solcells-logger ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

solcells-logger ?

Inlägg av nullebulle »

Hejsan jag funderar på installera solceller här hemma men misstänker att jag inte har tillräckligt soligt
så jag börjar lura på om man kan bygga någon typ av sol-logger med några billiga solsensor/solceller och typ esp/nodemcu för att kunna se om det räcker med sol ?
så om det skulle finnas nått färdigt projekt redan så skulle jag vara tacksam för länk dit

själv e jag totalt okunnig i sånt men kan klara av att bygga efter en ritning om det inte är allt för kompliserat
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: solcells-logger ?

Inlägg av 4kTRB »

De flesta som byggt solcells-anläggning i sverige kan inte göra av med det som produceras.
Norr om Luleå kanske.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Akai »

Vi gick i tankarna att försörja en utrustning på otillgänglig plats med solel, sagt och gjort, två paneler skulle köpas in och när vi väl var igång så blev jag nyfiken och kunde inte låta bli. Så totalt 6 paneler köptes och lastades i min numer avlidna kompis V70.

Dessa 4 paneler utöver de två vi hade direkt behov av gjorde jag en hel del labb med under förra våren, de lades platt på gräsmattan, ställdes mot husväggen och lite olika riktningar och vinklar provades.

Jag använde en konstlast (reostat från Prototypen här på forumet, Tack, jag har haft mycket nytta av dem :D )
Multimeter och tångampere meter. Det gav ganska bra hint om hur mycket effekt man kunde vänta sig från en panel vid ett visst väderstreck och vinkel. Sen fick man kolla hur många timmar solen förväntas lysa på panelerna.

Sen är det ju ganska enkelt. Iallafall i teorin, det är bara att räkna på hur många peneler man får plats med och gångra energin från den enstaka panelen.

Det är inte perfekt, men det ger en hint om hur mycket produktion man får.

Det konstaterades rätt fort att en enstaka panel på 240W ger mycket mer än man förväntar sig. 240W är mycket energi att ta hand om. Särskilt om den ska lagras. Provade att ladda lite batterier på skoj men insåg rätt fort att det inte är någon idé i större utsträckning.

Vid direkt solljus gav panelerna verkligen full effekt. 31V och kring 8A..

Jag gjorde två missberäkningar har tiden fått utvisa.

1: Höjden på solen och således vinken mot panelerna ändras drastiskt halva året, solen blir otroligt låg på vintern och produktionen sjunker rejält vinterhalvåret. När det är som sämst ger min anläggning bara ungefär 1/3 del mot i höstas, trotts rena paneler.

2: Nyare paneler är mycket mycket MYCKET bättre, framförallt vid låg solinstrålning och dålig vinkel. De fyra penelerna jag köpte som labb var av en äldre årgång, några år bara, men de är betydligt sämre än de nya som sen monterades på mitt stora tak. Vid direkt solinstrålning med bra vinkel ger de dock riktigt bra.

3: okej, tre saker. Den tredje är behovet att skotta bort snön från panelerna på vintern. Jag köpte en 1Meter bred sopborste och satt på en lång pinne. Det fungerar faktiskt väldigt bra. Man sopar bort det värsta så gör solen resten sen, det smälter riktigt fort bara det värsta är borta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: solcells-logger ?

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver inte göra någon mätning för det finns väldigt exakta beräkningar redan på solinstrålning över hela planeten.

Vilken ort bor du på?
Vad har du för lutning, riktning och storlek på taket?

Med dessa data så går det räkna ut +/- 20% hur mycket en solanläggning kommer producera.
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

Re: solcells-logger ?

Inlägg av nullebulle »

problemet är att jag har lite träd som skuggar både på egen mark och på annans mark
så det hade varit intressant hur mycket sol jag har på taket olika tider
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: solcells-logger ?

Inlägg av 4kTRB »

Finns lösningar där också även om kommunalgubbarna kommer trycka upp 3 pålar i röven på dig innan du ger upp.
De sågar inte ner träd bara för du ska få njuta av lättja.
Flytta eller acceptera verkligheten.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bit96 »

Själva solinstrålningen räcker gott och väl till även om panelen avviker både i sidled och höjdled flera tiotals graders från optimal vinkel.

Däremot kan små skuggningar av del av solpanelen ibland vara förödande.
Det kan räcka med ett litet tunt träd eller en TV-antenn som kastar en smal ynkeskugga över en del av en panel får nästan hela panelen att sluta leverera.
Denna skugga rör sig oftast under flera timmar över flera paneler och kan vara svår att se och uppfatta om man inte vet vad man letar efter.

Förlusten beror dock på hur panelen är internt kopplad.
En panels celler är oftast seriekopplade, kanske 20 st i en serie, och sen är dessa serier i sin tur parallellkopplade.
Om en sådan serie "tappar" en cell, t.ex. p.g.a. skugga, blir den serien i praktiken ett värmeelement, alltså en elförbrukare, istället för en elgenerator.
Och de andra parallella serierna (inom samma panel) "dumpar" sin energi i denna skuggade serie, om inte tillverkaren vidtagit åtgärder mot detta.

För att motverka detta har tillverkaren monterat shunt-dioder som kopplar förbi en eller flera serier.
Dock förbrukar även dessa dioder energi, även om de är av typer med lågt spänningsfall, så de brukar sitta över kanske två serier.
Så om en cell i en serie skuggas kanske två hela serier shuntas bort.

