Lagstifta om reparerbarhet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Precis som med lagtext. Det ska vara lagom luddigt så man får in så många variationer som möjligt utan att ha en enorm lista med alla möjligheter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av TomasL »

AndLi skrev: 12 mars 2021, 20:14:46
MadModder skrev: 12 mars 2021, 16:48:24 Men nu skrivs ju patenttexterna så från första början.
Det är ingen som först gör ett hästjobb, och sen skriver om allt en gång till för att ingen ska begripa något.
Men tror du de ska ha en eller flera personer anställda som inte gör något annat än förstör scheman för allmän beskådning, så... tja. Vi får väl se helt enkelt.
Är det värt så många årslöner för att förhindra att någon eventuellt får för sig att använda hela eller delar av ett schema för att göra sig en hacka, efter att garantitiden gått ut?
Det är ju liksom ingen mening med att ha scheman när man fortfarande kan få grejerna fixade gratis. Det är först efteråt man vill ha dem.
Jo det är precis det som händer, något uppfinner något och dokumenterar det, detta lämnas över till en patentingenjör som patentifierar texten till oigenkännlighet.
Nej, han skriver om uppfinnarens text till e text som inte lämnar några tvivel om vad patentet avser, texten är dessutom juidiskt hållbar.
Dessutom är den inte speciellt svårläst.
Patenttexten är faktiskt rätt klar och lättlöst.
Är detta svårförståeligt?
patent.png
Tycker att det är rätt klart vad som avses.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

I ditt exempel är det ju faktiskt en klar text, de jag har råkat ut för är betydligt mer kryptiskt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av TomasL »

Finns naturligtvis varianter, ovanstående var det första jag fick fram när jag sökte, så det borde vara ett typexempel av ett svenskt patent.

Generellt sett så är inte patenten speciellt svårlästa, utan faktiskt extremt tydliga, dock är ordvalen och gramatiken kanske ovan för vissa, vilket iofs kan förklara att vissa individer finner dem svårlästa.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av mankan »

Ja och ännu mer kryptiskt blir det när du ska gå förbi patentverkets googlande icke-tänkande mönster-matchande handläggare. Om några få andra patent matchar i deras sökningar så har du ingen uppfinning såvida du inte har en bra patentjurist vid din sida. Been there, done that and got the patent (efter lååång tid) :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av TomasL »

Exakt.
För mig tog det ca 2 år med ett antal skrivelser innan det accepterades.
Så nej, Danei, ett patent är inte helt enkelt att få, det är rätt många krav som måste uppfyllas, såvida du inte bor i Italien , USA eller andra u-länder.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av mankan »

Mitt exempel var faktiskt från USA, tog 2 år och 8 månader med 4 överklaganden varav de 3 första behövde min inblandning. Iofs inom ett område (strömmande media) där endast ca 1/10 patent går igenom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av TomasL »

I USA av alla ställen, där man nästan godkänner allt utan krav.
Kan undra hur många årtionden du hade behövt kämpa för ett svenskt patent.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av mankan »

Nja, det som gled igenom enkelt tog 3 år och 2 månader men jag har även sett exempel på handläggningar mindre än ett år. Det ligger taktik bakom beroende på vad den som pröjsar juristerna har för en agenda, blocka något fort eller länge som exempel.

För att vara lite on-topic igen så är jag helt för liknande regler för övergivna produkter som gäller för öppen källkod. Dvs äger du produkten så har du rätt att begära den öppna källkoden osv.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av lgrfbs »

mankan :tumupp:
Det skriver jag under på.


Vad jag svarat på: mankan post_id=1599450 time=1615586678 user_id=19191
För att vara lite on-topic igen så är jag helt för liknande regler för övergivna produkter som gäller för öppen källkod. Dvs äger du produkten så har du rätt att begära den öppna källkoden osv.

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av swesysmgr »

MattisLind skrev: 12 mars 2021, 07:15:06 En sådan enkel sak som min brödrost hade gått sönder. Själva trycket på spaken som man för ned bröden i rosten hade pajjat. Kollade med Bosch om det fanns reservdelar. Icke.

Hade det funnits en 3D-modell som jag kunde be någon att printa ut så hade jag kunnat behålla brödrosten. Den funkar ju fint i övrigt.
Jag kan rita upp ett nytt handtag om du lägger ut en bild på de samt brödrostens modellbeteckning. Ett kul sätt att bli duktigare på 3D-cad genom att lösa ett tillämpat problem.
MattisLind skrev: 12 mars 2021, 07:15:06 Ett krav på att antingen tillhandahålla reservdelar eller ritningar / 3D-modeller skulle skapa en industri som kan producera dessa delar. Här är ju kostnaden för felsökning försumbar och nästan vem som helst skulle kunna byta brödrostknoppen.
Det borde redan gå att lösa med enstycksproduktion på beställning, problemet är priset. Electrolux tycker jag är bra på att hålla reservdelar och man kan köpa direkt från dem utan att behöva blanda in ÅF.

Ett större plasthandtag till en spis kostade ca: 600:- inkl. frakt och till en 15 år gammal spis är det en tveksam investering, lösningen blev att limma och gänga i en skruv underifrån istället.

Samtidigt är det inte orimligt dyrt, försäljningen av enstaka handtag skall finansiera 15 års avkastning på handtagets tillverkningskostnad + 15 års lagerhållning + kostnaden för den som plockar den.
Skriv svar