Saknas organister? Fixar jag...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av AndLi »

magi5 skrev: 15 maj 2021, 13:41:36 ---

Detta handlar först och främst om att rädda våra orglar och att underhålla mekaniken i orglarna.
Inte att få en perfekt musikalisk upplevelse, för då krävs en organist på plats.


MagI
..
Men det låter ju som lite vanligt underhåll enligt något schema, tryck på alla tagenter i ordning så är det ju klart. Birde ju vilken vaktmästare som helst kunna lära sig?

Går det alltid mekaniskt eller elektriskt från tagenterna och inställningarna? Är det elektriskt känns det enklare att interfacea än robothänder..
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----
Är det verkligen ingen här som kan se nyttan av att kunna gå till en kyrka och kunna lyssna på en spelningar av tex de tio bästa professionell organisterna,
som kan fjärrstyra/spela från andra länder, i våra 100 största kyrkor, samtidigt?
Tio låtar som spelas i rad efter varandra, på våra största och finaste orglar i våra finaste kyrkor.

Samtidigt vet alla att dessa orglar blir underhållna och inte förfaller.

Många fler människor kan samlas och umgås samtidigt och uppleva något tillsammans i våra finaste och ofta bra akustiskt lämpade byggnader, samtidigt.

Är det någon här som kan se några positiva fördelar med detta?


MagI
-----
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som jag skrev tidigare. En bra kyrkoorgel är ett fantastiskt instrument!
Jag är ett JS Bach fan (har besökt Leipzig, så jag vill höra slik musik spelas.
Men hur skall det gå till då?
Svara gärna på tidigare frågor. och kryp inte undan. Det är din tråd magi5 och det är inget fel i det!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av lgrfbs »

Jag väntar tills systemet blir hackat och de oavsiktligt spelar 'AC/DC - Highway to Hell' på kyrkorgeln.

Vänd på frågan: Varför saknas det organister?
Som jag ser det så är det denna fråga som bör lösas.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---

Jag vill först höra några personer här som kan se fördelen med att bygga 10 system i 10 av våra finaste kyrkor och låta de 10 bästa organisterna i världen fjärrspela dem från andra länder med 5G systemet.
Kan någon här skriva några fördelar med att skapa detta event?

MagI
-----
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Glenn »

lgrfbs skrev: 15 maj 2021, 18:39:50 Jag väntar tills systemet blir hackat och de oavsiktligt spelar 'AC/DC - Highway to Hell' på kyrkorgeln.
I min värld vore det iofs ett argument för systemet :D
Vänd på frågan: Varför saknas det organister?
Som jag ser det så är det denna fråga som bör lösas.
Gissning: det finns få utbildningar, intresset är svagt och en kyrkoorganist tjänar dåligt ?

När mina kusiner ville att "stairway to heaven" skulle spelas på kyrkorgel på deras pappas (min farbror alltså) begravning så var det väldigt krångligt, det tog ett bra tag
att hitta någon som både ville och kunde spela den.

Men det var oerhört vackert att höra resultatet.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Krille Krokodil »

Högst ironiskt eftersom att John Paul Jones första musikerjobb var som kyrkoorganist. :D

Hans far var pianist och han började spela piano i blöjan och jobbet som kyrkoorganist vid 14 år finansierade sedan
den första basen han köpte.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Glycol79 »

Det här systemet skall altså vara flyttbart också som jag förstår det. Då krävs det någon som ansvarar för det, samt att det blir testat eller kalibrerat varje gång det monteras dit. Det brukar inte vara jättemycket plats runt organisten heller.
Tror också det är svårt att få levande musik utan feedback på hur det faktiskt låter på plats. Organister brukar spela in sig på den orgeln de skall spela på. Detta för att få en känsla på hur mycket man skall trycka, trampa och dra i saker för att spela tillräckligt starkt/lågt. Organisterna går till kyrkan och övar. Vissa av dem kan sina orglar och kan avhjälpa enkla fel som tex klibbande ventiler och dylikt.

