Infopryl till varje rum

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Lång historia kort, jag har köpt ett hus och kommer renovera ALLT där i.
Så då ska det dras en himla massa kabelrör, både för det som normalt ska vara i ett rum, men också för lite framtida saker, vad det nu kan vara.

Men en sak jag har jobbat fram så sakta är först en grundidé om att ha ett rör fram till varje fönster, detta för att sen montera övervakning av fönstret.
Detta spann vidare in i en idé om en liten pryl i varje rum där man ser rummets temperatur, men också en utetemperatur från en central givare.
Jag klär mig efter väder, och att lätt kunna se utetemp varje morgon när man går upp vore najs. :)

Så, i varje rum placeras denna pryl på lämplig vägg på lämplig höjd. Ett kabelrör går till varje fönster, och ett ner till källaren där en central för detta kommer sitta.

Varje pryl blir en Arduino nano, med ett par tre knappar och en liten OLED-display. (oklart vad knapparna ska vara till, men varför inte)
Arduinon får övervaka fönstren i rummet, mäta rummets temp och fuktighet via en DHT22.
Varje rums-arduino pratar sen ner till källarens central där en Arduino Mega sitter. Detta via seriell TTL, och förmodligen ett eget protokoll jag skriver för dom. (nano har lite minne, och adafruits bibliotek för OLEDen är stort!)
Källarens arduino tar in utetemp och fukt, läser av och skickar värde till alla rummen, och tillhandahåller sen all data tillgängligt via modbus.
Här kanske man också ger lite hårda summalarm ut för öppna fönster med mera, för inkoppling till larm typ.

I hallen kommer en panel typ Beijer iX sitta, så när man går ut får man en överblick om alla fönster och dörrar är stängda.

Detta är de lösa tankarna jag har än, vad har ni för idéer? Vad mer kan vara intressant?
Och, detta ska ju helst se snyggt ut också, det kommer sättas vanliga el-dosor för det och första tanken var att bygga in i doslock, men det borde finnas nåt snyggare än det?
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av guckrum »

Helt rätt, dra så mycket rör du kan/får. PoE-belysning kanske är framtiden?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av mrfrenzy »

En sånhär kunde bli riktigt snyggt om man fäller in den jämnsmed väggen: ( $44)
1.3" rund touchskärm:
pixxilcd-13p2-ctp-clb_feature_wgui_1.png
Samma företag har också fullstora displayer som passar över en apparatdosa, dessa är ganska dyra men kan ju ge inspiration. Jag har monterat liknande fast med KNX, de styr då belysning, värme, ac, jalusier osv.
4discovery-35_feature_front.png
https://4dsystems.com.au/products/featured-products

Eller en 3d-printad hemmagjord variant:
https://community.home-assistant.io/t/h ... ller/25464
dae1d9aaf6912477055f96ab127fde3d37de996f_2_750x750.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av TomasL »

bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av bobobo »

Om du använder en ESP32 modul istället för Nano så slipper du vara bekymrad över minnesbrist och kan använda någon standardiserad kommunikation som Modbus mha ett färdigt bibliotek istället för att lägga massa tid på att göra eget sämre.
(Den inbyggda WiFi behöver du ju inte använda, tråd känns stabilare)
Går att programmera från Arduino IDE program.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Ooooh! Det var fina skärmar! :P
Och prismässigt inte helt fel för en liten rund faktiskt.
Det ska jag helt klart fundera mer på, även om jag inte vet om jag ids lära mig ett nytt HMI, till.

rPi går lite bort, har redan försökt göra projekt med dessa, men jag kommer inte riktigt in i dom..

ESP32, eller nån sån är faktiskt inte en dum idé. Att köra modbus på alla noder lockar ju mer än eget protokoll helt klart.
Kanske ska sätta mig in i om det är en bättre CPU för detta.

Men igen, nåt som passar över en dosa behövs oavsett.
Det lutar åt vanligt skruvat doslock, mest för det finns inte mycket annat tycker jag.
Kanske kan be nån här 3D-printa, men 10st totalt blir ju lite jobb och pengar, smidigare om det finns nåt färdigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av mrfrenzy »

Om du vill använda en dosa till små skärmar kanske Elkos 50mm dosa passar bättre?
Skärmklipp 2021-07-31 17.54.48.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av TomasL »

Ett vanligt täcklock, och borra hål i det om du skall ha en rund display, beror ju dock på hur stor displayen är.
Annars är väl utskrift av lämpliga lock inte speciellt svårt, finns säkert någon här som hjälper till mot en tårta eller så.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Köpte mig en ESP32: https://www.electrokit.com/produkt/esp32-devkit-lipo/

Detta var ju lite av en ny värld nästan!
Har redan med enkla exempel lekt med modbus över TCP(WiFi), testat blåtand, blinkat LED, skickat bilder till en OLED över I2C.
Så ja, det lär bli ESP32-baserat känner jag. Tackar ödmjukast för tipset! :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

Jag hade valt att laserskurit vit plexiglas med en 3D-skriven hållare bakom. Enklare att få en slät yta med plexiglas..
Eller om man vill göra det riktigt flashigt, en svart plexiglasbit med en klar under, så att man kan göra kantbelysning :vissla:

/// Marcus
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en CNC-fräs i delar som kanske klarar att fräsa plexi.
Sen har jag en 20W laser, som nog inte klarar det.
3D-skrivare har jag inte.

