Pressa en alu burk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Pressa en alu burk

Inlägg av cazz »

En av mina små galna ideer som har någon slags nytta i alla fall (tror jag) som jag undrar hur man ska göra.
När man är ute utomlands och köper några flak läsk (Ja det är läsk jag köper men kan ju lika vara 33cl ölburkar) så är det ju ingen pant på dessa.
Jag har sådan där källsortering där bland annat metall kan läggas men gör man inte burkarna mindre så tar det en del plats.
OK jag ska erkänna även om jag inte pressar dom så får dom plats :)

En arbetskamrat har en burkpressare som man ställer först in burken och sedan trycker man ner handtaget hårt så blir den nästan platt.
Har tänkt lite i sådana vägar men tänkte mer roligt att göra så en motor gör detta.

Finns olika sätt som en mini linear actuator eller enklare med trapetsskruv och en motor (kanske går med vanlig gängstång)

Dock har man undrat hur mycket kraft behövs det för att platta till en aluminium burk. Den behöver ju så klart inte vara helt platt :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av rvl »

Vad jag har gjort för att platta till aluburkar, är att ta på skor och trampa på burken med klacken. Den "kraften" räcker ganska bra.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av cazz »

rvl skrev: 29 juli 2021, 00:34:30 Vad jag har gjort för att platta till aluburkar, är att ta på skor och trampa på burken med klacken. Den "kraften" räcker ganska bra.
Jovisst men inte lika "kul"


GeekJoan:

ohh f-n, det fanns en tråd om samma tanke, då är man inte så galen men gav inte så mycket information.
Visst kör man med hydraulik eller pneumatik så går det mesta men då måste man ha en källa att förvara den kraften.
Antingen via kompressor eller som de skrev i tråden vattenkraft??

Känns också lite onödigt men kul ide att flera har haft samma tanke.

Skulle man vara helt galen så skulle det går bra att köpa en sådan här
https://www.banggood.com/200-or-250-or- ... mds=search
Klarar 90 kg press och det borde räcka och bli över men känns lite onödigt.
Har försökt hitta hur mycket tryck behövs det för att pressa en burk men svårt att hitta information om det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är enkelt att ta reda på med en burk, en våg och något att pressa med. Domkraft eller hävstång t.ex. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av danei »

Trycker man rakt på en skadad burk så klarar de en hel del.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av rvl »

cazz skrev: 29 juli 2021, 01:53:29 Jovisst men inte lika "kul"
Nej givetvis inte, det var mer en datapunkt på tillräcklig "kraft", men det blir mer kraft med en dynamisk massa, än bara tyngdkraften. Minns inte att jag skulle ha provat applicera vikten maximalt försiktigt, men förväntar mig att åtminstone en oöppnad burk rentav kunde hålla.

För att bli riktigt kul ska det ingå matarverk och avkänning av streckkoder med anslutning till databas så den inte av misstag mosar pantbara burkar. :mrgreen:
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av Akai »

Här i familjen blir det en hel del plåtburkar, det konsumeras en hel del kattmat, så har funderat lite på att bygga en press så att man lättare får med sig burkarna till återvinningen :D pneumatisk cylinder och två järnbalkar, en platta i botten och en platta på cylindern.

Tvåmansgrepp är kanske att föredra :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Pressa en alu burk

Inlägg av Palle500 »

För kattmatsburkar och övriga konservburkar i stålplåt så brukar jag skära bort botten med en konservöppnare och sen bara att platta till cylinderröret som blev kvar av burken. Tar noll plats i återvinningen. Funderar på att köpa en elektrisk konservöppnare.

För aluminium burkar så är det enklare att bygga något, om man bara trycker ihop burkens midja lite med fingrarna så blir den flat utan för stora krafter.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av cazz »

JimmyAndersson skrev: 29 juli 2021, 02:22:55 Det är enkelt att ta reda på med en burk, en våg och något att pressa med. Domkraft eller hävstång t.ex. :)
Faktist hade tänkt att kanske se om man kan testa med en hydralisk press som har mätare. Då får man redan på vad det krävs.
Dock så kan man "fuska" lite genom att trycka ihop burken lite i mitten då det blir betydligt lättare att pressa ihop burken.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av cazz »

Palle500 skrev: 29 juli 2021, 13:53:32 För kattmatsburkar och övriga konservburkar i stålplåt så brukar jag skära bort botten med en konservöppnare och sen bara att platta till cylinderröret som blev kvar av burken. Tar noll plats i återvinningen. Funderar på att köpa en elektrisk konservöppnare.

För aluminium burkar så är det enklare att bygga något, om man bara trycker ihop burkens midja lite med fingrarna så blir den flat utan för stora krafter.
Precis det gäller trycka ihop lite med fingrarna först.
Sedan får den ju inte bli för klumpig att både förvara och använda.
Tänkte kanske slags konstruktion av en CNC maskin där man har en stegmotor, skruv, skena.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av cazz »

Akai skrev: 29 juli 2021, 13:36:54 Här i familjen blir det en hel del plåtburkar, det konsumeras en hel del kattmat, så har funderat lite på att bygga en press så att man lättare får med sig burkarna till återvinningen :D pneumatisk cylinder och två järnbalkar, en platta i botten och en platta på cylindern.

Tvåmansgrepp är kanske att föredra :D
Precis som Palle skrev så skulle man nog ta ut botten först.
Plåtburkar har ju mer styrka än aluminiumburkar så det skulle krävas en hel del.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av grym »

excenterpress ? :)

linjärmotor och något som pressar in burken i mitten innan dess, så den tappar formen innan man börjar pressa
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av cazz »

Ja varför inte.
Pressa ihop den lite i mitten kan man göra själv då det inte krävs något speciellt.

Eller kanske som en saxdomkraft.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pressa en alu burk

Inlägg av GeekJoan »

Skriv svar