Hjälp med styrning till 12v linjärt ställdon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Diddan90
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 april 2021, 08:43:50

Hjälp med styrning till 12v linjärt ställdon

Inlägg av Diddan90 »

Tänkte styra en hydraulslid med ett 12v linjärt ställdon.
Tanken var att jag gärna styr detta med en återfjädrande vippa on/off/on.

Behöver kunna köra ställdonet till utläge och hålla den där till hydraulcylindern är full utan att motorn står och belastas i ändläget. När jag sedan släpper knappen ska ställdonet retunera till neutralläget i mitten. Ska funka likadant både ut och in med vilo/utgångsläge i mitten såfort jag släpper vippan.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hjälp med styrning till 12v linjärt ställdon

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Mycket hänger på hur ditt ställdon fungerar, men det jag vet om ställdon är att dom måste köras till sina positioner som dom sen håller.
Alltså finns ingen automatisk återgång av något slag. De flesta har även inbyggd detektering av ändläge.

Det du vill göra tänker jag kan göras med relälogik och brytare för ställdonets lägen du önskar att det ska gå till.

Vilken kunskapsnivå har du?
Det hjälper oss att svara på en nivå du kan tillgodogöra dig.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Hjälp med styrning till 12v linjärt ställdon

Inlägg av RuneStone »

Många ställdon har potentiometrar för positionen.. styr med brytare och en komparator samt några relän eller en mikrokontroller.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med styrning till 12v linjärt ställdon

Inlägg av Icecap »

Som skrivit finns det många olika ställdon och vissa har andra grejer inbyggda än andra.

Om du har ett ställdon utan "hjälp" inbyggd måste du har en logik som styr med hjälp av en mittpunktsgivare. Det är en givare som kan avkänna när slidan är i mittläge och resten kan styras med lite relälogik.
Skriv svar