Slutresultatet blir att det smala trädet som bara skuggar enstaka celler på kanske fem paneler, får dessa fem paneler att tappa 80%, för var och en.

Så på frågan om en logger kan användas så måste jag nog svara att nej, den ger inget.
Soldata för hela Sverige finns redan som andra skrivit om, och om inte loggern "mäter" skuggor så blir det missvisande.
Men visst, för att se om man har sol någotsånär så kanske den duger om man gör flera mätningar på olika platser och får ut tids-effekt-kurvor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: solcells-logger ?

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt upp en kamera som gör timelapse av taket med en bild per minut ungefär så kan du se var det är skuggor.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bearing »

2/3 av året är det molnigt, så det kanske inte gör lika stor skillnad med träd som man tror. Träden stör nämligen inte det diffusa ljuset från en molntäckt himmel.

Men du kan även lägga in din "horisont" (med träd) i webbverktyget som länkade ovan.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bit96 »

Det är riktigt, moln jämnar ut ljuset så smala skuggor inte spelar någon roll i just det sammanhanget.
Men, samtidigt sjunker effekten ändå till 10-20% av max när det är molnigt.

Fast i det fallet, med moln, så beror det inte på shunt-dioderna i panelerna utan på MPPT:n i invertern.
Med inverter menar jag den apparat som tar in energi från panelerna och omvandlar den till 230V AC eller 12V DC eller vad man nu har för typ av anläggning.

MPPT är en mekanism som försöker maximera effektuttaget genom att "dra ut" så mycket ström det går från panelerna utan att spänningen sjunker för mycket.
Effekt är ju spänning gånger ström men sambandet är inte linjärt i en solpanel så det är ganska svårt att finna "maxpunkten".
Och denna maxpunkt flyttar sig hela tiden beroende på solintensiteten och temperaturen på panelen.

För varje grad varmare panelen blir (över 25 grader) tappar den knappt 0.5%. Så om panelen är 55 grader varm har den tappat nästan 15%, vilket är normalt.
Detta syns jättebra efter ett sommarregn mitt på dagen. Regnet upphör, molnen skingras och solen bryter igen.
Produktionen skjuter då i topp inom några sekunder (MPPT:n trappar upp) och levererar oftast lite mer än vad panelerna är specade för.
Men inom några minuter allteftersom de svala panelerna värms upp sjunker effekten.

Så MPPT:n ligger alltså hela tiden och justerar i små steg upp och ner för att finna optimal belastningspunkt för högsta effekt.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Akai »

Jag får ut ca 200-1800W på min 8kw array en molnig dag. Gissar att molntäckets tjocklek spelar in rätt mycket.

Vissa dagar blir man ändå förvånad när man tittar på riktaren, ibland är det betydligt högre än man väntar sig en molnig dag.

Men för min del är runt 1kw tillräckligt för att förse hushållets normala behov över tid. Sen är det klart, tvättar man, lagar mat osv går det ju åt mera.

Vi försöker tvätta när solen skiner. Har tom tagit hem en till tvättmaskin för att maximera nyttan här kommande sommar, dock är den inte inkopplad än.

Och som bit96 nämner, panelernas temperatur påverkar faktiskt ganska mycket. En kall solig höstdag maxade anläggningen och panelerna levererade mer än växelriktaren klarade av att omvandla och ett felmeddelande sattes.

Lite häftigt.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bit96 »

Panelernas angivna effekt gäller när solen ger 1000W/m2 vid 25 grader C, tror jag det var, minns inte exakt nu.

Men under en starkt solig dag, i optimal vinkel, på rätt breddgrad, i kyligt väder så kan det stråla betydligt över 1000w/m2.
Så det är bra att överdimensionera sin inverter lite.

Jag installerade 9660 W och tänkte först köpa en inverter på 10kW.
Men jag gick upp ett snäpp till 12kW istället för att vara på säkra sidan.
Prisskillnaden var bara runt 1000-lappen dyrare och det kan kvitta på en inverter för runt 25,000 kr.

Jag har sett att inverten visat strax under 11kW just efter sommarregn och solen bryter igenom så då känns det bra med lite marginal.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Akai »

Jag tycker egentligen inte att det spelar någon roll. Egentligen. Övertraserar man växelriktaren några minuter någon gång ibland så är det ju inte hela världen. Den lilla effekten är ju troligen marginell och inget man tjänar nå större pengar på.

Det har bara hänt en gång hittils, och varade i några minuter bara.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bit96 »

Akai: Det är troligen så som du säger att det inte spelar någon större roll.
Och rimligtvis finns ju skyddskretsar mot överspänning m.m.
Det lilla energiöverskottet är nog inte så stort i pengar räknat.
Men retligt är det om det slår ifrån och man missar flera timmars energi en solig dag. :)

Men jag ville ha lite marginal och inte ligga nära max hela tiden.
Jag antar att tillverkaren inte monterar onödigt stora kylflänsar m.m.
Och prisskillnaden var ju marginell.
Dessutom, går någon panel sönder framöver och jag köper en ny så är troligtvis effekten större eftersom utvecklingen trots allt går framåt, långsamt och motarbetat, men ändå framåt. Och då finns lite marginal för större effekt.
Skriv svar