Det går säkert att konstruera ett system som spelar på orgeln, men för att det skall bli så bra att folk vill uppleva det på plats så krävs bra många årslöner. Man bygger dessutom en sak till som behöver underhåll.
Orgeln behöver underhåll även om man spelar på den, så det kommer man inte ifrån. Och jag antar att en tekniker som kan underhålla den typen av robotinstallation har bra mycket högre lön än vad en organist har.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---
Orglarna är väldigt olika, så jag tänker mig en elektromekanisk anläggning per orgel, som då är anpassad till just den orgeln.
Om sedan exakt samma orgel finns i en annan kyrka så kan man ju naturligtvis använda den där också.

MagI
----
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av AndLi »

Vad beräknar du kostnaden att bli per kyrka?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----

Någon här som vill försöka räkna på detta?

MagI
----
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av MadModder »

Nog tycker jag att du själv kan räkna på detta då det är din idé. :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Krille Krokodil »

4 mindre 6-axliga ABB-robotar går på runt 1/2 miljon kr och delarna till 2 avancerade servohänder kan nog kosta ett
par 100'000 kr i mindre serie. Plus några 100'000 kr till för stålstativ, säkerhet, manual och CE-märkning.

Det blir ju ML/AI-biten som bestämmer hur avancerade servos man behöver, med mer avancerad reglering så går det
kanske att få till känslan i anslagen med skruttigare servos.

Om inte så finns det små linjära servos med ruggig noggrannhet och dynamik, i min navel känns det som att de ligger
en 10-potens över vad ett mänskligt finger kan prestera. Återkopplat så kan ett finger kontrolleras på 0.01 mm och jag
skulle tippa att vi har en timing runt 1 ms. I bollsporter kräver vissa tekniker att man träffar rätt på ett par cm på en
boll som flyger > 10 m/s så timingen där handlar om någon ms.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Glenn »

Fast är inte de flesta kyrkorglar elektriskt styrda idag ? alltså mellan konsolen och själva orgeln ?

Då känns det ju verkligen som att gå över ån efter vatten att ha mekanik som trycker på tangenterna, speciellt eftersom
denna kommer att behöva anpassas efter varje orgel. Det vore ju isåfall otroligt mycket enklare att koppla in nån
form av standardiserat interface där (om det inte redan finns ?)

Sen så är väl kyrkorglar väldigt olika vad jag förstått. Både i vilka funktioner dom har och hur allt är upplagt och kontrollerat.
Visst, vilken organist som helst kan säkert få ljud i en "ny" orgel han besöker, men grejen är väl mer att utnyttja funktionerna
i just den orgeln ?

Jag har av nån anledning sett ett antal avsnitt på youtube från Fraser Gartshore https://www.youtube.com/channel/UC6uMPp ... iWG0Sgr_NA
och bland annat åker han ju till diverse orglar och visar deras speciella egenskaper, det verkar som sagt som att varje orgel är
en egen individ som det tar ett tag att "spela in sej på".
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av E Kafeman »

Jo varje orgel är rätt unik. Orgeln kan vara uppbyggd på en mängd olika sätt och för att alstra en specifik ton kan finnas flera sätt beroende på klang och styrka och kombinationer av olika sätt.
En väsentlig del i klangbilden är hur många det är i kyrkan, och en skicklig organist anpassar sin typ av spel efter det.
Tonomfånget är också olika för olika sektioner av orgeln och är inte nödvändigtvis samma för alla orglar. Stora pipor för låga toner tar stor plats.
Avancerade orglarna är mer ett multiinstrument som kan låta både klarinett och trumma, beroende på vilka ventilvägar som ställs in.
Nyare orglar byggs om till digital, dvs mellan alla ventiler ersätts med servoversioner som sedan styrs via anpassad elektronikbox som kan ha en mängd olika finesser liksom midi där den gamla klaviaturen byts ut till en midi-variant. Det finns en viss standard för sådana klaviaturer, inklusive fotpedaler.

