Enkel och billig laddregulator till solpanel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av KrisMo »

Jag har ett projekt där jag behöver en billig laddregulator till en solpanel och ett blybatteri. Solpanelen är på 20W och blybatteriet är på ca 4aH. Om jag bara ansluter dessa tillsammans med en diod kommer batteriet förmodligen att överladdas och torrkokas ganska snabbt.

Skulle det tex fungera att använda en L7812 som nedan, och använda ett gäng dioder för att sänka "jordnivån"?

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av AndLi »

Är det inte dumt att bränna bort stora mängder energi i 7812an?

En switchad stepdown med låg framspänningsfall borde bli mycket effektivare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av JimmyAndersson »

Den klassiska 7812 finns även som switchad regulator. Då heter den R-7812. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av grym »

det behövs en seriediod till batteriet så man inte får backström

jag hadde verkligen kollat på dom små switchade modulerna som finns numera, billiga och man kan ställa in spänningen så det passar, och en backdiod mellan den och batteriet

finns ju buck boost i samma, då kan man ju ha lite nytta av den solinstråning som inte gör att man kommer över 13v
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av Synesthesia »

Du skulle kunna hoppa över regulatorn och bara stänga av laddningen med en transistor om batterispänningen överstiger en viss spänning, du får högre laddström utan linjär-regulatorn. Men ta med en diod i backriktningen som tidigare påpekats. Exempel schema: googla "solar PWM regulator schematic".
Fast svar på din fråga om det fungerar: kopplingen ser ut att fungera, men då helst med en diod på utgången, misstänker det är bättre för regulatorn att man inte kör in 12V bakvägen.
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av KrisMo »

Jag har ritat ett schema som jag tror ska fungera, med en IRF530 mosfet som styr laddningen. Här kommer IRF530 att sitta på "high side", men det kanske fungerar ändå?

En viktig funktion i den här styrningen är att om Arduinokretsen slutar fungera/hänger sig, eller strömmen tar slut, så ska det inte förhindra laddningen. I den här konfigurationen borde spänningen på gaten till IRF530 vara lika med spänningen från solpanelen när arduinon skickar 0v, och därmed också ladda. Men när Arduino skickar 5v är gaten i princip jordad och spänningen 0v, vilket avbryter laddningen. IRF530 ska börja att leda vid 4v, och vid ca 6v är den fullt "öppen".

Tror ni detta sätt skulle fungera?


Bild
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av KrisMo »

Kretsen fungerade inte tyvärr, den ville inte öppna av någon anledning.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av AndLi »

Har du provat simulera den I någon online simulator?
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av KrisMo »

Jag har tyvärr inte tillräckligt bra kunskaper inom elektronik eller simuleringsmjukvara för att kunna använda några av dom verktygen. Beställer en regulator istället!
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av Synesthesia »

Schemat: för att få transistorn att leda fullt behöver du ha en gatespänning som är 4V (eller mer) högre än source, dvs 4V högre än batterispänningen, som det är nu kommer transistorn aldrig att leda helt och hållet. Tänk också på att MOS-FET har en "parasitisk diod" mellan drain och source som gör att den kommer skicka ström till solcellen när den är avstängd. Det är enklare att få till en fungerande koppling med en P-kanal, då slipper man ha gate-spänning som är högre än drivspänningen.
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av KrisMo »

Tack, jag hittade en guide för hur man väljer Mosfet här :tumupp:

https://circuitjournal.com/which-mosfet ... th-arduino
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av Mindmapper »

Den billigaste laddregulatorn är shuntregulatorn. En fördel gentemot serieregulatorn är att man inte får några förluster pga spänningsfall på väg från spänningskällan. Speciellt fördelaktigt vid små solceller. Den mera avancerade MPPT regulatorn är att föredra men betydligt mera komplicerad.

Den enklaste formen av shuntregulatorn var den som användes i äldre motorcyklar, mopeder. De bestod bara av en zenerdiod kopplad parallellt med batteriet, den började leda när spänningen blev för hög.

https://www.electronics-notes.com/artic ... ircuit.php
https://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=911
https://www.pololu.com/product/3771
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Enkel och billig laddregulator till solpanel

Inlägg av danei »

Switchregulatorer är meningslösa utan en MPPT. (Maximum power pint tracker). Om du har en vanlig switchregulator då kommer den att dra ner spänningen till batterispänningen så fort batteriet kan ta hela strömmen. Dvs när den skulle kunna göra nytta.
Skriv svar