Men du har en bra idé om lösning. Helt enkelt designa efter vad man kan beställa här så att säga. Det finns ju alla maskiner att tillgå, bara man har färdig design så bör det lösa sig.
Jag ska bara utveckla den först i så fall. Och det var ju det..

Som jag frågat innan, vad mer ska man ha?
Processor: ESP32
Givare: DHT22 (temp och fukt)
Givare: Ljus?
I/O: knappar, fönsterbrytare, nån LED eller två?

Mycket kan ju designas med från början även om det inte finns nån nytta nu.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

Jag är färgad av att jag har en 40W CO2 laser och då den är så enkel att använda, har gjort att jag bygger det mesta i plexiglas och min 3D-skrivare är knappt intrimmad :vissla: :vissla: och vi skall inte tala om hur lite jag har använt min CNC...

Jag hade attackerat ditt projekt med en front bestående av 2 lager plexiglas, varav den ytter har hål för display och eventuella knappar + 2 skruvhål som matchar väggdosans fästhål, plexiglas bit nummer 2 har samma hål + 4 extra försänkta hål som man skruvar fast ett eller flera kretskort (beroende på enhetens komplexitet) i.

Om plexiglas bit nummer 2 är tex 4mm tjock kan man "gömma" display och knappar i den och då kan man montera det första kretskortet direkt mot plexiglaset (se mitt bifogade exempel).

Men det finns många andra sätt att ta sig ann detta projekt, men med den utrustningen jag har, så hade detta varit mitt tillvägagångssätt..

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Jag gillar din tanke, det kan bli himla smutt faktiskt. Och lösa mycket mekaniskt montage!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Har nog kommit på att dessa prylar skulle ju kunna varna om det väntas regn under dagen.
Jag gillar yr.no, och där finns det flera sätt att se vädret på.
Här är dagens väder i tabellform: https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/tim ... C3%A5s?i=0
Borde det inte gå hyffsat enkelt att hitta datan om nederbörd där med hjälp av en ESP32 programmerad med arduino IDE?
Har googlat lite, men jag både hittar inget och för mycket..
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Här kan jag faktiskt uppdatera, för det går så sakta framåt med lite kodknackning på luncherna emellanåt.

ESP32 blir basen, det är sen innan konstaterat, men än mer spikat blir det för det är ju himla bekvämt med färdiga bibliotek och det tar ju plats om inte annat.

Nu, as we speak, har den en OLED, en LED, en DS18B20 och en TTL-RS485 ansluten fysiskt.

OLED:
128x64 pixlar, monokrom.
Ska visa temp i rum och ute, samt kanske ett par rader text med nån info. Plats finns ju.
Så kanske klocka och eventuellt larm eller liknande. Väder vore fint, men vet inte om jag löser inläsningen från nätet.

LED:
En APA102 RGB-LED, har en tanke om att vid larm kunna blinka med hela mojängen för att påkalla uppmärksamhet.
Och/eller att den kan få lysa i nyanser av rött/grönt/blått beroende på temp. Men där vet jag inte..

DS18B20:
Jag sa DHT22 först, men backar till bara temp via DS18B20, det räcker.

TTL-RS485:
För kommunikation via modbus.
Jag kommer skicka rumstempen här, samt ta emot utetemp.
Sen ska den hålla lite inställningar som NOD-ID och givarkalibrering mm. Så i alla rumsnoder har jag samma program, men lagrar unika ID och kalibreringar inställbart via modbus.
RGB-LED går att styra via modbus också nu, men kanske inte sen. Får se.

Så utvecklingen av prylen går framåt. Jag skulle behöva stanna upp och speca vad jag faktiskt vill att den ska kunna göra och mer gå åt färdigställande och tillsnyggning av kod.
En fotodiod eller liknande är önskvärt för att ta in omgivningsljus, OM jag ska ha RGB-LED att lysa baserat på temp. Då vill jag att den ska dimma när det är mörkt i rummet.
Funderar på detta, men inte bestämt.

Men jag behöver också fundera på mekanisk konstruktion. Den ska byggas in i en dosa, och det finns ju "djupa" dosor, så plats finns. Men det ska se snyggt ut på väggen och vara möjligt att bygga flera.
Utskurna delar i plast och plexi tror jag blir lösningen, och jag kanske kan lägga ut en fråga här i EF om hjälp.
Mina maskiner duger inte, eller mina kunskaper, så jag går vägen genom köpt hjälp.
Skriv svar