koll på hur min VP jobbar, har inget behov av att styra den själv i dagsläget.
Tidigare har loggat min gamla Nibe 1115 med påtejpade 1-wire tempgivare kopplat till en raspberry som sedan skickat upp data till mitt konto på emoncms.org.
Där kan man bygga lite dashboards och få ut fina grafer:

Bild

Eftersom det var lite begränsat med data jag kunde få ut via mitt enkla system så har jag kört lite analys på tempdatan för att försöka räkna ut när pumpen går och ungefär vad den gör, med varierat resultat.

På min nyinstallerade Nibe 1145 så finns det ju uppenbarligen en väldig massa mer data tillgängligt.
Via Nibe uplink laddar den ju upp lite data till deras webbtjänst, men dels verkar den inte riktigt jobba i realtid och dels får man betala årsavgift för att få ut mer än 1 månads historisk data.

Därför tänkte jag att det vore väldigt trevligt om man kunde plocka ut denna data direkt från pumpen istället för att koppla på givare som jag gjort tidigare.
Då kan man dessutom göra beräkningar på gångtid, start stopp och lite annat som är intressant att veta när man ska försöka optimera systemet.

Mvh David
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Jan Almqvist »

Om pumpen har ethernet så borde man kunna köra Modbus/TCP och slippa använda RS-485 och Modbus RTU.
David_L
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 oktober 2015, 22:36:26

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av David_L »

Nibes ethernet anslutning på dessa pumpar verkar tyvärr bara användas till att kommunicera med deras egen webbtjänst (nibe uplink).
Det hade ju varit smidigt annars, men jag har inte lyckats läsa mig till något om att den skulle gå att interfaca mot.
Visst, man kan tänka sig att man kan sniffa nätverkstrafiken och försöka se vad den skickar för data men troligtvis (förhoppningsvis) kör den med ssl ändå vilket borde göra det svårt att reverse engineera deras protokoll den vägen.

/ David
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av FormerMazda »

Ska du testa om den pratar modbus föreslår jag att helt enkelt köra nån modbus-testprogram mot den (typ modscan32) och se om den svarar. Knacka i IP, port 502 och slav id 1. Vanligaste inställningar med andra ord.

Med arduinon kan du ju gå all-in och göra den som en seriell-modbus till wifi-modbus. Borde faktiskt inte vara jättesvårt, handlar bara om att googla.
David_L
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 oktober 2015, 22:36:26

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av David_L »

Nu har jag börjat testa lite smått, har modifierat arduino koden från github-länken för att få den att skicka meddelanden till min mqtt server istället för openhab.
Ethernet verkar fungera fint, arduinon skickar testmeddelanden som den ska, däremot har jag inte riktigt fått rs485 kommunikationen med niben att fungera ännu.

Behöver man gemensam jord för att få det här att fungera? Googlade en del men det fanns lite motstridiga uppgifter.
Har väl en 5-8 meter lång kabel just nu, använder ett par i en cat6 kabel.

/ David
Tnemrap
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:57:20
Ort: Gävle

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av Tnemrap »

Hej

Är det någon som har fått OpenHAB att fungera med F1235?

/Mike
andersjm
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 maj 2015, 09:37:11

Re: PC-styrning av Bergvärmepump

Inlägg av andersjm »

Hej forumet!

Jag är sugen på att ge mig på det här med att prata med en Nibe-bergvärmepump via modbus.

Är det någon som kan redogöra för vad MODBUS 40 egentligen gör? I installationshandboken för MODBUS 40 visas hur pumpen har GND, A, B och 12V - dvs modbus-terminologi. Detta får en ju att tro att MODBUS 40 pratar Modbus med pumpen. Men isåfall - vad ska man då med MODBUS 40 till - verkar lite onödigt att köpa en modbus till modbus-omvandlare för 6000kr.

Någon nämnde att Nibe-pumpen kör 9-bitars modbus, och att MODBUS 40 helt enkelt var en omvandlare mellan 9-bit och 8-bit. Sen känns det lite som att pumpen är MODBUS-master, när man läser dokumentationen. Man verkar kunna ställa in en adress i MODBUS 40, och sen ange den adressen i konfigurationen till pumpen. Detta känns lite småknasigt.

Nån som har bra koll?
Skriv svar