Ombyggnad av enklare kyrkorgel till digital med midi-interface kan röra sej om någon miljon i kostnad. Bara midi-klaviaturet kostar typiskt 200k. Med midi kan man ändå inte ersätta en organist som ofta har överblick över vad som händer i kyrkan just för att kunna anpassa sitt sätt att spela och timing.
1551be933cb3432996cb318f9b905bf6.jpg
Klaviaturet är inte mer komplicerat än vad det finns funktioner på orgeln.
Nedan ett modernt standard midi-klaviatur.
chorum40alto_soeshik3.jpg
En bra organist kan nog spela på de flesta orglar men det kan ta lång träning att verkligen utnyttja en enskild orgel till fullo.
Att placera en industrirobot framför ett midi-klaviatur blir väl mycket kaka på kaka.
Att fjärrstyrt spela på flera orgeltyper samtidigt är lika lätt som att fjärrstyrt köra en Nissan Micra och en större lastbil, samtidigt.
Den ena eller bägge kan ha manuell växellåda med olika antal växlar och olika fartresurser.
Man skulle säkert kunna begränsa sej till att nyttja endast en begränsad del av tonskalan så att det passade fler orglar, och med bara grundinställningar för vilka pipor som skulle spelas och på det viset spela synkroniserat via MIDI.

Om det skulle saknas ett MIDI interface borde då en industrirobot kunna programmeras till att ha ett MIDI-interface. Organisten har 10 fingrar till klaviatur och att sköta ventilerna vid sidan om och två fötter som sköter kompet. Anslagskänslig robot borde kunna fixa det.

Kamera och lite annat och roboten kan lära sej att börja spela just som brudparet ska gå ut.
Det är sådant som däremot inte går synkronisera så lätt mellan olika kyrkor, då det inte är säkert att det är begravning eller bröllop eller dop exakt tidsmässigt synkroniserat mellan olika kyrkor om det nu alls är något bröllop i alla kyrkor varje vecka.

Däremot skulle man kunna tänka sej att prästen har likt de som läser vädret i TV, en diskret fjärrkontroll till att starta orgeln enligt förutbestämt schema. Det blir då ett tidsschema som blir unikt för just den kyrkorgeln.
Signalen skulle kunna gå vidare över internet till en duktig organist som blixtsnabbt får fram just denna orgels midi-interface och med denna orgels ventiler optimerade för Händels Bröllopsmarch så som man vill att det ska låta.
Om nu samma organist sköter flera kyrkorglar kan det hända att det plingar till från annan kyrka som vill ha Hepstars Wedding spelad omgående.
Bra simultanförmåga kan det kanske gå.

Nej att omvandla kyrkorglarna till fjärrstyrda jukeboxar kommer inte fungera. Många skulle kunna spela på en begränsad del av orgeln men inte i takt med vad som händer i kyrkan.

Är man bara ute efter att motionera alla ventiler behövs inte något alls annat än en sekventiell aktivering via varje orgels MIDI.
Skulle det vara en orgel utan MIDI, då kan man be städerskan att dra ut varje ventil, trycker ner varje varje tangent och fotpedal när hon dammar av den oanvända orgeln.

Man skulle säkert kunna synkronisera oanvända banjos och lutor på samma sätt. Antalet ackord är ju begränsat för bägge så man
kan nöja sej med ackorden de har gemensamt.

När vi ändå är inne på att effektivisera skulle man kunna ha en enda präst för flera kyrkor. Här omkring är det bara högmässa var 4:e vecka då prästen alternerar mellan olika kyrkor.
Det vore rätt enkelt att ha en storbildsskärm. Värre är att han får liksom organisten lite problem om det är begravning i ena kyrkan och dop i den andra, åtminstone namnen lär skilja.
Fast kanske måste vi ha det så i framtiden. Återkommande pandemi-problem gör att präster i framtiden kanske bara förekommer på distans.

Jämför ett par olika ställen i nedan video hur mycket klangen på ett och samma musikinstrument påverkas av att man ändrar lite på ventilerna.
Det gäller att som organist veta vilka ventiler som gäller i rätt ögonblick för just denna orgel.
Notera även bilderna på några av de pipor som aldrig normalt sett är synliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar